Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 13 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 13 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+8
erwin
ss
Fleur
arjan.moes
kempenaar
jeanhup
pedro
steven
12 plaatsers

    eurostek


    Gast
    Gast


    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van Gast vr feb 10, 2012 10:28 pm

    Inderdaad,

    Mijn pûnt was slechts at veel verkopers een gat in de muur genoeg vinden en wij veel klanten krijgen die dit dan willen.
    Zeker op een westelijke muur kan daar stuwing optreden met problemen en mogelijk storingen. Daarom wil eurostek een schoorsteen tot boven de dakgoot. Liefst met zo min mogelijk bochten en horizontale stukken.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van Gast vr feb 10, 2012 10:35 pm

    @steven...

    Ik ben het niet met je eens over de geveldoorvoer, waarom heeft een pelletkachel een rookgasventilator en als de stroom zou uitvallen is naar mijn mening de 2 meter verticaal voldoende om de rook af te voeren.

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van Gast vr feb 10, 2012 10:37 pm

    @dick.twist

    "Indien bouw- en woningtoezicht hierop actief zouden handhaven worden veel doe-het-zelf constructies afgekeurd"

    Ik kan mij dit niet voorstellen tenzij het onveilig zou zijn, maar waarom zijn er fabrikanten zoals edilkamin en adler die een geveldoorvoer wel voorstellen?

    Gr.
    Remco
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van steven vr feb 10, 2012 11:04 pm

    de rookgasventilator stuwt de rook tot net buiten de kachel en dat is het.

    dit onderwerp is immens afgezaagd. Verschillende installateurs hebben al hetzelfde gezegd en zijn het ook beu om er nog maar 1 woord aan te verspillen.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    arjan.moes
    arjan.moes
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 64
    Registration date : 05-02-12

    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van arjan.moes vr feb 10, 2012 11:13 pm

    Ik denk dat er net zoveel meningen als regels zijn alsook mensen die deze regels en meningen op hun eigen wijze uitleggen. Wat naar mijn mening zeer belangrijks is, is dat in alle gevallen de aanzuiging van verse lucht ook naar buiten wordt gebracht. Indien de kachel een noodstop maakt (onverwacht de spanning eraf) is de kans groot dat ook via de aanzuiging rookgas de kachel zal verlaten.


    _________________
    Eurostek Stella 8 / 10 Kw (tevreden gebruiker)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van Gast vr feb 10, 2012 11:18 pm

    @steven

    Tot net buiten de kachel? Ik heb een geveldoorvoer en als ik buiten kijk dan voel ik toch een behoorlijke luchtstroom uit de rookgasafvoer komen.

    Er zijn ook installateurs en fabrikanten die dus anders over denken...

    Gr.
    Remco
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van steven za feb 11, 2012 12:13 am

    wacht maar op je eerste stroompanne en net op dat moment een verkeerde wind buiten...


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van Gast za feb 11, 2012 8:36 am

    @steven

    Ik heb zelf een paar keer bewust de stroom eraf gehaald en heb geen problemen ondervonden. En de wind buiten heeft er vaak genoeg vol op gestaan.

    Ik ben nog niet overtuigd Steven... Smile

    Gr.
    Remco
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van Uthrex za feb 11, 2012 8:51 am

    Ik heb 3 jaar gestookt met een gevelaansluiting. Eerst 2,7m verticaal en dan 2.6m horizontaal. Nooit problemen mee gehad. De buis stak 25cm buiten de gevel, zonder afsluitstuk. Ik heb het verandert om 2 redenen.
    1: roetaanslag op de gevel.
    2: het mag niet.
    De kans dat je én een stroompanne hebt én de wind recht in uw pijp blaast is uiterst klein. Bovendien zorgt de weerkaatste wind voor meer trek dan de wind die recht in uw pijp blaast (volgens mij toch).
    Zeker geen ideale opstelling, maar ik zou er me nooit zorgen over maken.



