Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 18 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 17 gasten

smillie


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Saey Neema start niet

    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema start niet Empty Saey Neema start niet

    Bericht van ss vr jan 21, 2011 12:07 pm

    Allez, ik heb het weer zitten, vanmorgen om 8h goed koud in de living en de Neema maar staan lawaai maken zonder vuur achter het ruitje. Bij nader bekijken ligt er een berg pellets in en over het korfje en de Neema blijft maar pellets aanvoeren zonder in alarm te gaan. De kachel probeert van 7h deze moregen dus te starten maar dat lukt niet, meer dan waarschijnlijk de ontstekingskaars defect, vrij vroeg vind ik na 13 maanden (anderhalf stookseizoen). Begint wat op mijn zenuwen te werken, vorige maand de temperatuursensor defect en nu de bougie heel kwaad
    Het probleem is natuurlijk de pelletcontroller, die zorgt ervoor dat de kachel steeds volledig uitvalt als de ingestelde temperatuur bereikt wordt en aldus weer opstart als de temperatuur 2° zakt. Dus de kachel gaat nooit op laag regime branden! Dat systeem is zeer comfortabel, maar het nadeel is duidelijk dat de "bougie" het rapper laat afweten. Maar als ik het optel haalt de bougie amper een 1000 opstarts, weinig. Ik ben een beetje ontgoocheld moet ik zeggen. Toen ik na die mesthoop pellets opgeruimd te hebben de kachel weer wou starten viel hij na 2sec in alarm.Ik belde de installateur om een bougie te bestellen, maar hij zei me dat hij liever zelf kwam kijken...Ik wacht dus af. Maar leuk vind ik het zeker niet! Dan koop je zo'n Saey voor de kwaliteit en valt hij tweemaal in een dikke maand uit! Ik zal het vanavond eens nader bekijken, maar ben vrijwel zeker dat het de bougie is...
    Groeten,
    ss duivel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van erwin vr jan 21, 2011 12:34 pm

    nie plezant ss
    zo zie je dat duur niet altijd goed is, en goedkoop niet altijd slecht

    das toch wel snel als het de bougie is,
    gelijk je zegt die ecostop is wel handig,
    maar elke stop is natuurlijk 1 ontsteking extra
    van de levensduur bougie eraf.

    op termijn is het dan miss toch voordelinger geen ecostop te gebruiken maar de gewone eco
    iets meer pelletverbruik maar de bougie gaat dubbel zolang mee waarschijnlijk

    wat ik niet normaal vind, stel de bougie is defect
    dan moet de kachel toch normaal met alles stoppen
    binnen een veiligheidstijd als de rookgastemp niet gehaald is


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van Gast vr jan 21, 2011 12:35 pm

    ss schreef:Allez, ik heb het weer zitten, vanmorgen om 8h goed koud in de living en de Neema maar staan lawaai maken zonder vuur achter het ruitje. Bij nader bekijken ligt er een berg pellets in en over het korfje en de Neema blijft maar pellets aanvoeren zonder in alarm te gaan. De kachel probeert van 7h deze moregen dus te starten maar dat lukt niet, meer dan waarschijnlijk de ontstekingskaars defect, vrij vroeg vind ik na 13 maanden (anderhalf stookseizoen). Begint wat op mijn zenuwen te werken, vorige maand de temperatuursensor defect en nu de bougie heel kwaad
    Het probleem is natuurlijk de pelletcontroller, die zorgt ervoor dat de kachel steeds volledig uitvalt als de ingestelde temperatuur bereikt wordt en aldus weer opstart als de temperatuur 2° zakt. Dus de kachel gaat nooit op laag regime branden! Dat systeem is zeer comfortabel, maar het nadeel is duidelijk dat de "bougie" het rapper laat afweten. Maar als ik het optel haalt de bougie amper een 1000 opstarts, weinig. Ik ben een beetje ontgoocheld moet ik zeggen. Toen ik na die mesthoop pellets opgeruimd te hebben de kachel weer wou starten viel hij na 2sec in alarm.Ik belde de installateur om een bougie te bestellen, maar hij zei me dat hij liever zelf kwam kijken...Ik wacht dus af. Maar leuk vind ik het zeker niet! Dan koop je zo'n Saey voor de kwaliteit en valt hij tweemaal in een dikke maand uit! Ik zal het vanavond eens nader bekijken, maar ben vrijwel zeker dat het de bougie is...
    Groeten,
    ss duivel

