Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 10 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 9 gasten

krusty


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    problemen met nieuwe thermorossi slim

    theco
    theco
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 94
    Registration date : 31-07-10

    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty problemen met nieuwe thermorossi slim

    Bericht van theco zo nov 24, 2013 12:08 am

    hoi allemaal,

    ik stook al sinds 2 winters met pellets. Tot voor 2 weken met een edilkamin funny. (12 kw)
    Deze heb ik nu weg gedaan omdat hij veel te veel Kw had voor mijn kleine woonruimte (60 m2), gekocht voor een toekomstige uitbouw die we niet meer gaan realiseren

    Deze hebben we dus vervangen door een Thermorossi slim (de kleine smalle langwerpige op een poot), helaas bevalt deze tot nu toe niet zo goed.
    De kachel komt helaas niet van dezelfde leverancier als mijn edilkamin funny.  Hier heb ik eigenlijk nu wel een beetje spijt van.
    Zeker omdat hij deze kachel ook verkoopt en hij mij met de funny altijd goed heeft geholpen (net zo als jullie site).
    Door tijdsgebrek heb ik het korter bij huis gezocht, ik hoop dat deze keuze niet verkeerd voor mij uitpakt.

    1: hij verbruikt op stand 1 en ventilator ook op 1, 12 kg pellets op 12 uur.
    2: de ventilator aan de linkerzijde maakt een geluid alsof hij niet vloeiend (uit balans) loopt waardoor hij een klokkend geluid produceert, wat erg overheersend en vervelend is. (iedere ronding klinkt klok, klok) Hij loopt echter NIET aan.
    3: hij veroorzaakt een zwaar brommend geluid. Dit gebeurt om de paar minuten en klinkt alsof er een zware vrachtauto kort langs mijn woning rijdt.
    Het begint met de vlam die heel onrustig begint te branden. Het is net of de vlam uit elkaar geduwd wordt en dan begint ook het zware brommen. Het klinkt dreigend en ik vraag me af, of ik hier zelf wat aan kan doen.

    Ik heb alleen de Italiaanse gebruiksaanwijzing en kan dus niets opzoeken.
    Kan ik zelf ergens uitlezen of de parameters goed zijn.
    Moet deze kachel eigenlijk ook nog ingestelt worden na installatie, want dit is niet gebeurt.
    Hij is alleen aangemaakt en mij is uitgelegt hoe ik de dagen moest programmeren.

    Ook vindt ik dat hij er lang over doet voordat hij uit zijn start fase komt.  20 minuten: is dit normaal.?
    Ik vind het namelijk niet fijn, dat hij er zo lang langer over doet, om te starten met het verwarmen van mijn ruimte.
    Dan gaat namelijk ook pas de ventilator voor de uitstroom van warmte in de kamer aan. Zo lang doet hij ook over de stop fase

    Mij viel trouwens ook op, dat de linker zijde aan de voorkant, zelfs op stand 2, heeeel erg heet wordt.
    Ik heb me hier al stevig aan verbrand en deze kachel is dus naar mijn mening niet geschikt voor families met kleine kinderen.
    De kanalisatie aan de zijkant, ben je verplicht deze te gebruiken of hoeft dit niet. ?
    Ik denk namelijk dat dan de ergste warmte (en het gevaar van verbranding) aan de linkerzijde dan minder wordt.

    Kan ik de kachel beter bedienen als ik de afstandbediening erbij zou nemen.? Deze heb ik nu niet erbij.?

    Vele vragen, maar ik hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen.
    Ik zal deze vragen ook aan mijn installateur stellen, maar ik wil gaarne jullie antwoorden ook horen.
    alvast bedankt voor alle tips.


    _________________
    Edilkamin Funny -met kanalisatie-
    Thermorossi Slim
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty Re: problemen met nieuwe thermorossi slim

    Bericht van erwin zo nov 24, 2013 2:24 am

    theco,

    u bent al meer dan 3j regelmatig lid van het forum en nu laat u zich nog vangen blijkbaar?

    mijn dringende raad:

    1. pak je verkoper bij de oren, sleep hem tot aan de kachel en eis een grondige uitleg en afstelling.
    2. laat de kachel zolang uit want dat heet worden bevalt me niet, ik denk dat uw kanalisatie ergens afgesloten staat en op die manier is er een grote kans op oververhitting!!
    3. hier staan 2 NL handleidingen van een slim kijk eens welke uw kachel betreft en lees die eens volledig door ondertussen.
    4. parameters van deze kachel hebben we niet.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    theco
    theco
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 94
    Registration date : 31-07-10

    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty Re: problemen met nieuwe thermorossi slim

    Bericht van theco zo nov 24, 2013 4:57 pm

    hij heeft inderdaad kanalisatie, maar deze is niet in gebruik en dus is deze nog afgesloten.
    Ben ik "verplicht"  deze te gebruiken want ik heb ook geen keuze knop om de luchtstroom te verdelen.
    Nu blaast hij alleen aan de voorkant uit.



