Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 51 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 51 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    enige pelletketel zonder buffervat?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    enige pelletketel zonder buffervat? Empty enige pelletketel zonder buffervat?

    Bericht van Gast wo jul 20, 2011 3:23 pm

    Hargassner Classic 24

    Deze ketel wordt aangboden zonder buffervat.
    Kan iemand me uitleggen waarom Question

    Als een CV de temp constant moet houden, dan moet de pomp toch regelmatig aanslaan om het binnen warm te houden?
    Moet deze ketel dan ook niet steeds weer opstarten?
    Met een buffervat worden de starts wat verminderd.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    enige pelletketel zonder buffervat? Empty Re: enige pelletketel zonder buffervat?

    Bericht van Gast wo jul 20, 2011 5:39 pm

    Beste Gerten

    Ik heb een hargassner HSV 15 staan en de uitleg die men gaf was dat de ketel enorm kan moduleren naargelang de warmtebehoefte en daarom geen buffervat nodig heeft.

    De kern zit dus in de variabele warmtebehoefte en de variabele warmteproductie (vermogen) optimaal aan elkaar kunenn koppelen. Ketels met een buffer bieden gewoon een andere oplossing.

    De Franse site legt het als volgt uit :
    "
    La modulation de puissance et l’optimisation de la combustion : la puissance de la chaudière est réellement modulée entre 25 et 100% de sa puissance nominale : la quantité d’air et de bois varie en fonction de la puissance demandée. Le rapport air/bois est optimisé par la Sonde Lambda ou par la régulation proportionnelle (Classic). Le rendement de combustion reste supérieur à 90% sur la totalité de la plage de modulation de puissance. Ainsi, on élimine les phases de démarrage et d’arrêt qui seraient notamment nécessaires en mi-saison, la chaudière reste en phase de combustion contrôlée et modulée : c’est la raison pour laquelle les chaudières HARGASSNER ne nécessitent pas de ballon tampon coûteux et encombrants."

    (http://www.hargassner-france.com/index.php?option=com_content&view=article&id=80&Itemid=90)

    Ook andere merken passen dit reeds toe (hapero balance bvb en ik geloof ook viessmann)

    Er zijn overigens op Duitse fora discussies tussen believers en non believers van systemen met en zonder buffervat.





    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    enige pelletketel zonder buffervat? Empty Re: enige pelletketel zonder buffervat?

    Bericht van jeanhup wo jul 20, 2011 8:55 pm

    Een modulatie van 25% is vrij normaal. Daarin wijkt deze ketel dus niet af van zowat alle andere pelletketels (waarvoor wel of geen buffervat wordt aangeboden cq. aangeraden).
    Een pelletketel zonder buffervat heeft eigenlijk alleen zin als de warmtevraag vrijwel constant is over de dag en gedurende het jaar binnen die bandbreedte van 25-100% valt. Daarnaast moet de berekening van het benodigde vermogen zeer consentieus gebeuren. Indien blijkt dat de ketel net teveel of te weinig vermogen heeft heb je alsnog een buffervat nodig of zal de ketel vaker stilvallen.
    Eigenlijk is de relatief kleine investering in een buffervat bijna altijd aan te bevelen (ook met een modulerende ketel): je maakt je systeem veel flexibeler, redundanter en efficiënter.

    Groet,

    Jean

    Importeur van Pasian en Adler pelletkachels


    Laatst aangepast door jeanhup op do jul 21, 2011 2:24 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : typefout)
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    enige pelletketel zonder buffervat? Empty Re: enige pelletketel zonder buffervat?

    Bericht van Block do jul 21, 2011 2:17 pm

    Ik heb ook geen buffervat, maar wil er eigenlijk wel één laten steken. Misschien in combinatie met zonneboiler-premie dat ik gisteren gehoord heb, kan dit misschien relatief goedkoop uitvallen?

    Maar ik ben niet zo vertrouwd met buffervaten, ik zou deze graag op zolder zetten(gegoten beton). Waar moet ik zoal op letten?


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    enige pelletketel zonder buffervat? Empty Re: enige pelletketel zonder buffervat?

    Bericht van Gast vr jul 22, 2011 11:18 am

    Goedkoop is relatief Wink

    het nadeel is dat het buffervat voor een pellet cv redelijk groot moet zijn (al snel 800-1000l) en om dat te combineren er veel panelen moeten geplaatst worden om dit op te warmen met de zon.

    Hou er ook rekening mee dat de vaten behoorlijk omvangrijk zijn, al snel 1,5m hoog en een kleine 1m diameter.

    Block schreef:Ik heb ook geen buffervat, maar wil er eigenlijk wel één laten steken. Misschien in combinatie met zonneboiler-premie dat ik gisteren gehoord heb, kan dit misschien relatief goedkoop uitvallen?

    Maar ik ben niet zo vertrouwd met buffervaten, ik zou deze graag op zolder zetten(gegoten beton). Waar moet ik zoal op letten?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    enige pelletketel zonder buffervat? Empty Re: enige pelletketel zonder buffervat?

    Bericht van Gast vr jul 22, 2011 11:21 am

    Hoe lang heb je de installatie al?
    Is het verbruik zoals je had verwacht?
    Als je de temp 's nachts naar bv 16° laat zakken, haalt die het dan snel op naar 21, of moet je de regelaar voldoende op voorhand (bv 2u) al op de gewenste temp zetten?

    blue ice schreef:Beste Gerten

    Ik heb een hargassner HSV 15 staan en de uitleg die men gaf was dat de ketel enorm kan moduleren naargelang de warmtebehoefte en daarom geen buffervat nodig heeft.



    Gesponsorde inhoud


    enige pelletketel zonder buffervat? Empty Re: enige pelletketel zonder buffervat?

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 9:58 am