    Als je gewoon opnieuw opstart kun je toch zien of de bougie gloeit ?
    En of er genoeg pellets vallen?
    En dat hij niet wilde uitschakelen, zou dat de temperatuursensor niet zijn die
    blijkbaar weeral defect is? Of vervuild? Slecht contact?
    Die temperatuursensor was bij mij, voor het aanpassen van de parameters, zodanig bedolven onder
    roet en as dat hij geen warmte meer kon dedecteren.
    Het is even prutsen, maar ik heb hem eruitgehaald en op een electrische kookplaat gelegd in de keuken.
    Ik hoorde een klik, en na uitmeten met een ohmmeter wist ik dat ie nog werkte.
    Het is maar een hint van een amateurtje hoor!

    vrgr.
    cyrre

    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van ss vr jan 21, 2011 12:47 pm

    erwin123 schreef:nie plezant ss
    zo zie je dat duur niet altijd goed is, en goedkoop niet altijd slecht

    das toch wel snel als het de bougie is,
    gelijk je zegt die ecostop is wel handig,
    maar elke stop is natuurlijk 1 ontsteking extra
    van de levensduur bougie eraf.

    op termijn is het dan miss toch voordelinger geen ecostop te gebruiken maar de gewone eco
    iets meer pelletverbruik maar de bougie gaat dubbel zolang mee waarschijnlijk

    wat ik niet normaal vind, stel de bougie is defect
    dan moet de kachel toch normaal met alles stoppen
    binnen een veiligheidstijd als de rookgastemp niet gehaald is

    Ja, ik vind het ook veel te vroeg. Wat die ecostop betreft, bij de Saey (en de Rika) en gebruik van de pelletcontroller is dat eigenlijk een thermostaat en is het onmogelijk om op eco te werken.
    En wat die veiligheid betreft begin ik te vrezen dat we de ingebouwde veiligheden in onze kachels misschien wat overschatten. het is nu de tweede keer op één maand dat ik "electrische" problemen heb. Ik zou er kunnen zelf aan beginnen, maar de kachel is nog binnen de garantie en mijn verdeler wil blijkbaar persé zelf komen kijken... Question Ik hou jullie op de hoogte.
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van Gast vr jan 21, 2011 1:02 pm

    ss schreef:
    erwin123 schreef:nie plezant ss
    zo zie je dat duur niet altijd goed is, en goedkoop niet altijd slecht

    das toch wel snel als het de bougie is,
    gelijk je zegt die ecostop is wel handig,
    maar elke stop is natuurlijk 1 ontsteking extra
    van de levensduur bougie eraf.

    op termijn is het dan miss toch voordelinger geen ecostop te gebruiken maar de gewone eco
    iets meer pelletverbruik maar de bougie gaat dubbel zolang mee waarschijnlijk

    wat ik niet normaal vind, stel de bougie is defect
    dan moet de kachel toch normaal met alles stoppen
    binnen een veiligheidstijd als de rookgastemp niet gehaald is

    Ja, ik vind het ook veel te vroeg. Wat die ecostop betreft, bij de Saey (en de Rika) en gebruik van de pelletcontroller is dat eigenlijk een thermostaat en is het onmogelijk om op eco te werken.
    En wat die veiligheid betreft begin ik te vrezen dat we de ingebouwde veiligheden in onze kachels misschien wat overschatten. het is nu de tweede keer op één maand dat ik "electrische" problemen heb. Ik zou er kunnen zelf aan beginnen, maar de kachel is nog binnen de garantie en mijn verdeler wil blijkbaar persé zelf komen kijken... Question Ik hou jullie op de hoogte.
    Groeten,
    ss


    ik gebruik ook die comfortmode als het niet vriest hoor anders veel te warm voor niemand ....heb al 1600 uren en staat hier van oktober .
    als de mijne onder de 60 graden komt van uitlaatgassen gaat hij in alarm schakelt zichzelf volledig uit dit al een paar keer gehad s'avonds soms te lui om nog pellets te halen en denken zal lukken tot morgenvroeg Smile
    dus geen probleem aan veiligheden hoor is wel een ander merk ..... vindt ook voor zo een degelijk merk dat dit niet zou mogen toch zo vroeg niet ook al gebruik je die comfortmode
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van ss vr jan 21, 2011 1:26 pm

