Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 15 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 15 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht Empty Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht

    Bericht van Gast zo jan 15, 2012 4:29 pm

    Hoi allemaal .

    Wij gaan tegen mei/juni beginnen met verbouwen van ons oud huis (jaren '40) en zijn aan nadenken over de verwarming. Nu staat er een oude mazoutketel van 37 jaar oud maar met de stijgende prijzen opteren we liever niet meer voor mazout. We dachten eraan om enerzijds met een pelletketel te verwarmen en die aan te sluiten op de radiatoren voor alle ruimtes, of anderzijds met een pelletkachel die dan centraal in de living staat en zo de living/keuken kan verwarmen en warmtepomp lucht/lucht te laten installeren voor de badkamer en de 3 slaapkamers boven. Ik beschik nog wel over 18 zonnepanelen van 310w , goed voor 5000 kw/jaar. Ik had bij de vorige afrekening een jaarverbruik van 2920 kw, dus heb daar nog wel wat over . Ik zal hier een foto bij uploaden van het plan van mijn huis (12,3m lang - 8,3 breed) . Ook een idee wat het verbruik zal zijn van zo'n pelletketel op jaarbasis ? Het dak gaat goed geisoleerd worden en ook nieuwe ramen, buitengevel blijft voorlopig zo , is 2 stenen tegen mekaar gemetst, zonder spouw nog. (geen budget voor)

    https://2img.net/r/ihimg/photo/my-images/827/naamloos1vwxpage002.jpg

    https://2img.net/r/ihimg/photo/my-images/193/naamloos1vwxpage001.jpg

    Wat denken jullie dat de beste oplossing is ?

    Mvg,

    Johan[[url][/url]


    Laatst aangepast door johan1213 op zo jan 15, 2012 4:35 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : iets vergeten)
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht Empty Re: Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht

    Bericht van jeanhup zo jan 15, 2012 5:09 pm

    Je hebt een paar opties. Ik zal ze even van goedkoop naar duur onder elkaar zetten:
    - de branderkop van je mazoutbrander vervangen voor een pelletbrander + bunker aanleggen (+ evt. buffervat/boiler).
    - de mazoutketel volledig vervangen voor een pelletketel (+ evt. buffervat/boiler).

    De optie om zowel een pelletkachel als een warmtepomp te plaatsen is waarschijnlijk het duurste.

    Je gebruik is vrij moeilijk te bepalen. Ik schat dat je een ketelvermogen van zo'n 35 kW nodig hebt. Als die 50% van de tijd brand op gemiddeld 75% van het maximumvermogen gedurende 3 maanden per jaar en 20% van de tijd gedurende nog eens 3 maanden per jaar zit je op een pelletverbruik van ca. 8300 Kg per jaar. Bij €0,24 per kg zit je dan op een pelletkost van ca. €2000,-.

    Hoeveel liter mazout verbruik je nu? Dan is het wat makkelijker te berekenen.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht Empty Re: Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht

    Bericht van Gast zo jan 15, 2012 5:56 pm

    Hey Jean ,

    Bedankt alvast voor je reactie . M'n mazoutverbruik is nu ongeveer 2000 liter/jaar , maar in de living heb ik nu nog een houtstoof staan om bij te verwarmen. Houtkachel kan ik blijven gebruiken maar duurt lang voor de ruimte opgewarmd is en brengt meer stof en vuiligheid mee , ook steeds bijvullen. Hout kreeg ik nu nog van m'n vader maar die wordt ook oud voor naar z'n stuk bos te blijven gaan dus denk ik dat ik toekomstgericht beter af ben met pellets.

    Is 8300 kg aan pellets realistisch ? Ik lees van andere pelletketel gebruikers dat ze minder dan 4000 kg verbruiken .
    john-159
    john-159
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 59
    Registration date : 07-03-11

    Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht Empty Re: Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht

    Bericht van john-159 zo jan 15, 2012 7:56 pm

    ik zou gaan voor een pelletkachel in living en warmtepomp voor bad, slaapkamer. De bestaande CV gewoon behouden als back-up of eventueel s'morgens het huis te verwarmen en vervolgens over te gaan op de kachel.
    Ik doe het in ieder geval op bovenvermelde manier. Ik heb dan nog geen zonnepanelen maar in jullie geval zeker het overwegen waard om met warmtepomp te werken. Tevens als airco te gebruiken = zalig.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht Empty Re: Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht

