Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 6 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 6 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+34
korando
Guess who
bertus
Chriske
erwin
Maryline
stalle
kempenaar
mic
costerke
Soul
Greenhorn
pedro
Mauritsius
Johnny Derveaux
kvkkvkkvk
stef123
mikelbikel
alainvanackere
Block
albert
willy1100
grossard.rob
makhila
krusty
steven
Keteltje
dxnature
walter
Annejanne
player
nick1
Ikzelf
ss
38 plaatsers

    Paniekzaaierij over stroom !


    erwin
    Admin


    Aantal berichten : 31576
    Registration date : 15-02-10

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van erwin vr maa 25, 2011 7:33 pm

    dus als bij de specificaties staat
    Automatische spanningsregeling, AVR, of Synchron-generator
    dan is het een betrouwbare?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast vr maa 25, 2011 7:52 pm

    Zou geen miskoop mogen zijn. Let wel op het werkvermogen. Kijk niet naar het piekvermogen.
    Ik heb waar de generator komt te staan een blauw 16Amp mannelijk stopcontact op de muur geplaatst.
    De generator wordt op dit stopcontact aan het huis verbonden. Ik ga dan via een 30mA differentieel en over een zekering die kleiner is dan de zekeringen van de generator. En ook klein genoeg om mijn kabel te beveiligen. Mijn bedrading is 2,5mm2. Mij zekering is 6A. ( Goed voor een 1400W)
    Er goed voor zorgen dat de aarding van uw generator is aangesloten en dat de aarding van uw bedrading ook aan de aardingslus van uw huis is aangesloten.
    SAFETY FIRST !!! Binnenshuis heb ik de stopcontacten die gevoed worden door de generator in een ander kleur groen genomen.
    Naast mijn pelletkachel heb ik dus twee stopcontacten staan. Bij nood start ik de generator en wissel ik het stopcontact van de pelletkachel.
    In de living, keuken en bureel heb ik nog 1 nood stopcontact. Zodoende kan ik nog over wat verlichting zorgen en heb ik warmte.
    Meer hoeft dat voor mij niet te zijn. En dan kunt u gerust een kleine generator nemen. Want 1 pelletkachel en twee of drie lichtpunten nemen niet veel stroom. Neem nog eens neon of led licht en dan wordt het quasi niets meer van gebruik. Opstartvermogen van een pelletkachel licht rond de 300W als de aansteekkaart ontsteekt.
    Ik denk dat ik alles heb gezegd.
    Sommige mensen verklaren mij een beetje gek met wat ik allemaal heb voorzien in de nieuwe woning. Maar ik ben ten minste voorzien op zowat alles.
    Ik moet ook zeggen, electrotechniek en IT is altijd een passie geweest voor mij. tof
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Noodgenerator voor pelletkachel?

    Bericht van Ikzelf do sep 06, 2012 7:43 am

    Tegenwoordig horen we niets anders dan mogelijke stroomuitvallen in het nieuws.

    Daar onze pelletkachel op stroom werkt ben ik aan het denken: WAT ALS de stroom effectief uitvalt?

    Zijn er mensen die investeren in een generator of hier over nadenken?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast do sep 06, 2012 9:12 am

    Jazeker

    Ik ben van plan er eentje aan te schaffen, als er zich een stroomonderbreking voordoet, want er wordt zoveel gezegd...

    Zowel onze pelletkachels als de cv werken op elektriciteit, dus bij een stroomonderbreking zitten we zonder warm water en zonder verwarming.

    Ik heb met de gedachte gespeeld om ipv een tweede pelletkachel een houtkachel te kopen...maar we zijn zo tevreden over de pelletkachel dat de keuze vrij snel gemaakt werd.
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Ikzelf do sep 06, 2012 9:17 am

    ok, ik dacht al dat ik de enigste gek was Smile

    Wat voor iets ga je kopen? Al een idee? Waar moet ik op letten?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast do sep 06, 2012 9:29 am

    Ik heb twee aggregaten, een oude Fairyman diesel een een nieuwe van de Lidl, bij elkaar 5 Kw continue. Bij stroomuitval kan en de kachel branden, blijft het bier koud en kan er TV gekeken worden. Daarbij koken we op elektrisch dus we zijn onafhankelijk hoewel stroomstoringen hier zelden voorkomen en dan vaak niet langer dan een paar minuten.
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Ikzelf do sep 06, 2012 9:33 am

    hoeveel verbruikt zoiets?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van erwin do sep 06, 2012 9:37 am

    topic samengevoegd met reeds bestaande

    als we de regering mogen geloven zullen we nooit zonder stroom zitten Smile
    moest het toch voorkomen dan kan je een generator gebruiken (wel een met gestabiliseerde spanning wegens de gevoelige electronica in de kachel)
    een andere goedkope oplossing is een oude autobatterij die nog werkt en daarop een omvormer 12 naar 220V, deze koop je vanaf ca 30 euro, dit is voldoende om de kachel enkele dagen brandend te houden.
    ik zou me meer zorgen maken over de diepvriezer, de pc en de gsm lader Smile


    Laatst aangepast door erwin op do sep 06, 2012 9:43 am; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Ikzelf do sep 06, 2012 9:42 am

    ik veronderstel ook dat je een generator niet elk jaar gebruikt (gelukkig), maar moet die dan ook niet onderhouden worden elk jaar ofzo?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast do sep 06, 2012 9:47 am

    hoeveel verbruikt zoiets?