    cyrre schreef:
    ss schreef:Allez, ik heb het weer zitten, vanmorgen om 8h goed koud in de living en de Neema maar staan lawaai maken zonder vuur achter het ruitje. Bij nader bekijken ligt er een berg pellets in en over het korfje en de Neema blijft maar pellets aanvoeren zonder in alarm te gaan. De kachel probeert van 7h deze moregen dus te starten maar dat lukt niet, meer dan waarschijnlijk de ontstekingskaars defect, vrij vroeg vind ik na 13 maanden (anderhalf stookseizoen). Begint wat op mijn zenuwen te werken, vorige maand de temperatuursensor defect en nu de bougie heel kwaad
    Het probleem is natuurlijk de pelletcontroller, die zorgt ervoor dat de kachel steeds volledig uitvalt als de ingestelde temperatuur bereikt wordt en aldus weer opstart als de temperatuur 2° zakt. Dus de kachel gaat nooit op laag regime branden! Dat systeem is zeer comfortabel, maar het nadeel is duidelijk dat de "bougie" het rapper laat afweten. Maar als ik het optel haalt de bougie amper een 1000 opstarts, weinig. Ik ben een beetje ontgoocheld moet ik zeggen. Toen ik na die mesthoop pellets opgeruimd te hebben de kachel weer wou starten viel hij na 2sec in alarm.Ik belde de installateur om een bougie te bestellen, maar hij zei me dat hij liever zelf kwam kijken...Ik wacht dus af. Maar leuk vind ik het zeker niet! Dan koop je zo'n Saey voor de kwaliteit en valt hij tweemaal in een dikke maand uit! Ik zal het vanavond eens nader bekijken, maar ben vrijwel zeker dat het de bougie is...
    Groeten,
    ss duivel

    Als je gewoon opnieuw opstart kun je toch zien of de bougie gloeit ?
    En of er genoeg pellets vallen?
    En dat hij niet wilde uitschakelen, zou dat de temperatuursensor niet zijn die
    blijkbaar weeral defect is? Of vervuild? Slecht contact?
    Die temperatuursensor was bij mij, voor het aanpassen van de parameters, zodanig bedolven onder
    roet en as dat hij geen warmte meer kon dedecteren.
    Het is even prutsen, maar ik heb hem eruitgehaald en op een electrische kookplaat gelegd in de keuken.
    Ik hoorde een klik, en na uitmeten met een ohmmeter wist ik dat ie nog werkte.
    Het is maar een hint van een amateurtje hoor!

    vrgr.
    cyrre


    Is nog maar een nieuwe sensor en de bougie heeft niet gewerkt, dat ben ik 100% zeker omdat ik er alle pellets uithaalde en er geen enkele ook maar het minste donker plekje had. Maar soit, ik moest werken, dus verder geen tijd gehad. Hangt er een beetje vanaf wanneer de installateur wil komen, anders begin ik er zondag zelf wel aan...
    Hoezo? Klik? Cyrre jij had hem er toch vantussen gehaald?
    Groeten,
    ss
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van erwin vr jan 21, 2011 1:30 pm

    cyrre schreef:
    Die temperatuursensor was bij mij, voor het aanpassen van de parameters, zodanig bedolven onder
    roet en as dat hij geen warmte meer kon dedecteren.

    cyrre

    zit die sensor dan onderkant in de uitlaat
    ideaal was denk ik aan de bovenkant in de buis dan blijft hij langer proper


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van Gast vr jan 21, 2011 1:32 pm

    erwin123 schreef:
    cyrre schreef:
    Die temperatuursensor was bij mij, voor het aanpassen van de parameters, zodanig bedolven onder
    roet en as dat hij geen warmte meer kon dedecteren.

    cyrre

    zit die sensor dan onderkant in de uitlaat
    ideaal was denk ik aan de bovenkant in de buis dan blijft hij langer proper

    Ik vroeg mij dit ook al af zoniet wel niet de ideale plaats om die sensor te plaatsen
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van Gast vr jan 21, 2011 1:35 pm

    ss schreef:


    Hoezo? Klik? Cyrre jij had hem er toch vantussen gehaald?
    Groeten,
    ss

    De laatste keer dat ik het ventilatorhuis heb gereinigd is hij gesneuveld.

