Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 4 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 4 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Themostaat Saey Kali

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Themostaat Saey Kali Empty Themostaat Saey Kali

    Bericht van Gast do nov 03, 2011 5:26 pm

    Hallo,

    Even voorstellen, in onze zoektoch naareen alternatieve manier van verwarmen kwamen we dit zeer interessante forum tegen. We hebben op dit moment een houtkachel en elektrische verwarming, die bijna niet aangaat (anders gaan we failliet) omdat we veel hout stoken. Maar voor wat meer comfort zijn we opzoek gegaan naar pelletkachels.

    We twijel nog tussen 3 veschillende kachels.
    1 daarvan is een Saey Kali, showroommodel voor een schappelijke prijs.

    Maar we willen graag een themostaat erbij zodat we het snachts op temperatuur kunnen houden en voordat we opstaan warmer laten worden.

    Wie weet of deze nog te krijgen is, bedraad en/of draadloos en wat de prijs is.
    En werkt het goed?

    Sowieso zijn we benieuwd naar ervaringen met deze kachel.

    groeten,
    Esther en Christiaan





    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Themostaat Saey Kali Empty Re: Themostaat Saey Kali

    Bericht van steven do nov 03, 2011 6:20 pm



    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Themostaat Saey Kali Empty Re: Themostaat Saey Kali

    Bericht van ss do nov 03, 2011 7:19 pm

    Ik kan verkeerd zijn, maar voor de Kali bestaat volgens mij geen termostaat. Windaddict heeft een Kali, vraag het hem eens.
    Grtn;
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Themostaat Saey Kali Empty Re: Themostaat Saey Kali

    Bericht van Gast za nov 19, 2011 10:17 am

    Ik heb 2 kali's. 2 keer met verschillende thermostaat:

    * De thearmostaat van Saey zelf --> vond ik vrij duur voor wat het is, en dankan je je kachel programmeren. De kachel waarop ik deze gebruik programmeer ik niet, maar ik zet manueel temperatuur hoger en lager wanneer ik thuis kom. Temperatuur fluctueert vrij veel (verschil tussen wanneer kachel aan gaat, en wanneer kachel uit gaat) maar dat heeft als voordeel dat ze nooit stilvalt. Dit is een bedraadde thermostaat

    * Je kan ook een gewone kamerthermostaat gebruiken (2 draads bediening). Deze kun je dan programmeren naar wens. Let wel op: als deze de kachel te veel schakelt (aan/uit) dan geraakt deze wel eens in de war: bvb de kachel denkt nog warm genoeg te zijn om zonder ontsteking opnieuw aan te gaan, maar in de praktijk is dit niet altijd zo. De kachel valt dan volledig uit met een mandje vol pellets. Mijn 'truukje' is om de kachel zo laag mogelijk te zetten (hangt af van buitentemp), en de kachel 's nacht niet te veel te laten aangaan door de temp lager in te stellen (om koude ochtenden te vermijden.)

    Maar best happy met beide dus
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Themostaat Saey Kali Empty Re: Themostaat Saey Kali

    Bericht van Uthrex za nov 19, 2011 10:35 am

    Werkt de 'AUTO' modus van de Kali enkel met kamerthermostaat, of kan je gewoon de opstarttijden programmeren zonder een temp in te geven (dag/week programma)?

    Uthrex


    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Themostaat Saey Kali Empty Re: Themostaat Saey Kali

    Bericht van Gast di nov 22, 2011 12:49 pm

    pva schreef:Ik heb 2 kali's. 2 keer met verschillende thermostaat:

    * De thearmostaat van Saey zelf --> vond ik vrij duur voor wat het is, en dankan je je kachel programmeren. De kachel waarop ik deze gebruik programmeer ik niet, maar ik zet manueel temperatuur hoger en lager wanneer ik thuis kom. Temperatuur fluctueert vrij veel (verschil tussen wanneer kachel aan gaat, en wanneer kachel uit gaat) maar dat heeft als voordeel dat ze nooit stilvalt. Dit is een bedraadde thermostaat

    * Je kan ook een gewone kamerthermostaat gebruiken (2 draads bediening). Deze kun je dan programmeren naar wens. Let wel op: als deze de kachel te veel schakelt (aan/uit) dan geraakt deze wel eens in de war: bvb de kachel denkt nog warm genoeg te zijn om zonder ontsteking opnieuw aan te gaan, maar in de praktijk is dit niet altijd zo. De kachel valt dan volledig uit met een mandje vol pellets. Mijn 'truukje' is om de kachel zo laag mogelijk te zetten (hangt af van buitentemp), en de kachel 's nacht niet te veel te laten aangaan door de temp lager in te stellen (om koude ochtenden te vermijden.)

    Maar best happy met beide dus


    Heel duidelijk dank voor je reactie!
    Wij zouden met name graag een thermostaat aansluiten om de kachel te kunnen programmeren en idd liever niet steeds aan en uit te laten gaan (is lijkt me ook niet heel handig omdat je dan veel meer stroom ed verbruikt).
    Waar ik toch nog wel benieuwd naar ben is of er ook veel verschil zit tussen de twee soorten thermostaten. Die van saey heeft toch een zeer andere interface (zie blz 19 en 27 van de handleiding).
    Maar wat ik zo uit de beschrijving kan halen geeft een ander merk dezelfde functies.

    Is bijvoorbeeld de volgende thermostaat goed aan te sluiten? http://www.thermostaat.eu/product/66803/ComfortControl_8B_Z_W.aspx

    Bijkomend voordeel is dat deze inderdaad minder dan de helft kost als een saey thermostaat. Zelfs een draadloze is dan een optie.

    Maar waar het mij vooral omgaat is wat voor soort thermostaat ik kan aansluiten, veel zijn namelijk ook te programmeren, maar dat moet toch doen op de kachel zelf? En de thermostaat functioneerd dan toch alleen maar als melder aan de kachel hoe warm het is? Of heb ik het fout?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Themostaat Saey Kali Empty Re: Themostaat Saey Kali

    Bericht van Gast do dec 08, 2011 9:08 am

    hierbij nog het antwoord van pva in een persoonlijk bericht.


    pva schreef:Geen idee of jouw thermostaat werkt, maar ik heb iets zoals deze: www .kijkvoelbeleef.nl/nl/Honeywell/Producten/Chronotherm-CMT907G/

    Belangrijk is: 2-draads aansluiting. Dit schakelt gewoon op laagspanning (24V)

    Achteraan je kachel heb je normaal een groen stekkertje, dat overbrugt wordt met een klein draadje. Dat draadje moet je vervangen door de thermostaat.



    Uit een handleiding die ik op internet vond van de Rika Memo (zelfde model als Saey):

    COMFORTFUNCTIE MET EEN EXTERNE RUIMTETHERMOSTAAT
    De RIKA-pelletkachel heeft achteraan een klem waarop een externe ruimte- thermostaat kan aangesloten worden.
    Dit kan met een 2-polige kabel van 0,5-0,75 mm2.
    Let wel! de kachel wordt dan in -en uitgeschakeld door de externe ruimtethermostaat.
    Gezien er een functie voorzien is voor deze ruimtethermostaat is het noodzakelijk om
    deze in te stellen.
    Zoals hiervoor beschreven dient men de functie "EXT" te activeren (ON). Met deze functie kan de externe ruimtethermostaat uiteraard ook gedesactiveerd worden.
    Voor alle verdere instellingen betreffende de ruimtethermostaat dien je de handleiding van deze ruimtethermostaat te raadplegen.

    Gesponsorde inhoud


    Themostaat Saey Kali Empty Re: Themostaat Saey Kali

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 4:43 am