    _________________
    Edilkamin Funny -met kanalisatie-
    Thermorossi Slim
    Anonymous
    Gast
    Gast


    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty Re: problemen met nieuwe thermorossi slim

    Bericht van Gast zo nov 24, 2013 5:13 pm

    Ben ik "verplicht" deze te gebruiken
    Ja, een kachel met kanalisatie moet zijn warmte dus ook via de kanalisatie kunnen laten uitstromen.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty Re: problemen met nieuwe thermorossi slim

    Bericht van Fleur zo nov 24, 2013 5:30 pm

    bij sommige kachels is er een regelklep waar de uitstroom van de ruimteventilator kan geregeld worden ofwel via het rooster zo de living in ofwel via de kanalisatie ,of beide half half
    vb de thermorossi 7000 is er zo eentje ,de kanalisatie mag (en kan) dan ook volledig afgesloten worden.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    hermanV
    hermanV
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 128
    Leeftijd : 67
    Registration date : 07-01-12

    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty Re: problemen met nieuwe thermorossi slim

    Bericht van hermanV zo nov 24, 2013 6:08 pm

    Ik heb een thermorossi 7000 en inderdaad de startfase duurt 20 minuten, maar de ventilator begint wel vroeger te blazen. (als de warme lucht 'warm' genoeg is).
    Op stand 1 en de ventilator op 3, dan verbruikt de kachel iets van een 24 kg per etmaal. Als het (nog) kouder wordt zet ik de ventilator op stand 4.
    Pelletverbruik is volgens mij afhankelijk van de stand van de kachel en niet van de stand van de ventilator.

    gr,
    hermanV
    theco
    theco
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 94
    Registration date : 31-07-10

    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty Re: problemen met nieuwe thermorossi slim

    Bericht van theco zo nov 24, 2013 6:53 pm

    samengevat,

    Omdat ik geen regelmogelijkheid heb voor de kanalisatie moet ik deze openmaken en dus gebruiken.

    Kan dit ook de heftige onrustige vlam en het zware brommen (0pstijgen van de kachel haha) verklaren?



    _________________
    Edilkamin Funny -met kanalisatie-
    Thermorossi Slim
    goldwing
    goldwing
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 139
    Leeftijd : 63
    Registration date : 23-11-10

    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty Re: problemen met nieuwe thermorossi slim

    Bericht van goldwing zo nov 24, 2013 7:31 pm

    theco,
    normaal moet iedere kachel afgesteld worden om dat iedere schouw anders is ook qua trek maar er is wel een standaard ingesteld waar ze wel al kan mee branden
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty Re: problemen met nieuwe thermorossi slim

    Bericht van erwin zo nov 24, 2013 7:32 pm

    theco,

    heb je de handleidingen bekeken die ik opgaf in bericht 2, vnl het hoofdstuk kanalisatie. indien niet dan dringend doen!
    daar staat nl. in grote letters met een uitroepteken dat de kanalisatie NIET mag afgesloten worden.
    uw kachel kan de warmte niet kwijt en kan oververhit raken met alle gevolgen vandien!!!!!!!


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    theco
    theco
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 94
    Registration date : 31-07-10

    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty Re: problemen met nieuwe thermorossi slim

    Bericht van theco ma nov 25, 2013 12:54 am

    Dank je wel voor de waarschuwing. Ik zal deze morgen aansluiten en de kachel zolang uitlaten. Kijken wat dat doet met het geluid. Ik zal ook kontakt opnemen met de installateur. Bedankt aan alle voor jullie feedback


    _________________
    Edilkamin Funny -met kanalisatie-
    Thermorossi Slim
    theco
    theco
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 94
    Registration date : 31-07-10

    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty geluid van rookgasventilator

    Bericht van theco za maa 15, 2014 11:13 am

    https://youtu.be/HaTSnwbvrkU

    Zouden jullie dit filmpje even kunnen bekijken en het geluid beoordelen?
    Maakt jullie rookgasventilator ook dergelijk geluid.?
    De invoerder wou mij vertellen dat iedere ventilator dit geluid maakte, en dit dus normaal was.