    Daarvoor had ik ook al eens de kachel helemaal vol pellets gevonden s'morgens.
    De kachel brandde niet goed, vervuilde o.a. het ventilatorhuis en ook de sensor
    was bedolven. En viel uit.
    Mijn eerste gedacht was, volgens de handleiding, een defecte sensor.
    Ik haalde hem eruit en het roet viel uit het gat. Dus ventilatorhuis gekuist.
    En toch effentjes de sensor getest, die bleek dus nog te werken. Zat gewoon onder de as.
    De sensor er terug in en de kachel startte.
    De arme sensor heb ik dus nu laatst vermoord. Smile

    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van ss vr jan 21, 2011 1:38 pm

    meeki001 schreef:
    erwin123 schreef:

    cyrre

    zit die sensor dan onderkant in de uitlaat
    ideaal was denk ik aan de bovenkant in de buis dan blijft hij langer proper

    Ik vroeg mij dit ook al af zoniet wel niet de ideale plaats om die sensor te plaatsen

    Hij zit net achter de ventilator en daar zit ie volgens mij goed. Zijn er nog eigenaars van een Neema waaebij de sensor defect is gegaan? Ik weet er van slechts twee, nl. die van Cyrre en die van mij... Volgens mijn installateur valt het zelden voor! En het vervangen is redelijk gemakkelijk te doen, je haalt er het ventilatorhuis uit en klaar is kees... Tenandere als we de defecte vervangen hebben na 1 jaar viel de vuiligheid nog echt mee.
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van Gast vr jan 21, 2011 1:40 pm

    meeki001 schreef:
    erwin123 schreef:

    cyrre

    zit die sensor dan onderkant in de uitlaat
    ideaal was denk ik aan de bovenkant in de buis dan blijft hij langer proper

    Ik vroeg mij dit ook al af zoniet wel niet de ideale plaats om die sensor te plaatsen


    Hij zit vlak naast de ventilator, 3cm? Onderkant. Tussen ventilator en rookgasbuis zeg maar.
    Hij heeft daardoor onbedoeld misschien een 2de functie, als het ventilatorhuis sterk vervuild
    is, schakelt de kachel uit. Ook al werkt de sensor nog.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van ss vr jan 21, 2011 1:42 pm

    cyrre schreef:
    meeki001 schreef:

    Ik vroeg mij dit ook al af zoniet wel niet de ideale plaats om die sensor te plaatsen


    Hij zit vlak naast de ventilator, 3cm? Onderkant. Tussen ventilator en rookgasbuis zeg maar.
    Hij heeft daardoor onbedoeld misschien een 2de functie, als het ventilatorhuis sterk vervuild
    is, schakelt de kachel uit. Ook al werkt de sensor nog.

    Als dat onbedoeld is weet ik niet, zouden we aan de ontwerper van Rika moeten vragen...Maar het functioneert goed, op voorwaarde dat de schakelaar het niet begeeft door de hitte natuurlijk...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van Gast vr jan 21, 2011 1:42 pm

    ss schreef: Zijn er nog eigenaars van een Neema waaebij de sensor defect is gegaan? Ik weet er van slechts twee, nl. die van Cyrre en die van mij...
    ss

    De mijne is niet defect gegaan,ss, ik heb hem zelf naar de duvel geholpen. klop

    Ik heb er met de ventilator tegen geduwd. Iets te stevig...



    Laatst aangepast door cyrre op vr jan 21, 2011 2:00 pm; in totaal 2 keer bewerkt
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van ss vr jan 21, 2011 1:44 pm

    Ah stom, dan is de mijne de enige dat ik weet welke van zichzelf defect ging.
    Hoe heb je dat nu kapot gekregen??? Hamer gebruikt? amai
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van Gast vr jan 21, 2011 1:47 pm

    cyrre schreef:
    ss schreef: Zijn er nog eigenaars van een Neema waaebij de sensor defect is gegaan? Ik weet er van slechts twee, nl. die van Cyrre en die van mij...
    ss

    De mijne is niet defect gegaan,ss, ik heb hem zelf naar de duvel geholpen. klop

    Ik heb er met de ventilator tegen geduwd. Iets te stevig...

