Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 12 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 12 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Vlam Artel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast zo jan 13, 2013 4:56 pm

    Forummers,

    Ik heb een Artel Roma S in een relatieve kleine kamer staan.
    Nu ben ik sinds de aanschaf al bezig om de temperatuur in de eco stand omlaag te krijgen. De kachel bracht de temperatuur met gemak op 24 a 25 graden.
    Nu heb ik eerst de waarde onder C9 stap voor stap naar -5 gebracht en daarna onder A9, Pr06 naar beneden. Dat gaf op een gegeven moment een goed resultaat.
    Gisteravond echter kwam er echter niet echt een lekkere vlam meer in de kachel en vanmiddag wilde de kachel ook niet opstarten. Gaf error "No acc".
    Nu heb ik alle waardes die ik had verandert terug geplaatst naar de originele waardes, ik krijg echter het idee dat de kachel daar niet op reageert. Ik krijg nu de temperatuur niet meer omhoog en heb de indruk dat er te weinig pellets aangevoerd worden.
    Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Ik heb al gedacht dat er iets voor de opening van de vijzel zit waardoor er niet meer pellets in kunnen.
    En dan nog een vraag: hoe kom ik aan de waardes die er origineel in horen te staan, zodat ik kan controleren of alles goed staat ingesteld?

    Met vriendelijke groet,
    Hans.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast zo jan 13, 2013 5:16 pm

    Hans,
    in je handleiding zou je moeten kunnen vinden wat die foutcode betekent. Hoe de beginwaarden zijn geweest is achteraf moeilijk te bepalen, die zullen door de installateur zijn ingesteld en het beste is die te vragen de kachel opnieuw af te regelen. De kachel is ruim een maand oud en zou bij normaal gebruik goed moeten functioneren, misschien ergens een instelling over het hoofd gezien.
    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast zo jan 13, 2013 5:24 pm

    De foutcode die hij bij het opstarten gaf betekende dat de temperatuur van het uitlaatgas te laag is.
    Ik vindt het vreemd dat er niet bij elk draaimoment van de vijzel pellets in het bakje vallen. En of ik de gewenste temperatuur nu omhoog zet of ik ga de waardes van de pellettoevoer verhogen, er gebeurt niks. Ik blijf zitten met smeulende pellets en af en toe een wat hogere vlam.

    M.vr.gr.,
    Hans.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast zo jan 13, 2013 5:40 pm

    De pellettank en de kachel goed schoonmaken zou een eerste actie kunnen zijn, door het geknepen branden kan er behoorlijke vervuiling optreden in het rookkanaal en de warmtewisselaar. Dat er niet bij elk draaimoment van de vijzel pellets meekomen is niet vreemd, gebeurt bij mij ook.

    Smeulende pellets is een ander verhaal, dat duidt op een slechte verbrandingsluchttoevoer. Is de luchtinlaat vrij en schoon en de ingang van de schoorsteen en is de laatste schoon? Heb je een horizontaal deel in de schoorsteen waar zich mogelijk as heeft verzameld?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast zo jan 13, 2013 5:48 pm

    Bij mij gaat de pijp horizontaal de muur uit.
    Heb de kachel net even op Pot2 gezet. Toen ging de kachel lekker branden. Heb vervolgens de gewenste temperatuur iets lager gezet (om te voorkomen dat het weer bloedheet wordt), de kachel gaat weer in de ECO stand en brandt weer slecht(er). Heb dus enigszins het idee dat er een instelling niet goed staat, maar welke?

    M.vr.gr.,
    Hans.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast zo jan 13, 2013 5:54 pm

    denk dat wij pelletstokers te veel op die knoppen zitten te drukken , ben in het begin ook zo geweest, tot ik mijn parameters door gestuurd kreeg , het waren er een 20 tal parameters , ik heb ze toen allemaal de waarden gegeven waar ze moesten tussen staan en sinds dien heb ik onder tussen 3jaar niks meer moeten veranderen aan de kachel, vraag mij af of jullie de parameters van jullie kachel ook bij de handleiding hebben
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast zo jan 13, 2013 5:57 pm

    Ik raad je aan eens in de FAQ onder algemeen te lezen, daar staan vier interessante topics over schoorstenen te lezen. Je hebt geen instellingsprobleem maar een schoorsteenprobleem en dat laat zich niet oplossen door de kachel te manipuleren.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast zo jan 13, 2013 6:18 pm

    Dick,

    Maar waarom zou ik dat probleem dan gisteren pas hebben gekregen? De kachel brandde eerder (te) goed.
    Voor de goede orde: heb de kachel gekocht en laten plaatsen bij/door een dealer.

    M.vr.gr.,
    Hans.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast zo jan 13, 2013 6:27 pm

    Hans,

    zo'n "rookgasafvoer" staat garant voor problemen. Dat kan veroorzaakt worden door winddruk op de uitlaat, valwind, slechte weerscondities en meer. Ook een pelletkachel heeft een trekkende schoorsteen nodig anders krijg je gegarandeerd te maken met problemen.