    Diesel 5 l. per 12 uur ongestabiliseerd, benzine 15 l. per 12 uur gestabiliseerd.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast do sep 06, 2012 11:31 am

    Ik heb geen idee welke, dus ik lees hier graag mee naar alle tips
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van erwin do sep 06, 2012 11:58 am

    iluna zoiets volstaat:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    als je een autobatterij hebt voor een korte onderbreking kan dit ook
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van nick1 do sep 06, 2012 12:15 pm

    Heb daar ook al eens over nagedacht om me een stroomgenerator aan te schaffen voor het geval er zich een stroomuitval voordoet.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van player do sep 06, 2012 2:43 pm

    Ik denk er ook over na! Zoals hierboven al staat, niet alleen je kachel maar ook CV valt ook uit zonder stroom.
    Als dit in putje winter gebeurt en je hebt geen backup :-s


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Ikzelf do sep 06, 2012 2:51 pm

    ja ok, maar mijn cv staat rechtstreeks op het net aangesloten (denk ik), dus die kan ik toch niet insteken... voor mij vooral pelletkachel...
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Annejanne do sep 06, 2012 2:54 pm

    Ik denk: niet panikeren, zal allemaal niet zo'n vaart lopen en de problemen los ik op als ze zich voordoen. Als iedereen nu een stroomgenerator gaat kopen, is dat weer goed voor de handel en na de winter ligt het daar weer ergens in een hoekje.


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Ikzelf do sep 06, 2012 2:58 pm

    OF iedereen denkt zoals Annejanne en gaat beginnen kopen als ze zonder stroom liggen.

    Veel vraag, weinig aanbod = hogere aankoopprijs, want dan wilt iedereen een generator... Wink
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van ss do sep 06, 2012 5:23 pm

    Geen paniek!!! Straks koopt iedereen hier een rotgenerator en maakt zijn electronica in zijn kachel naar de knoppen, begin liever eens met dit topic vanaf de eerste pagina te lezen aub, dan weet je ongeveer, als je toch persé een generator wilt aanschaffen, waar je moet opletten! Behalve Hans zijn raadgevingen lees ik hier veel brabbeltaal he jongens!!!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast do sep 06, 2012 7:47 pm


    We gaan hier niet over één nacht ijs.
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van nick1 do sep 06, 2012 8:49 pm

    ss, wellicht kun je enkele aanbevelingen doen voor een goeie stroomgenerator? Ik bedoel dan merk, type, ...


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van ss vr sep 07, 2012 2:20 pm

    Neen Nick, ik geef geen merken op, maar die goedkope generators kun je ALLEMAAL uitsluiten.
    @Nick en al diegenen die mijn raadgevingen op prijs stellen wil ik herhalen wat ik hierboven al zei; lees de deftige raadgevingen van Hanstandt en lees mijn berichtje aangaande de generatoren a.u.b.!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van erwin vr sep 07, 2012 6:27 pm

    wie er zich een wil aanschaffen gaat best eens langs een erkende verkoper, voor de anderen zou ik zeggen rustig afwachten ik zie dit nog niet dadelijk gaan gebeuren, tik anders een autobatterij op de kop die je in de winter geladen houd, daarop een spanningsomvormer zo gaat het ook...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast za sep 08, 2012 10:15 am

    Hier ( Rotterdam e.o) valt de laatste tijd de stroom regelmatig uit. Werkzaamheden of een "foutje".
    Dus lekker een dieselgenerator aangeschaft van bijna 16 kw. Redelijk groot huis en ik wil niet in de winter met koude voeten zitten.
    Hoop natuurlijk dat ik hem nooit hoeft te gebruiken maar laat me niet "foppen".
    Let bij aankoop wel er op dat de generator een constante spanning afgeeft. Inverter heet dat geloof ik anders kan het wel eens gebeuren dat b.v. tv of pc ( en natuurlijk de printplaat van de kachel) kapot gaat.
    Groetjes, Aad.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van ss za sep 08, 2012 4:28 pm

    @Erwin: ik heb het topic nog eens doorgenomen en gemerkt dat je de vraag stelde of AVR de broodnodige regeling was en het antwoord is "Nee", AVR is "automatische (A) Spannings(V=VOLTAGE)Regeling (R). Om de frequentie te regelen heb je ook een cyclo-regeling nodig !
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast za sep 08, 2012 6:57 pm

    Een groep aankopen voor eventuele blackouts is mischien wel wat overdreven hoor. Als België niet genoeg elektriciteit kan produceren doordat er bijvoorbeeld enkele centrales stil liggen dan koopt men elektriciteit in het buitenland. Hetgeen je wel zal merken aan je energiefactuur.
    Als je zoiets koopt om tijdelijke defecten in het distributienet te overbruggen dan is het natuurlijk wel een goede zaak.
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van nick1 zo sep 09, 2012 10:37 am

    Heb op volgende link al wat "wijsheid" verkregen: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] , inmiddels al ontdekt dat de prijzen van degelijke generatoren niet van de poes zijn pale


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)

    Gesponsorde inhoud


    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 2 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 1:20 pm