Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 16 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 15 gasten

smillie


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
evert.clonen
boke
6 plaatsers

    thermische beveiliging Piazzetta P958

    boke
    boke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Registration date : 29-10-11

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van boke vr jan 22, 2016 10:50 pm

    Vanmiddag om dertien uur de kachel terug opgestart na een schoonmaakbeurt .
    Rond half vier een pieptoon te horen gekregen en de melding " Thermische beveiliging" op de afstandsbediening.
    Na een half uur de kachel terug aan de praat gekregen , heeft gebrand tot half elf vanavond en terug hetzelfde probleem .

    Iemand ervaring met deze situatie ?

    Alvast bedankt

    Jo
    evert.clonen
    evert.clonen
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 78
    Leeftijd : 48
    Registration date : 08-10-14

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van evert.clonen vr jan 22, 2016 10:59 pm

    Geen ervaring, ik gebruik thernorossi, maar, toen je die kachel schoonmaakte, heb je misschien het thermokoppel geraakt en een beetje verduwt. Ik kan alleen maar over auto's spreken maar sommige wagens hebben een thermokoppel op de buitenkant van de luchtinlaatbuis, Wanneer deze verduwt wordt geeft die een verkeerde waarde en daardoor kan je niet meer vlot met de wagen rijden. Ik zou gewoon het thermokoppel nakijken 1 zijn alle contacten goed, 2 zit die nog goed op zijn plek.
    boke
    boke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Registration date : 29-10-11

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van boke vr jan 22, 2016 11:09 pm

    Hey Evert

    Bedankt voor de tip .
    Ik heb de kachel echter enkel vanbinnen uitgeborsteld en gestofzuigd zoals we dagelijks doen , lijkt me raar dat ik daar iets kan ontregelen ...
    Morgen toch eens aan de achterzijde kijken of er niets losgekomen is .

    Mvg

    Jo
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van erwin vr jan 22, 2016 11:10 pm

    blaast de ruimteventilator altijd even hard.
    als deze hapert krijgt de kachel niet genoeg afkoeling.
    hoeveel is de rookgastemperatuur na enkele uren branden, staat onder state stove in de menu.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van erwin za jan 23, 2016 1:12 am

    in de engelse handleiding staat dat SAFETY THERMAL komt als de thermostaat op de pelletbak uitschakelt bij 80°.
    kijk eens of je die thermostaat kunt vinden, kan zowel bovenaan in de bak als achterkant zitten.

    als de fout nog eens komt voel dan voorzichtig of de pelletbak aan de thermostaat wel echt heet is.
    als dat zo is denk ik richting ruimteventilator zoals vermeld in vorig bericht, of verstopte ventilatieopeningen achterkant kachel.
    als de pelletbak maar lauw aanvoelt kan de thermostaat defect zijn (normaal gesloten) of een slecht kontakt in de draden naar de print.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    eddy1
    eddy1
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 79
    Registration date : 17-11-13

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van eddy1 za jan 23, 2016 7:29 am

    misschien dat uw buisje achteraan vol met assen zit. Heb ik ook al eens gehad en dan valt ze in veiligheid. Want het werkt wel het zelfde als met een houtkachel. Er zijn assen die ook in de schouw terecht komen. Kan je ook zien bij de verbranding ,als het raampje eerder zwart word dan normaal,dan is het dat de mogelijkheid bestaat dat de verbrandingslucht niet voldoende naar buiten kan, door verstropping van het schouwbuisje. Wij hebben zelf een piazzetta brunico,en hebben dit ook al meegemaakt dat ze in veiligheid viel. Wij hebben wel voorzien dat wij steeds het buisje dat van de kachel de schouw ingaat kan gereinigd worden,doen wij automatisch om de 2 maanden. Hangt ook veel af van welke soort pellets je stookt. Bij de green energy zat dit buisje direct vol, daarom gebruiken wij deze niet meer, stoken nu deze van total, iets duurder maar geen problemen meer.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van Gast za jan 23, 2016 7:45 am

