Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 25 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 24 gasten

Lucs


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


    nablazen pelletkachel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    nablazen pelletkachel Empty nablazen pelletkachel

    Bericht van Gast do nov 21, 2013 8:21 am

    Hallo,
    Wij hebben sinds een half jaar een artel easy pelletkachel.
    Wanneer we de kachel uit zetten blaast hij nog ruim 20 minuten na. (om af te koelen?).
    Het blazen gaat gepaard met flink geluid en hier storen we ons aan.  Mijn vraag is dan ook hoe kan ik dit geluid/lawaai reduceren of verkorten?

    vr. groet,
    Sjouke.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    nablazen pelletkachel Empty Re: nablazen pelletkachel

    Bericht van jeanhup do nov 21, 2013 9:23 am

    Dit is inderdaad om de kachel af te koelen en zoveel mogelijk warmte nog aan het interieur af te staan. Bij mijn weten kun je bij deze eenvoudige kachels niks afstellen om deze tijd te verkorten of het lawaai te verminderen.
    Hij zal blijven blazen totdat de kachel van binnen is afgekoeld tot ca. 50 graden. Hoe warmer de kachel is als je deze uitzet des te langer zal deze blijven blazen. Je kunt de afkoeltijd dus verkorten door deze niet uit te zetten als deze op de hoogste stand staat maar op ECO of een lagere.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    nablazen pelletkachel Empty Re: nablazen pelletkachel

    Bericht van jeanhup do nov 21, 2013 10:21 am

    Je zou je installateur eventueel ook kunnen vragen om parameter PR15 te verhogen: dat is de temperatuur waarop de ruimteventilator inschakelt (bij het opstarten) of uitschakelt (bij het stoppen). Daardoor zal de ruimteventilator (die het meeste lawaai maakt) iets eerder stoppen. Je verliest dan wel meer warmte door de schouw.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nablazen pelletkachel Empty Re: nablazen pelletkachel

    Bericht van Gast do nov 21, 2013 10:36 am

    je kan ook je ventilator op de hoogste stand verlagen ,dan heb je veel minder lawaai enkel duurt het dan langer tot kachel is afgekoeld, of je moet tegelijkertijd doen wat jeanhup zegt ,ik zet ze af als ik in mijn bed kruip !
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    nablazen pelletkachel Empty Re: nablazen pelletkachel

    Bericht van jeanhup do nov 21, 2013 11:22 am

    Uit de technische documentatie van deze Artel Easy regeling kan ik niet afleiden dat de snelheid gelijk is aan de snelheid op power 5. Er staat dat bij het uitschakelen zowel de rookgasventilator als de ruimteventilator op de maximale snelheid gaan draaien. Mocht dat gelijk zijn aan stand 5, dan zou ik er toch niet direct voor kiezen om deze te verlagen omdat je dan de efficientie van de kachel significant gaat verlagen als deze op stand 5 draait.
    Als je creatief bent zou je eventueel de standen van je kachel kunnen verschuiven: stand 5 gebruik je niet meer tijdens het gewone gebruik (alleen als de kachel afkoelt). Je programmeert stand 4 als 5 (dus maximaal vermogen) en stand 2 en 3 verschuif je iets zodat je een regelmatige verdeling van 1 (minimaal/eco) naar 4 (maximaal) krijgt. Stand 5 programmeer je dan als rustige afkoelstand.
    Maar dit werkt dus alleen als de afkoelstand de instellingen van power 5 gebruikt (PR22 voor rookgasventilator en PR27 voor de ruimteventilator).


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nablazen pelletkachel Empty Re: nablazen pelletkachel

    Bericht van Gast do nov 21, 2013 11:39 am

    inderdaad dat is wat ik bij mijn alice heb gedaan nu is eco voor in de minder koude dagen(echt alles op de minimum gezet ) en stand 2 = de vorige eco stand met ietwat hogere afstelling stand 3 = vorige stand 2 enz werkt perfect daar de kachel (10kw)zwaar genoeg is draait ze toch nooit op stand 5 dus was die overbodig daar heb ik prog 27 naar beneden gehaald van 33 naar 24 scheelt een hoop in blaaslawaai
    Anonymous
    Gast
    Gast


    nablazen pelletkachel Empty Re: nablazen pelletkachel

    Bericht van Gast zo nov 24, 2013 9:25 pm

    Dank voor de antwoorden.

    vr. groet,
    Sjouke

    Gesponsorde inhoud


    nablazen pelletkachel Empty Re: nablazen pelletkachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu ma mei 20, 2024 10:50 am