Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 7 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 7 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    nieuwe verwarmingsketel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuwe verwarmingsketel Empty nieuwe verwarmingsketel

    Bericht van Gast do apr 04, 2013 12:01 pm

    Hallo iedereen,
    Bij reiniging van de mazoutinstallatie is gebleken dat het beste van de mazoutketel is.
    Nu zijn we al geruime tijd aan het rondkijken voor een pelletkachel of combikachel, maar nu de ketel aan vervanging toe is willen we eigenlijk wel uitkijken naar een pelletketel.
    Onze huidige toestand:
    mazoutketel van 1970 45000kcal/u (deze gegevens staan op de ketel) deze bediend 9 convectoren en een sww-boiler van 150 liter en ons verbruik zal kort bij de 4000 liter mazout zitten. De convectoren zijn nog aangesloten op de oude manier (één grote lus waar iedere convector tussen zit).
    Hopelijk zijn hier mensen op het forum die ons wat info kunnen geven inzake merken en bekwame installateurs.
    Groetjes, Peter
    Greenhorn
    Greenhorn
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 133
    Leeftijd : 70
    Registration date : 07-08-12

    nieuwe verwarmingsketel Empty Re: nieuwe verwarmingsketel

    Bericht van Greenhorn do apr 04, 2013 12:56 pm

    Hallo Peter,

    Aan je huidige verbruik te zien heb je aan 25 KW ketelvermogen genoeg.
    4000 l mazout is veel ; mogelijks heb je een grote woning? Je grootste profijt haal je door zoveel mogelijk te isoleren.Indien uw boiler nog in goede staat is (b.v. inox ) kan je deze verder gebruiken. Kijk ook eens op de website van stroomop -invoerder Ökofen pelletketels- je vind daar veel informatie.

    Succes,Patrick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuwe verwarmingsketel Empty Re: nieuwe verwarmingsketel

    Bericht van Gast do apr 04, 2013 1:49 pm

    de constant te verwarmen ruimte (keuken,living en badkamer) is ongeveer 150m3 of 55m2.
    de boiler is niet splinternieuw meer maar is zeker nog goed om vooorlopig dienst te doen.
    normaal was het plan om eerst te isoleren maar als je technieker meedeelt dat er teveel warmte door de schouw gaat is het misschien beter om daar eerst iets aan te doen (ketel en brander van 40j hebben hun werk wel gedaan denk ik).
    Er is geen haast bij, we zitten nog niet in de kou, maar alle info over pelletverwarming is welkom.
    Groetjes, Peter
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuwe verwarmingsketel Empty Re: nieuwe verwarmingsketel

    Bericht van Gast do apr 04, 2013 2:46 pm

    Hallo Peter,

    Ik kan je een pelletketel van harte aanbevelen. Ik heb zelf ook een 50Kw pelletketel staan en ben erg tevreden. Ik heb in het stookseizoen vanaf september voor ca 1200 euro aan pellets uitgegeven. Ik moet wel zo af en toe de ketel schoonmaken, maar dat heb ik er graag voor over want ik bespaar enorm veel geld.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuwe verwarmingsketel Empty Re: nieuwe verwarmingsketel

    Bericht van Gast do apr 04, 2013 3:46 pm

    @ Rob dekker
    Op de site van thermolux staat dat de ketel ook houtblokken kan branden? Komen daar veel aanpassingen bij kijken om over te schakelen? Ik heb hier namelijk nog redelijk wat hout liggen en kan nog wel af en toe aan mooi brandhout geraken.
    Groetjes, Peter
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuwe verwarmingsketel Empty Re: nieuwe verwarmingsketel

    Bericht van Gast do apr 04, 2013 4:55 pm

    Beste Peter,

    Nee, is heel eenvoudig. Pelletvuur laten branden, kachel met de display op houtmodus zetten, houtrooster plaatsen en hout er in doen. De brandende pellets steken met behulp van de ventilator het hout aan.

    In mijn 50 kW kan ik blokken tot 70 cm plaatsen.
    De ketel regelt zich automatisch. De ventilator zorgt voor een sterker vuur totdat de keteltemperatuur bereikt is en daarna brandt het hout op een laag pitje totdat het water in de ketel (ca 130 lt) afgekoeld is en daarna begint de ventilator het vuur weer op te stoken.

    Ik adviseer wel om een buffervat te plaatsen zodat het warme water in de loop van de dag gebruikt kan worden voor de verwarming. Een kennis van mij heeft een andere (alleen hout) ketel en die stookt zo zijn grote boerderij warm. Als het heel koud is 2 x opstoken en anders 1 x een vuur stoken.
    Houtvuur geeft wel meer rook dan het pelletvuur! Zelf stook ik hout in een gewone houtkachel in de living en pellets in de pelletketel voor de cv, maar net voor pasen waren mijn pellets op en bij de Makro en Colruyt waren geen pellets meer heel kwaad . Toen was het wel heel prettig dat ik de ketel met hout kon stoken. alien
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuwe verwarmingsketel Empty Re: nieuwe verwarmingsketel

    Bericht van Gast vr apr 05, 2013 11:37 am

    is de 50 kw niet vrij zwaar? ik lees op hun site dat de 30 kw zo'n 600 m3 kan verwarmen.ik heb hier een prijsofferte ontvangen voor een nieuwe mazoutketel, deze zou rond de €6000 kosten alles afgewerkt.Weten jullie of deze prijs met een pelletketel haalbaar is. Welke prijs hebben jullie betaald aan jullie installatie?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuwe verwarmingsketel Empty Re: nieuwe verwarmingsketel

    Bericht van Gast vr apr 05, 2013 12:26 pm

    Ik heb een grote vierkantshoeve en dan is een 50 kW zeker niet te zwaar. De meeste huizen hebben voldoende aan een 25 of 30 kW ketel. Maar dit is afhankelijk van isolatie, vermogen van de radiatoren, open, halfopen of gesloten bebouwing en hoeveel tijd van de dag het huis bewoond is.

    Het is perfect mogelijk om voor aanzienlijk minder dan 6000,00 een pelletketel door een installateur te laten plaatsen. Mijn installatie heeft geplaatst 4600,00 gekost. Alleen de ketel, schouw en plaatsing. Hij is aangesloten op de CV installatie die al geplaatst was.

    Tip: De meest effectieve installatie is een pelletketel in combinatie met een zonnenboiler. Liefst met 2 buffervaten. Een buffervat voor het sanitair water bv 300 l en een buffervat voor het verwarmingswater 500 - 800 l. Alle zonnewarmte wordt eerst gebruikt voor het sanitair water en als er warmte over is voor het verwarmingswater. Is er te weinig zonnekracht dan treedt de pelletketel automatisch in werking. Ik hoop de komende maanden dit te laten aansluiten om mijn ketel.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nieuwe verwarmingsketel Empty Re: nieuwe verwarmingsketel

    Bericht van Gast vr apr 05, 2013 3:27 pm

    Heb nog wat zitten zoeken op het forum en al veel gevonden en bijgeleerd, bv. dat een buffervat je verbruik nog doet dalen en sneller je vertrekken op temp brengt. We gaan best eens langsgaan bij verkopers om te horen wat er allemaal mogelijk is. Als iemand een goede firma kan aanraden, laat het mij maar weten. Liefst in de regio Diest, Halen, Herk-de-Stad om bij eventuele pannes of dergelijke geen dagen zonder verwarming te zitten.
    groetjes, Peter

    Gesponsorde inhoud


    nieuwe verwarmingsketel Empty Re: nieuwe verwarmingsketel

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu ma mei 20, 2024 7:20 am