    Plaat onder je asopvang losmaken, voorzichtig dat de pakking heel blijft. Je kan nu de ruimte bij de rookgasventilator schoonmaken met de stofzuiger. ( gebruik zelf een heel dun slangetje hiervoor). In de kachel de achterplaat eruit halen en de ruimte er achter schoonmaken,ook de sleuven die daar onderin zitten! Achter zoals aangegeven het afvoerpijpje uitzuigen. Alles met elkaar een klusje van nog geen half uur.
    boke
    boke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Registration date : 29-10-11

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van boke za jan 23, 2016 12:05 pm

    Alvast iedereen bedankt voor de suggesties en de goede raad.

    Gisterenavond na de tweede "shutdown" de kachel na een half uurtje terug aan de praat gekregen.
    Na anderhalf uur was de temperatuur voor de rookgassen 116 graden.

    Vanmorgen de kachel gedemonteerd .
    In het afvoerkanaal zat wat asse , net als in de (klassieke) schouw .
    Beiden grondig gereinigd , op zoek geweest achter de thermostaat van de pelletopslag maar niet gevonden .

    De plaat onder de asopvang heb ik gelaten voor wat ze is .
    Aangezien de pelletkachel onze enige verwarming is had ik schrik om zonder verwarming te komen zitten als die dichting defect was.
    Heb bij het nazicht door Persempre al gezien dat die nogal redelijk fragiel is , zodoende ...

    Kachel staat nu terug te snorren , ventilator geeft blijkbaar wel meer dan voorheen .

    Hopelijk zijn de problemen voorbij , ik hou jullie op de hoogte

    Jo
    Anonymous
    Gast
    Gast


    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van Gast za jan 23, 2016 12:09 pm

    plaat kan je rustig losmaken, zit een pakking onder van plat koord, gaat niet zomaar stuk maar met terugplaatsen opletten dat je hem netjes op zijn plaats houdt. Je achterwand kan je er uit halen door de twee halve maantjes te draaien, plaat iets optillen en naar je toe kantelen. Je ruimte waar je rookgasventilator zit kan een behoorlijke asophoping hebben net zoals bij de achterplaat. Is allemaal niet zo heel spannend om te doen
    Anonymous
    Gast
    Gast


    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van Gast za jan 23, 2016 12:54 pm

    onder de plaat van de asbak zit standaard inderdaad een dunne fragiele dichting deze kan je gerust vervangen door platte koord die langs 1 zijde kleeft , te koop bij iedere kachelhandelaar , zit op een rol en per meter te koop , veel goedkoper dan de originele dichtingen , ik gebruik deze al jaren ook voor de rookgasventilater bij het jaarlijks onderhoud ;-)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van erwin za jan 23, 2016 8:09 pm

    @boke: hoeveel kg pellets heb je eigenlijk gestookt sinds het laatste grondig onderhoud.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    boke
    boke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Registration date : 29-10-11

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van boke za jan 23, 2016 8:42 pm

    @ Erwin :
    Laatste groot onderhoud werd gedaan vorig jaar in juli .
    Ik denk dat we zo'n negentig zakken verstookt hebben , ruwe schatting want we houden het niet echt bij .
    De kachel brandt sedert elf uur vanmiddag zonder problemen , buitenkant is veel minder warm dan gisteren toen hij in alarm ging .
    Hopelijk zijn de problemen opgelost .