    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van jeanhup za feb 11, 2012 8:59 am

    Het oudste merk pelletkachels (Harman) heeft in haar gebruiksaanwijzing zelfs staan dat je met een pijp rechtstreeks door je muur naar buiten mag (dus zelfs niet ergens omhoog). Zij zijn - met 30 jaar ervaring - dus blijkbaar van mening dat dit geen enkele belemmering is voor de geode werking van een pelletkachel.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van Gast za feb 11, 2012 9:03 am

    @ Uthrex

    punt 2 vind ik wel interessant, het mag niet? Leuke discussie ;-)

    Waar kan ik dat vinden dat het NIET mag?

    Gr.
    Remco
    arjan.moes
    arjan.moes
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 64
    Registration date : 05-02-12

    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van arjan.moes za feb 11, 2012 9:05 am

    Ik het op de rookgasafvoer van mijn pelletkachel een eindstuk zitten waardoor er geen wind rechtstreeks in de buis kan blazen. En door de axiale uitlaatmotor iets harde te laten draaien krijg je zoveel overdruk dat de rookgassen ontzettend gemakkelijke verdwijnen.


    _________________
    Eurostek Stella 8 / 10 Kw (tevreden gebruiker)
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van steven za feb 11, 2012 10:29 am

    Arjan, dan blaas je ook de warmte naar buiten


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    arjan.moes
    arjan.moes
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 64
    Registration date : 05-02-12

    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van arjan.moes za feb 11, 2012 10:53 am

    @Steven, klopt, maar dat verschil is nauwelijks waarneembaar.

    Mijn verkoper heeft toen ik de kachel heb gekocht duidelijke instructies gegeven en ook uitgelegd hoe de parameters werken. Daardoor is mijn kachel optimaal afgesteld voor mijn situatie. Ik heb 1 keer een beroep moeten doen op mijn verkoper, dat contact verliep zo soepel dat binnen 24 uur het probleem was verholpen. Het bleek dat een scharnier van het deurtje niet goed was (mechanisch defect). Ik werd vakkundig geholpen en dan ook geen klagen over de service en garantie hier in Nederland.

    Als ik zo door het forum blader, en de verhalen lees worden de parameters die bij in de kachel staan afgeschermd en moeilijk vrijgegeven. Naar mijn idee is dat niet helemaal wenselijk. Doordat mijn verkoper helder en duidelijk uitleg heeft gegeven kon ik thuis zelfstandig de kachel optimaal inregelen.

    En ja ik heb ook gespeeld met de parameters en ik ben tot de ontdekking gekomen dat als je het helemaal te zot maakt de kachel uit gaat, of ontzettend veel pellets gaat verbruiken. De elektronica werkt gewoon uitstekend en beveiligd het proces optimaal.

    En zoals Pellet-kachel.info reeds op pagina 1 al zei; "de Stella is niet heel verfijnd, maar wel heel betrouwbaar." Een Eurostek doet het gewoon altijd, misschien is hij niet de meest stille, heeft hij niet het aller hoogste rendement, is het niet de meest ingewikkelde kachel, maar hij doet het wel altijd!
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van steven za feb 11, 2012 2:49 pm

    geen enkele fabrikant geeft de parameters aan particulieren. het is pure goodwill als je die als particulier zal krijgen.

    gelukkig hebben we er hier op het pelletforum wel nog wat.

    Meest verdeelde merk qua parameters van het pelletforum uit, is edilkamin. Ook bij de handleidingen.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    arjan.moes
    arjan.moes
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 64
    Registration date : 05-02-12

    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van arjan.moes za feb 11, 2012 3:49 pm

    Ik vind het dus een denkfout door bepaalde informatie niet te delen, mijn dealer denkt er net zo over. Door de parameters te delen, en duidelijke instructie te geven voorkom je frustratie na ingebruikname. Als je bijvoorbeeld van merk pellets wisselt en je voor iedere wisseling je dealer moet bellen om de parameters aan te passen.


    _________________
    Eurostek Stella 8 / 10 Kw (tevreden gebruiker)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van Gast za feb 11, 2012 4:13 pm

    @arjan.moes

    Helemaal mee eens!

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van Gast zo feb 12, 2012 3:01 pm

    Beste allemaal,

    Ik wilde de discussie helemaal niet voeren en ben ook geen expert. Ik schreef alleen wat Eurostek voorschrijft, want dit topic ging toch over Eurostek?

    Ik, en onze technische mensen installeren de kachels volgens de richtlijnen van Eurostek, om zo de volledige garantie en aansprakelijkheid te waarborgen.