    Binnen 80 mm. enkelwandig en buiten tot 6 meter dubbelwandig tot een meter boven de dakhelling en dat had je dealer ook moeten weten.

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast zo jan 13, 2013 6:32 pm

    ALARM NO ACC
    Switching on failure. The smokes temperature could not reach 50°C (parameter PR13) in time according to the parameter PR01 Press the switching on/off key to reset the alarm. (text uit de technical manual)

    met andere woorden de tijd dat de kachel 50° moet halen wordt overschreden...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast zo jan 13, 2013 6:38 pm

    Zijn er lijsten waar de waardes op staan die standaard ingesteld staan?
    Ik van de regels die ik heb gewijzigd wel de waardes opgeschreven, maar ik heb het idee dat ik toch ergens (per ongeluk) iets anders heb verandert.

    M.vr.gr.,
    Hans.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van erwin zo jan 13, 2013 7:36 pm

    Hans,

    de exacte waarden ken ik niet, maar in pm een overzichtslijst waar je misschien wat aan hebt.
    Moet je de kachel niet uitzetten vooraleer de nieuwe waarden actief zijn, er zijn zo een aantal kachels..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast zo jan 13, 2013 9:22 pm

    je hebt ergens een parameter ontregelt en dan werkt de kachel slecht of niet meer, je moet proberen uw parameters terug op orde te krijgen , heb je de parameters niet van je kachel ? anders moet je ze proberen op te vragen
    jc
    jc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 213
    Leeftijd : 55
    Registration date : 05-10-10

    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van jc zo jan 13, 2013 9:31 pm

    je rookgas ventilator op stand 1 heb je toch per toeval niet lager gezet


    _________________
    <br>
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast zo jan 13, 2013 9:45 pm

    Rookgasventilator? Welke PRO is dat?
    Het gekke is dat t lijkt alsof ie nu weer beter brandt, terwijl ik niks gewijzigd heb.. wat?
    Zit nu weer net zo'n grote vlam in zoals in het begin.
    In POT 2 doet ie het sowieso goed.


    M.vr.gr.,
    Hans.
    jc
    jc
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 213
    Leeftijd : 55
    Registration date : 05-10-10

    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van jc zo jan 13, 2013 9:53 pm

    het is pr 018 hij ligt tussen 1900 en 2100
    hangt af van u kw


    _________________
    <br>
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast do jan 17, 2013 7:52 pm

    Nog even een vraag over de werking van PR028. Met deze regel kun je de kachel laten uitschakelen als een bepaalde temperatuur is bereikt. Ik heb dat net even geprobeerd, maar de hoogste temperatuur die ik kan instellen is 16 graden. Is dat de standaard hoogste waarde?
    Ik wil de kachel graag bij een hogere waarde laten uitschakelen.
    De kachel brandt weer als vanouds en het wordt nu weer te warm in de kamer.

    M.vr.gr.,
    Hans.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast do jan 17, 2013 8:20 pm

    Misschien heb je pro1 per ongeluk veranderd. Deze moet op 5 staan.
    De pro28 geeft het aantal graden verschil aan boven of onder de ingestelde waarde op de kachel.
    Je dealer moet de parameters verstrekken. Wel zo handig als je zelf de instellingen veranderen wil.

    Rookgas ventilator zijn de standen:

    PR016
    Snelheid Uitlaatgas ventilator in de “LOAD WOOD” stand
    PR017
    Snelheid Uitlaatgas ventilator in de “FIRE ON” stand
    PR018
    Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 1 stand = Eco
    PR019
    Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 2 stand
    PR020
    Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 3 stand
    PR021
    Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 4 stand
    PR022
    Snelheid Uitlaatgas ventilator in de power 5 stand

    Als je meer wil weten hoor ik het wel maar je dealer moet je ook kunnen helpen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast do jan 17, 2013 8:30 pm

    Dus: Stel dat ik de temperatuur (thermostaat)op 21 graden heb ingesteld en PR028 op 2 graden, dan schakelt de kachel uit als hij 23 graden heeft gemeten?

    M.vr.gr.,
    Hans.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast do jan 17, 2013 8:33 pm

    Klopt helemaal. 2 graden is een goede instelling om de kachel niet te vaak aan en uit te laten gaan.
    E.e.a. is ook afhankelijk van de snelheid van afkoelen van de ruimte.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast do jan 17, 2013 8:46 pm

    Kijk, deze info heb ik iets aan cheers
    En hij schakelt weer aan als hij 2 graden onder de ingestelde temperatuur komt?

    M.vr.gr.,
    Hans.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gast do jan 17, 2013 8:49 pm

    Inderdaad.
    Top toch die kachels van...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van erwin do jan 17, 2013 8:53 pm

    Rob K

    Er zijn nog veel meer merken die zo werken study
    maar ik denk dat deze instelling bij de huidige buitentemperaturen niet vaak gebruikt wordt..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Vlam Artel Empty Re: Vlam Artel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 1:04 pm