    Jo
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van erwin za jan 23, 2016 9:03 pm

    wat is er dan allemaal verandert sedert gisteren.
    een beetje asse in de buis achter de kachel maakt de kachel niet zo heet bij een rookgastemperatuur van 116°.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    boke
    boke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Registration date : 29-10-11

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van boke za jan 23, 2016 9:16 pm

    Ik zou het niet weten Erwin ...
    Vanmorgen wel de ventilator ook eens deftig gestofzuigd ( via de uitlaatpijp ) , voor de rest niets veranderd .
    Temperatuur van de rookgassen is momenteel 124 graden bij een kamertemperatuur van 24 graden op de afstandsbediening

    Jo
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van Fleur za jan 23, 2016 10:08 pm

    boke schreef;Vanmorgen wel de ventilator ook eens deftig gestofzuigd ( via de uitlaatpijp )

    ik denk dat hier de verkeerde ventilator wordt bedoeld ??


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    boke
    boke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Registration date : 29-10-11

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van boke za jan 23, 2016 10:34 pm

    @Fleur :

    Als ik de post van Pepe goed lees zit de rookgasventilator onder de aslade . Die geeft uit op de buis naar de schouw . .

    Jo
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van Fleur za jan 23, 2016 10:42 pm

    @boke
    okè,maar die ventilator heeft weinig te maken met de afkoeling van de kachel.
    een goed werkende ruimteventilator daarentegen wel in combinatie met soort pellets en de toevoer.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van Gast zo jan 24, 2016 9:25 am

    ?? gebruiksaanwijzing geeft bij deze storing als eerste dat de boel schoongemaakt moet worden, de uitvoer/rookgasventilator in dit geval!
    peter m
    peter m
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 104
    Registration date : 03-01-13

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van peter m zo jan 24, 2016 9:30 pm

    Hallo Pellet stokers.
    Gewoon opnieuw beginnen en inderdaad wat al eerder besproken wordt de gietijzeren achterplaat en het rookgas inspectie luikje demonteren ja, die met het kleine inbus boutje het rookgas ventilatorhuis kan best vol zitten met as achterkant de rookgaspijp demonteren en met een zachte flexibele wisser de boel goed schoonmaken, het kan zijn dat er toch (aangekoekte) as in zit veel succes .
    Met vriendelijke groet Peter M
    Anonymous
    Gast
    Gast


    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van Gast zo jan 24, 2016 9:56 pm

    Ik doe dit klusje een paar keer in de winter, kost je een half uurtje en voorkomt gewoon een kans op ellende. Achter de binnenplaat achter in de kachel hoopt zich as op welke door de sleuven valt die daar onderin zitten en komt zo direct in het ventilatorhuis van je rookgasventilator terecht. De achterplaat eruit en er weer in is 5 minuten werk. Ik gebruik op mijn stofzuigerslang zo'n dun verloopslangetje wat regelmatig bij Aldi en Lidl te koop om bijvoorbeeld een computer schoon te maken. Wees wel voorzichtig met de ventilatorbladen met schoonmaken!
    boke
    boke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Registration date : 29-10-11

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van boke ma jan 25, 2016 10:56 pm

    De kachel heeft gisteren zonder problemen 16 uur gebrand ,
    Vandaag reeds 14 uur zonder enig probleem

    Jo
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van erwin ma jan 25, 2016 10:57 pm

    sinds zaterdag vriest het niet meer.
    kan het zijn dat de kachel niet meer zo hard brandt als voordien en dus minder warm wordt.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    boke
    boke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Registration date : 29-10-11

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van boke ma jan 25, 2016 11:43 pm

    @ Erwin

    De kachel brand inderdaad minder hard dan voordien , probleem is wel pas opgetreden toen de vorst hier al verdwenen was ...

    Jo
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van erwin di jan 26, 2016 12:00 am

    dan was de vorst bij u 1 dag eerder verdwenen als hier.
    hier heeft trouwens een flink pak sneeuw gelegen vorige week...

    als de kachel toen harder brandde kan ook een reden zijn dat hij te warm werd.
    gewoon afwachten of het wel of niet terugkomt lijkt me het beste.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    thermische beveiliging Piazzetta P958 Empty Re: thermische beveiliging Piazzetta P958

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 9:26 am