    Spijtig maar een mooie leerschool dus. Dit zal je de volgende keer niet meer overkomen hé.
    Positief bekijken dus je hebt bijgeleerd
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van Gast vr jan 21, 2011 1:55 pm

    ss schreef:Ah stom, dan is de mijne de enige dat ik weet welke van zichzelf defect ging.
    Hoe heb je dat nu kapot gekregen??? Hamer gebruikt? amai

    Met de rand van de ventilator dus,
    die sensor is ietwat fragiel, of ik te bruut...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van Gast vr jan 21, 2011 1:57 pm

    meeki001 schreef:
    cyrre schreef:

    De mijne is niet defect gegaan,ss, ik heb hem zelf naar de duvel geholpen. klop

    Ik heb er met de ventilator tegen geduwd. Iets te stevig...

    Spijtig maar een mooie leerschool dus. Dit zal je de volgende keer niet meer overkomen hé.
    Positief bekijken dus je hebt bijgeleerd

    That's the spirit!!
    Verprutsen en bijleren.
    Had ik in mijn jonge jaren bij de vrouwen ook! Laughing
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van Gast vr jan 21, 2011 2:00 pm


    Aan ss,
    Maar moest het de bougie zijn dan nog moet de sensor de kachel uitschakelen toch?
    Want hij dedecteert geen warmte, dus maakt hij geen gesloten contact en dan moet
    ie na 21 minuten( zie parameters) de kachel uitschakelen.


    Laatst aangepast door cyrre op vr jan 21, 2011 2:02 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van erwin vr jan 21, 2011 2:02 pm

    cyrre schreef:


    Maar moest het de bougie zijn dan nog moet de sensor de kachel uitschakelen toch?
    Want hij dedecteert geen warmte, dus maakt hij geen gesloten contact en dan moet
    ie na 21 minuten( zie parameters) de kachel uitschakelen.

    ik denk ook in die richting
    bougie EN sensor defect



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    avatar
    knoepken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Leeftijd : 73
    Registration date : 14-12-08

    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van knoepken vr jan 21, 2011 2:11 pm

    Wat de gloeikaars betreft,als opstart fase mislukt.Brand korfje uitnemen en met werkhandschoen(tegen brandwonden) de gloeikaars betasten .Koud=kapot Warm =gloikaars komt niet genoeg bij het bandkorfje=zijpaneel (voorstaand lings van de kachel(bij mijn PYROS))wegnemen en met umbracosleutel de gloeikaars lossen(mischien zit ze los) en manueel tegen het brandkorfje duwen en terug vast zetten.Anders zal het n' nieuwe gloeloeikaars worden.Ge kunt eventueel ook met n' aanmaakblokje en wat plellers er op de kachel aansteken(als het lukt) .Dan zit je voorlopig togh niet in de kou???
    Groeten KNoepken (PYROS ALICE 8,5 KW) Wink
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van Uthrex vr jan 21, 2011 3:42 pm

    Mss ligt er gewoon een stukje pellet voor de gloeikaars. Hier ook al is gehad. Dat wordt zwart en keihard. Ziet het soms zelfs moeilijk liggen.

    Uthrex


    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van Gast vr jan 21, 2011 4:07 pm



    Als je het verbrandingskorfje er wat scheef in plaats na reinigen,
    kan de gloeikaars de pellets niet bereiken...
    ik zeg maar hoor ...je weet nooit...ook al meegemaakt..
    gr,
    cyrre
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van ss vr jan 21, 2011 4:11 pm

    Uthrex schreef:Mss ligt er gewoon een stukje pellet voor de gloeikaars. Hier ook al is gehad. Dat wordt zwart en keihard. Ziet het soms zelfs moeilijk liggen.

    Uthrex

    Nee, dat is het niet, ik heb na het verwijderen van de pellets de kachel heropgestart en hij ging in alarm, maar door gebrek aan tijd vanmorgen niet meer verder gekeken... Wat mij het meest verbaasde is het feit dat de kachel meer dan een uur heeft proberen starten en de worm alsmaar pellets verder aanvoer terwijl de gloeikaars het niet deed...
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van Gast za jan 22, 2011 10:29 am

    Ik denk toch dat dit (defecte sensor) geen zeldzaam probleem is daar mij net hetzelfde overkomen is. Bij het losschroeven van het ventilatorhuis van men Neema viel de sensor er gewoon uit. De harde pastiek van de sensor was door de hitte in stukjes gebrokkeld. Een klein tikje is dan genoeg om hem uiteen te doen vallen. Ik heb hem toen (bij gebrek aan een reserve) gewoon terug in dat gat geduwd (geforceerd) zodat ik de kachel nog kon gebruiken. De sensor geeft nu een vals positief signaal en de kachel brand. Ik heb ondertussen wel een nieuwe sensor gekocht. (ik moet hem nog monteren, maar wacht tot het volgende onderhoud pig ) Ik viel wel achterover van de prijs voor zo een klein prulletje. (dacht 37 euro maar vind de factuur niet) Ik heb tevens een nieuw brandkorfje gekocht want het mijne was na 3 jaar volledig doorgebrand.

