Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 5 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 4 gasten

grossard.rob


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Rika Rio onregelmatige pellettoevoer

    avatar
    biezoe
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 174
    Leeftijd : 67
    Registration date : 28-02-09

    Rika Rio onregelmatige pellettoevoer Empty Rika Rio onregelmatige pellettoevoer

    Bericht van biezoe zo jan 08, 2017 6:16 pm

    Hallo,  mijn Rika Rio begon langzaam aan zeer onregelmatig te branden, geen warmte meer en zwart branden !!
    Heb deze dan maar eens grondig gekuist en ook de buizen naar de schouw maar niet voor te zeggen dat het echt nodig was,
    maar geen verbetering !  Heb wel opgemerkt dat het opstarten bij de kachel normaal is maar vanaf deze dan overschakelt
    begint de misserie;  de pellettoevoer stopt dan plots, de vlam begint langzaam te zakken tot bijna niks meer, alleen maar nog een gloei in het potje,
    de rookventilator hoor je dan een paar keer iets sneller draaien misschien om de vlam terug aan te wakkeren, kachel gaat zelfs niet in alarm,
    en wanneer er dan bijna geen gloei meer in het potje is begint plots de pellettoevoer te draaien alsook de rookventilator gaat sneller draaien,
    dan heb ik eerst een beetje rookontwikkeling en wakkert plots de vlam terug aan tot zeer hoog,  dan stopt de pellettoevoer en alles herhaalt zich,
    wat is daar mis mee,  kan mij iemand vlug goede raad geven, groetjes en hopelijk geen zware kosten,  dit is de eerste maal in 8 jaar  !!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika Rio onregelmatige pellettoevoer Empty Re: Rika Rio onregelmatige pellettoevoer

    Bericht van erwin zo jan 08, 2017 6:49 pm

    neem eens kontakt met de invoerder stroomop in kuurne.
    voor een rika installateur in uw regio de de kachel wil komen nakijken.
    er zijn soms problemen die je niet zelf kunt oplossen en dit zal volgens mij de snelste oplossing zijn.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    Rika Rio onregelmatige pellettoevoer Empty Re: Rika Rio onregelmatige pellettoevoer

    Bericht van ben-revo zo jan 08, 2017 7:55 pm

    lucht inlaat controleren , als de kachel binnen een bepaalde tijd niet op temperatuur komt gaat deze terug opstarten , kan je testen , wanneer je een handvol pellets manueel in de branderkorf gooit wanneer deze lager begint te branden , kan ook aan pellets liggen met een te hoog vocht gehalte , het zwart woreden duidt op een onvolledige verbranding


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika Rio onregelmatige pellettoevoer Empty Re: Rika Rio onregelmatige pellettoevoer

    Bericht van erwin zo jan 08, 2017 8:06 pm

    raar dat alles goed gaat tot na de opstartfaze, en dan de pellettoevoer telkens stopt tot de vlam weg is.
    kan de rookgassensor ermee te maken hebben, of komt er dan een foutmelding ?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    avatar
    biezoe
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 174
    Leeftijd : 67
    Registration date : 28-02-09

    Rika Rio onregelmatige pellettoevoer Empty Re: Rika Rio onregelmatige pellettoevoer

    Bericht van biezoe zo jan 22, 2017 6:19 pm

    denk ook aan de rookgassensor, de ene periode brand hij normaal en dan ineens terug hetzelfde fenomeen !! gewoon de worm die stopt met draaien tot nog een beetje gloei zit in het potje en bijna uitgaat maar gaat niet in foutcode, worm start ineens weer met draaien alsook de rookgasventilator en is weer vertrokken, dan een tijdje een grote vlam en alles herhaalt zich terug !!

    ik weet reeds iemand ,  een zekere Eric die een winkel in Roeselare zal starten van Rika maar zou eventueel eerst zelf met die sensor willen proberen, kan ik zo een sensor ophalen bij stroomop zelf dan, zou het eens proberen ermee, kost niet veel denk ik ??
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rika Rio onregelmatige pellettoevoer Empty Re: Rika Rio onregelmatige pellettoevoer

    Bericht van erwin zo jan 22, 2017 6:55 pm

    ik denk dat het deze sensor is: https://sos-ersatzteile.de/Oberer-Temperaturbegrenzer-fuer-Pelletofen-Rika
    kijk eens in de kachel of je die ergens ziet zitten, normaal in de buurt van de rookgasventilator of de uitlaatbuis.

    dan om te testen de 2 stekkers van de sensor halen, doorverbinden buiten de sensor om en kijken of het probleem weg is.
    kan ook zijn dat de 2 stekkers gewoon eraf moeten zonder door te verbinden, is even uitproberen.
    trek voor uw veiligheid altijd de stekker uit het stopkontakt als je de aansluitdraden losmaakt en zie dat ze nergens iets raken !


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Rika Rio onregelmatige pellettoevoer Empty Re: Rika Rio onregelmatige pellettoevoer

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 1:24 pm