    Dus de discussie over de wandaansluiting zullen we hier verder niet voeren. Als er vragen, ervaringen of meningen zijn over Eurostek dan hoor ik die graag. Zijn er technische vragen dan zal ik die met onze technische man doorspreken.

    Natuurlijk zullen we hier geen problemen gaan oplossen van mensen die de kachel grijs uit Italie geïmporteerd hebben en welke niet volgens de normen is aangesloten en afgeregeld.
    Mensen uit België die een Eurostek kachel hebben zonder ondersteuning kunnen bij ons een onderhoudscontract afsluiten en zullen daarna conform de garantie en onderhoud geholpen worden.
    Onze mensen reizen natuurlijk niet vanuit Brussel naar Alkmaar of Leeuwarden.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van Gast di feb 14, 2012 9:13 pm

    Ik kan alleen maar bevestigen dat de technieker een hele goede en brave man is die het beste voorheeft met de klanten!!

    mvg
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van Gast wo feb 15, 2012 11:02 am

    Zijn er mensen die ervaring hebben met het verbruik van de Eurostek's? Hier is een overzicht daarvan http://pellet-kachel.info/pics/overzicht.pdf maar er is daar de vermelding dat men uitgaat van een calorisch gehalte van de pellets van 6,2kW.

    Ik heb de indruk uitgaan van een calorisch gehalte van 6,2kW nogal hoog is. De pellets te koop die ik online kan vinden en die waarde vermelden zitten op een 5,4kW of lager.

    Hun kleinste kachel zou het buitengewoon lage minimaal verbruik hebben van 0,3kg per uur. Maar als dat in praktijk dat niet realistisch zou zijn en men eerder tegen de 0,6-0,7 zou liggen als minimaal verbruik dan veronderstel ik dat men beter af is met een krachtigere kachel die een hoger rendement heeft (+10% meer rendement) en naar mijn mening ook nog mooier is.

    Al staan in het overzicht bij alle modellen van Eurostek dat men uitgaat van een calorische waarde van 6,2kW, dus dan zou het verbruik over de hele lijn hoger moeten liggen. Of er zouden natuurlijk pellets te koop moeten zijn van 6,2kW.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van steven wo feb 15, 2012 1:53 pm

    pellets van hout met een kw van 6,2, die bestaan niet


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    arjan.moes
    arjan.moes
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 64
    Registration date : 05-02-12

    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van arjan.moes wo feb 15, 2012 6:38 pm

    Afhankelijk van de te verwarmen inhoud ben je ongeveer tussen de 10 en 15 Kg pellets per dag kwijt. De kachel staat dan aan tussen 6.00 en 22.00 uur.

    Als je hem dag en nacht laat branden, ben je ongeveer 20 Kg aan pellets kwijt.

    @fcbdjinn: heb je nu ook een Stella gekocht?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van Gast vr feb 17, 2012 8:13 pm

    De verbruikcijfers van Arjan kloppen inderdaad. Wij hebben zelf ook een Stella in de woonruimte draaien.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van Gast vr maa 02, 2012 6:27 pm

    Collega Eurostek gebruikers,

    Ik heb net een Stella laten installeren en ondervind een erg storend geluid van de 'pelletschroef'. Het ratelt irritant.
    Ook merk ik dat het raampje al na 6 uur branden bruin wordt.

    Ondervinden jullie dit ook?
    Ik heb een filmpje gemaakt zodat je ziet en hoort wat ik bedoel:
    https://www.youtube.com/watch?v=K2EJ0pQSeOg
    arjan.moes
    arjan.moes
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 64
    Registration date : 05-02-12

    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van arjan.moes vr maa 02, 2012 6:30 pm

    Klinkt alsof het de elektromotor is die dat kabaal maakt.
    En je ruitje word pas na 6 uur smerig, is de kachel op een schoorsteen aangesloten?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van Gast vr maa 02, 2012 6:39 pm

    Ja het is op een schoorsteen aangesloten.. En het legt een vrij lange weg af.
    2m naar boven, 3m 45 graden en dan de schouw in.

    Gesponsorde inhoud


    eurostek - Pagina 3 Empty Re: eurostek

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za jun 01, 2024 1:44 am