    _________________
    Edilkamin Funny -met kanalisatie-
    Thermorossi Slim
    Anonymous
    Gast
    Gast


    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty Re: problemen met nieuwe thermorossi slim

    Bericht van Gast za maa 15, 2014 1:03 pm

    Of een 1-cylinder stationaire dieselmotor of een ventilator die zwaar in onbalans is of aanloopt, ik gok op het laatste.
    theco
    theco
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 94
    Registration date : 31-07-10

    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty Re: problemen met nieuwe thermorossi slim

    Bericht van theco za maa 15, 2014 2:57 pm

    Ik heb de importeur ook gezegd dat ik dacht dat de ventilator uit balans is, maar hij verklaarde mij voor gek.
    Dat ik me aan het geluid stoorde en volgens hem maken alle rookgasventilators zo'n geluid.
    Om de paar minuten klinkt het brommend alsof er een zware vrachtauto kort langs mijn woning rijdt.


    _________________
    Edilkamin Funny -met kanalisatie-
    Thermorossi Slim
    Anonymous
    Gast
    Gast


    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty Re: problemen met nieuwe thermorossi slim

    Bericht van Gast za maa 15, 2014 6:57 pm

    Ik heb de importeur ook gezegd dat ik dacht dat de ventilator uit balans is, maar hij verklaarde mij voor gek.

    U doet normaal zaken met de verkoper, als er aanleiding toe is zal deze de importeur inschakelen waarmee u meestal zelf geen contact heeft want dat onderhoudt de verkoper. Wel kunt u als de verkoper uw probleem niet kan oplossen een interventie van de importeur verlangen maar ik heb de indruk dat het nog niet zover is en we nog steeds over de verkoper met mogelijk een eigen installateur praten.

    De officiele importeur is een zij (vrl) die overigens op het forum bekend is en gekend staat als uitstekend en betrouwbaar. Ik denk dat het dus goed is de verschillende partijen goed uit elkaar te houden.
    theco
    theco
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 94
    Registration date : 31-07-10

    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty Re: problemen met nieuwe thermorossi slim

    Bericht van theco za maa 15, 2014 9:47 pm

    De monteurs van mijn verkoper zijn 3 keer voorbij geweest en hebben aanpassingen aan de kachel gedaan.
    Deze waren niet voldoende om de problemen op te lossen.

    De verkoper heeft toen geregeld dat de importeur zou komen kijken en deze heeft zich ook als zo zijnde voorgesteld.
    Dat was een monteur en een wat grover gebouwde ... man.
    Hij zei dat hij mijn verkoper zou informeren over zijn bevindingen, en sindsdien heb ik van niemand meer iets vernomen.
    Is nu al enkele weken geleden.

    De kachel heeft met tijden ook opstartproblemen.
    Doordat de branderpot te vol wordt voordat hij ontvlamt, krijg ik regelmatig een kleine ontploffing.
    Nu kijk ik altijd tijdens het opstarten en als hij niet op tijd ontbrandt, zet ik de kachel uit.
    Daardoor heb ik ook angst voor de kachel te programmeren om te starten als ik niet thuis ben.

    Ik wil dus gaarne de mening van andere hebben, zodat ik kan zien of ik alleen sta met mijn bevindingen.
    Het betreft bij mijn kachel een nieuw type, smalle kachel.
    Of ik heb een maandag morgen kachel of hij is nog niet veel verkocht.


    _________________
    Edilkamin Funny -met kanalisatie-
    Thermorossi Slim
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty Re: problemen met nieuwe thermorossi slim

    Bericht van Fleur za maa 15, 2014 10:19 pm

    @theco
    ik ben eens beginnen lezen in uw vroegere posts en kom tot de vaststelling dat u met de vorige kachel ook dezelfde problemen had met opstarten.
    ik veronderstel dat het probleem toen nooit is opgelost en je NU hetzelfde voorhebt met je nieuwe kachel.

    deze problematiek heeft altijd te maken met luchtdoorstroom in de kachel ,ttz van inlaat tot en met uitlaat.....
    kun je ons misschien een gedetailleerde beschrijving geven van de schouw,  is deze wel 100% in orde ???


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    theco
    theco
    Pellet
    Pellet


    Vrouw Aantal berichten : 94
    Registration date : 31-07-10

    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty Re: problemen met nieuwe thermorossi slim

    Bericht van theco vr apr 11, 2014 10:15 am

    Even een update, het probleem is nog niet opgelost.
    Ik denk wel dat er op vrij korte termijn antwoorden zullen komen.
    Welke ik dan hier zal plaatsen.


    _________________
    Edilkamin Funny -met kanalisatie-
    Thermorossi Slim

    Gesponsorde inhoud


    problemen met nieuwe thermorossi slim  Empty Re: problemen met nieuwe thermorossi slim

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 11:27 am