    Dat systeem met die externe thermostaat heb ik ook gebruikt de eerste week dat ik de kachel had. Heeft me veel geld gekost en ligt nu al drie jaar in de garage. Voor mijn vrouw was het verschil in temperatuur vooraleer de kachel opnieuw opstartte veel te groot. Ik verbruikte tevens meer pellets met dat systeem dan tegen dat ik de kachel gewoon op 0 laat branden.

    Hetzelfde verhaal met de later bijgeplaatste ventilator. Als deze werkt maakt de kachel een beetje meer lawaai maar veel verschil in warmteverspreiding voel ik niet. Ik heb hem dus maar afgekoppeld. Weer veel geld weggesmeten. Ik vraag mij af of ik deze wel correct gemonteerd heb maar volgens de verkoper kan je deze niet verkeerd plaatsen.

    Mijn edilkamin iris was bijna de helft goedkoper en daar heb ik tot nog toe geen enkel probleem mee gehad. En daar zit een regelbare ventilator op. Deze warmt de ruimte veel sneller op dan mijn Neema. Toegegeven de Neema is wel veel mooier. Maar wat een gezeul is dat met die speksteen tijdens het onderhoud.....
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van ss za jan 22, 2011 11:14 am

    erwin123 schreef:ik denk dat SS zelf hard aan het sleutelen is Shocked
    Heel juist, beetje mijn reputatie eer aandoen nietwaar, ga weer een maat groter van hemd moeten kopen vrees ik, die nek he...
    Dus, ik heb me niet kunnen houden en de boel opengegooid, meteen onderhoud gedaan, sensor en ventilator gecheckt en de tank leeggeschept met een pollepel. Het wormdeksel eraf en wat blijkt; een steen van samengeperst stof over 1/5 van de lengte van de worm, de worm zat muurvast!!! Ik heb hier op het forum al gelezen dat stof in de tank geen kwaad kan!? Amaai! zot volledig vastgedraaid en gelukkig heeft de Neema een degelijke motor want hij heeft een uurlang geblokkeerd gestaan!
    Proppen er met een mes uitgepulkt en alles gestofzuigd. De dader ken ik al, nl, Cleanfire gekocht in de Gamma. Na aankoop heb ik op het forum gezet dat de zakken vol korte en extra-lange pellets met veel stof zaten. Ze brandden perfect maar stof met hopen. Ik poetste de tank nog in november l.l. uit en deed ondertussen een groot onderhoud, d.w.z. na 2 maandjes cleanfire-gebruik was de Neema een stofbak (minstens 2kg pelletstof in de tank).
    Mijn analyse van het defect is de volgende: gisterenmorgen begon de startprocedure normaal, maar na deze procedure gaaat de gloeikaars uit, de worm is vastgelopen en het vuur doofde, enige tijd later is de worm toch losgekomen en heeft een grote hoeveelheid pellets aangevoerd en het mandje is beginnen overstromen, uiteindelijk is de worm definitief vastgelopen en was ik erbij, kachel uitgepoetst en proberen heropstarten, maar direct in alarm omdat de worm blokkeerde...
    Eind goe al goed... Maar ik heb al verscheidene soorten pellets gebruikt, dergelijke hoeveelheid stof in m'n kachel heb ik nog nooit gezien. Raar maar waar; in de door Makro geleverde pellets zit veel minder stof! Toeval? Ik moet er wel bijzeggen dat in de rookgaskanalen amper stof en roet te vinden was, blijkbaar branden de cleanfire-pellets dus wel perfect op zonder veel roet en asse achter te laten...
    En om Fleur gerust te stellen, in mijn zakken van Badger zit GEEN stof!
    Ik weet wat kopen volgend jaar vrees ik...
    Ik heb mijn installateur gisterenavond nog een smsje gestuurd dat de zaak opgelost was...
    Vrienden; groeten uit Ronse en dank voor de reacties... Laughing
    ss
    duivel

    Gesponsorde inhoud


    Saey Neema start niet Empty Re: Saey Neema start niet

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 9:29 am