Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 5 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 5 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    Jaarlijks onderhoud pelletketel

    avatar
    Omerta
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 32
    Registration date : 07-12-11

    Jaarlijks onderhoud pelletketel Empty Jaarlijks onderhoud pelletketel

    Bericht van Omerta zo okt 22, 2017 11:12 am

    Ik heb diverse threads over onderhoud nagelezen maar vind nergens duidelijke antwoorden op volgende vragen:

    1. volstaat het zelf grondig uitkuisen van de ketel + schouw eenmaal per jaar, natuurlijk in combinatie met een wekelijkse stofzuigbeurt van de assen, om de langdurige werking van de ketel te garanderen?
    2. tot voor twee winters liet ik het uitvoeren door de leverancier/installateur maar dacht het zelf ook te kunnen doen en tot op heden lukt me dit. Wanneer ik er evenwel de wetgeving op nalees, moet ik wel via een professioneel passeren en een certificaat ontvangen. De voorgaande jaren heb ik nooit zo'n certificaat gehad - is dit een normale gang van zaken?
    3. diezelfde wetgeving bepaalt in hoofdstuk II - artikel 6 "Een centraal stooktoestel, gevoed met vaste brandstof, wordt geacht in veilige staat van werking te zijn, indien:
    1° [in het rookgasafvoerkanaal] steeds [een voldoende lage druk] heerst voor een vlotte afvoer van de rookgassen, overeenkomstig de [code van goede praktijk];
    2° het lokaal waarin het centrale stooktoestel staat voldoende verlucht is, en er voldoende aanvoer is van verbrandingslucht, dit betekent volgens de code van goede praktijk".
    In tegenstelling tot bvb branders op aardgas staan er dus geen minimale noch maximale waarden - hoe bepaalt een profesioneel dan wanneer een installatie nog voldoet of niet?

    Dank voor de verduidelijkingen!

    Groeten,


    _________________
    Edilkamin Ottawa
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Jaarlijks onderhoud pelletketel Empty Re: Jaarlijks onderhoud pelletketel

    Bericht van harrielok zo okt 22, 2017 12:40 pm

    De rekening lijkt mij voldoende om te kunnen tonen dat uw installatie onderhoud heeft gehad.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Jaarlijks onderhoud pelletketel Empty Re: Jaarlijks onderhoud pelletketel

    Bericht van erwin zo okt 22, 2017 3:05 pm

    nog goed dat hij geen attest maakte, anders had hij misschien nog meer gevraagd.
    als je een beetje handig bent gewoon zelf doen en eventueel een paar foto's nemen.
    geldt even goed als bewijs van onderhoud voor de brandverzekering, vraag maar aan uw agent...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Jaarlijks onderhoud pelletketel Empty Re: Jaarlijks onderhoud pelletketel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 6:45 am