    Bericht van jeanhup zo jan 15, 2012 8:22 pm

    Die 8300 kg is een zeer grove schatting gebaseerd op een open bebouwing met een matig geisoleerd volume van 600m3. Ik heb klanten met een goed geisoleerde halfopen bebouwing van 580m3 en een CV-pelletkachel van 22 kW die het afgelopen jaar iets meer dan 4 pallets van 1050 kg verstookt hebben. Dat komt dus neer op ca. 4400 kg. De 4 pallets hadden ze bij de Makro gekocht en kosten in totaal minder dan €1000,-.
    Voorheen verstookten zij gemiddeld ook een 2000 liter aan mazout maar hadden geen houtstoof zoals jij.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht Empty Re: Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht

    Bericht van Gast ma jan 16, 2012 2:58 pm

    Thanks voor jullie meningen .

    Vandaag is er een installeur langs geweest van warmtepompen en de installatie voor een buitenunit + 5 binnenunits (lucht-lucht verwarming) zou tussen de 5000 en 6000 euro kosten . Hij zegt dat hij bij hem thuis ook zo'n systeem heeft waarmee hij 5 ruimtes verwarmt en dat hij minder dan 1000 euro per jaar betaalt aan verbruik.

    Ik zou toch graag nog een kachel hebben in de living voor de gezelligheid. Zou ik combinatie pelletkachel/warmtepomp nemen of misschien overwegen cv-pelletkachel. De slaapkamers moeten wel niet zoveel verwarmd worden , 15 graden is genoeg voor ons om te slapen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht Empty Re: Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht

    Bericht van Gast ma feb 27, 2012 9:58 pm

    Wat gebruik je voor uw warmwater ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht Empty Re: Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht

    Bericht van Gast di feb 28, 2012 1:39 am

    johan 1213,

    ik kan me moeilijk voorstellen dat één buitenunit en 5 binnenunits aan stroom maar 1000 euro zouden verbruiken. wanneer de plaatsing ook nog inbegrepen zou zijn amai. Dan heb ik in het verleden de verkeerde keuze gemaakt
    Indien u een gemiddelde neemt van 0,20 euro per kw (dag en nacht samen) zou u slechts 5000 kw elec verbruiken.
    waarschijnlijk heeft u dan nog een probleem dat is het sanitair warm water

    ben benieuwd

    spartherm,
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht Empty Re: Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht

    Bericht van Gast di feb 28, 2012 10:38 am

    Ik verwarm mijn water gewoon met een elektrische boiler. Offerte onlangs gekregen voor warmtepomp lucht/lucht , 1 buitenunit + 5 binnenunits . Was een totaalprijs van 7160 euro (plaatsing inbegrepen), merk Daikin.

    We zijn nog steeds aan het twijfelen, voor dit geld kan ik alle vele jaren met gas verwarmen (voor slaapkamers boven) en bijwarmen met pelletkachel in woonruimte.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht Empty Re: Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht

    Bericht van Gast di feb 28, 2012 10:57 am

    Offerte onlangs gekregen voor warmtepomp lucht/lucht

    Bij mij staat in de kelder een Buderus lucht/lucht warmtepomp voor het warme water, 300 liter voor drie personen. Die geeft mij twee jaar geleden 2300 € gekost inclusief plaatsing.
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht Empty Re: Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht

    Bericht van Annejanne di feb 28, 2012 11:09 am

    Het voordeel van een warmtepomp: in de zomer gebruik je het als airco (lekker fris bij hoge temperaturen)en in de winter heerlijk warm (hier merk: General)


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    john-159
    john-159
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 59
    Registration date : 07-03-11

    Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht Empty Re: Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht

    Bericht van john-159 di feb 28, 2012 12:10 pm

    1000 euro stroomverbruik voor de 5 binnenunits is perfect mogelijk.
    een unit die 2500 W vermogen moet leveren zal bij een Daikin niet meer dan 500W verbruiken.
    Een inverter-type zal vermoed ik een 10uren per dag zijn vermogen verbruiken, dus voor de 5 units denk ik dat 25KW dagverbruik wel in de buurt zal zijn.

    Gesponsorde inhoud


    Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht Empty Re: Pelletketel of pelletkachel in combinatie met warmtepomp lucht/lucht

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 31, 2024 6:40 pm