Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 9 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 9 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    wat voor schoorsteen?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    wat voor schoorsteen? Empty wat voor schoorsteen?

    Bericht van Gast ma jun 13, 2011 5:29 pm

    hallo

    wij hebben sinds kort een pools pellet cv systeem geinstalleerd. Alles tot tevredenheid met de fabrikant overlegd.
    alleen wat betreft de schoorsteen zijn we denk ik de mist in gegaan, ik heb naar eigen inzicht een schoorsteen gemonteerd van 130 mm. klop
    nu is het zo dat als er veel wind staat, de schoorsteentrek waarschijnlijk hoger is een daardoor gloeit de pelletketel te snel leeg en start hij niet weer automatisch op.

    de nokhoogte van de schuur waar de ketel staat is plm 6 meter, en ik heb de schoorsteen buis plm 75 cm boven de nok laten uitsteken.

    wat voor schoorsteen past het best in deze situatie?

    Trouwens ik mis in het rijtje op het forum de ketel die wij hebben gekocht van HKS Lazar uit polen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    wat voor schoorsteen? Empty Re: wat voor schoorsteen?

    Bericht van erwin ma jun 13, 2011 7:41 pm

    7 meter schoorsteen dan is 130mm niet overdreven, er zijn twee oplossingen ofwel de extractieventilator trager zetten, eventueel eerst info vragen aan de fabrikant want hiervoor moet je in de installateurparameters geraken,
    ofwel eerst proberen met een simpele trekregelaar onderaan de buis te monteren


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wat voor schoorsteen? Empty Re: wat voor schoorsteen?

    Bericht van Gast ma jun 13, 2011 9:14 pm

    het probleem is niet zozeer wanneer de ketel brand, het gaat meer over de gloeiperiode. waarschijnlijk is er dan nog zoveel natuurlijke trek door de brander dat de pellets heel snel verbranden. Ik heb de instellingen al dusdanig verandert dat elke 5 minuten een kleine hoeveelheid in de brander wordt gedraaid. dit helpt wel iets maar het kan niet de bedoeling zijn.

    ik heb het idee dat door een te kleine schoorsteen buis diameter de trek hoger is dan door een grotere diameter.

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    wat voor schoorsteen? Empty Re: wat voor schoorsteen?

    Bericht van erwin ma jun 13, 2011 9:20 pm

    de trek word meestal bepaald door de lengte van de buis, ik zou volgende proberen, een mechanische trekregelaar ertussen, ofwel op het dak tot net gelijk de nok of zelfs iets eronder


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wat voor schoorsteen? Empty Re: wat voor schoorsteen?

    Bericht van Gast ma jun 13, 2011 9:27 pm

    Ik zou er een trekregelaar tussen zetten.
    Zoiets: wat voor schoorsteen? Dubbelwandig-Element-Trekregelaar-RondPZOen
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wat voor schoorsteen? Empty Re: wat voor schoorsteen?

    Bericht van Gast ma jun 13, 2011 9:29 pm

    heb je bij zo een systeem geen kans dat er rookgassen in de schuur achterblijven?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wat voor schoorsteen? Empty Re: wat voor schoorsteen?

    Bericht van Gast ma jun 13, 2011 9:31 pm

    Je kan zoiets afregelen, dat bij normale trek de klep dicht blijft, maar bij te hevige trek (bijvoorbeeld bij veel wind) de klep open gaat.
    Staat hier al 15 jaar tussen, naar alle tevredenheid.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wat voor schoorsteen? Empty Re: wat voor schoorsteen?

    Bericht van Gast ma jun 13, 2011 9:47 pm

    Ben al naarstig op zoek naar zoiets maar kan het nog niet echt vinden, weet je misschien iemand of een site die dit verkoopt?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wat voor schoorsteen? Empty Re: wat voor schoorsteen?

    Bericht van Gast wo jun 15, 2011 8:19 am

    kruitbel schreef:Ben al naarstig op zoek naar zoiets maar kan het nog niet echt vinden, weet je misschien iemand of een site die dit verkoopt?
    Iedereen die inox schoorstenen verkoopt, heeft dit in zijn gamma.
    http://mk-systems.nl
    http://vanoirschot.be/zoeken.asp?zoekwoord=Expo+Inox&classcode=5560|1022&brand=Expo+Inox&series=&stock=2&type=
    http://www.houtcvketels.nl/c-581167/rookgasafvoer/

    Heel hard zal je nog niet gezocht hebben
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wat voor schoorsteen? Empty Re: wat voor schoorsteen?

    Bericht van Gast zo jul 17, 2011 9:07 am


    heb inmiddels een trekregelaar gekocht en gemonteerd, de kachel brand nu veel rustiger dan eerst. Ook komt hij sneller op temperatuur.

    maar met harde wind zoals deze week het geval was hier heeft hij nog steeds de neiging om leeg te gloeien.

    is er nog iemand op het forum die hier ervaring mee heeft?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    wat voor schoorsteen? Empty Re: wat voor schoorsteen?

    Bericht van jeanhup zo jul 17, 2011 9:49 am

    Welke kap heb je gemonteerd? Als je een chinese hoed hebt gemonteerd dan kan ik me goed voorstellen dat je dit soort problemen krijgt.
    wat voor schoorsteen? Schoorsteen_regenkap_chinese_hoed_1_brekelmans

    Je moet minimaal een lamellenkap of een anti-valwindkap hebben om een stabiele trek te houden. Zie ook: https://pellets.forummotion.com/t2860-welke-schoorsteen-kap-is-beter

    Groet,

    Jean

    Importeur van Pasian en Adler pelletkachels en -ketels
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wat voor schoorsteen? Empty Re: wat voor schoorsteen?

    Bericht van Gast di aug 30, 2011 10:04 pm

    hoe werkt het bij de andere pellet cv systemen, werken die ook allemaal met een gloeiperiode om de tijd tussen de brandperiode's te overbruggen?
    bij de interfire die wij hebben, is het n.l. zo dat als de boiler op temperatuur is gebracht, hij de warmte in de brander tracht te behouden door af en toe een kleine hoeveelheid pellets in de brander te draaien. als dan na verloop van tijd er weer behoefte is aan warmte start hij op zonder hulp van de automatische onsteking.
    het probleem bij ons is dat er soms onvoldoende gloeiende pellets aanwezig zijn om de ketel te ontsteken.

    groeten Jan
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    wat voor schoorsteen? Empty Re: wat voor schoorsteen?

    Bericht van jeanhup di aug 30, 2011 10:21 pm

    Dat is inderdaad bij meer pelletketels zo. Je hebt eigenlijk 2 systemen: die met gloeibed en die met een ontstekingsweerstand.
    Als je ketel goed is afgesteld (toevoer van pellets/lucht in gloeifase, interval van opstoken) zal dit prima moeten werken.

    groet,

    Jean
    Anonymous
    Gast
    Gast


    wat voor schoorsteen? Empty Re: wat voor schoorsteen?

    Bericht van Gast za dec 24, 2011 2:50 am

    Wij denken er over ook een SnartFire te kopen. Het is nu winter. Ben je nog steets tevreden met je Smartfire ?

    groeten Adrie

    Gesponsorde inhoud


    wat voor schoorsteen? Empty Re: wat voor schoorsteen?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 8:01 am