Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 8 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 7 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
Fleur
erwin
6 plaatsers

    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van Gast do dec 14, 2017 11:21 pm

    beste mensen,

    Het is ons nu twee keer overkomen dat het rookkanaal van onze pelletkachel, een edelkamin cherie bij het afsluiten heel heet wordt. De eerste keer ( ruim een jaar geleden) heb ik de brandweer zelfs gebeld. Er was gelukkig  geen sprake van een schoorsteenbrand. Naar aanleiding hiervan hebben we direct de schoorsteenveger geroepen. ( die zou toch al komen, alleen wat later). De instelling van het reinigen/blazen bij het afsluiten hebben we door de technieker laten veranderen ( minder lang blazen). Het verhaal van hem was dat soms bij de Cherie er sprake is van blazen van hete pellets in het rookkanaal en dat dit de hitteontwikkeling geeft. Verder een thermometer geplaatst op de buitenkant van het rookkanaal.
    Na deze acties is het ruim een jaar goed gegaan, tot vanavond. Wederom stank in het huis, een soort plasticgeur. Tikkend geluid van de kachelpijp en een oplopende temperatuur van de schoorsteen pijp ( uiteindelijk tot ruim 350 graden, terwijl de temp normaal niet boven de 90 graden komt. Buiten een flinke rookontwikkeling uit de schoorsteen. Ik stond op het punt de brandweer te bellen toen de temperatuur weer ging dalen.
    Inmiddels is de situatie genormaliseerd. Zoals het nu is gaat de kachel, hoe fijn deze ook is, niet meer aan.

    Zijn er mensen die dit herkennen? De kachel heb ik goed gereinigd, het rookkanaal is in september door een erkende schoorsteenveger gereinigd ( weinig aanslag, geen afwijkingen door hem geconstateerd). Ik heb een rechte dubbelwandige pijp naar boven van 10 cm doorsnede. Lengte ongeveer 9 meter. Buiten is het rustig weer, niet windstil

    Is dit de pelletkachel, is dit het rookkanaal? Of een combi van beiden.

    Graag jullie mening

    Peter Gillis
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van Gast do dec 14, 2017 11:31 pm

    Aanvulling:

    Ik zie dat mij t stuk helemaal vol zit met grove as. Nog geen 2 weken heb ik het t stuk gereinigd en zo vol is het stuk nooit geweest. ook heb ik nooit grove as gehad. Altijd fijne grijze as. Het lijken verbrande pellets

    Peter
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van erwin do dec 14, 2017 11:47 pm

    moeilijk om vanop afstand te zeggen wat de juiste oorzaak is.
    branden de pellets in de brandpot altijd helemaal op.
    misschien te rijk afgesteld waardoor er half verbrande pellets door de schouw gaan...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van Fleur vr dec 15, 2017 12:17 pm

    naaldhout pellets die niet voldoende opbranden geven hars-aanslag in de afvoerbuis (9m ) die na een tijd kan ontbranden in de afvoerpijp
    die hars is ook moeilijk te verwijderen in de buis bij het vegen.
    ik zou dit toch eerst eens kontroleren


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4421
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van krusty vr dec 15, 2017 1:12 pm

    Het is toch normaal dat de rookgasafvoer in hogere snelheid gaat als je de OFF knop drukt ?
    Maar 350° is wel een beetje teveel .

    IK denk dat de rookgasafvoer te hoog staat in de dooffase en daardoor nog niet opgebrande pellets in de buis blaast die daar dan liggen op te branden vandaar je 350°
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van erwin vr dec 15, 2017 1:28 pm

    350° is niet van enkele pellets die in de buis verder opbranden.
    dat is een serieuze vlam in de pijp geweest...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4421
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van krusty vr dec 15, 2017 1:31 pm

    Bedoel je zoiets Erwin ?

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van erwin vr dec 15, 2017 1:33 pm

    als ik bericht 1 goed begrijp was die 350° zelfs buitenkant van de dubbelwandige buis.
    in het binnenste gedeelte dan 500° of meer...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van harrielok vr dec 15, 2017 4:03 pm

    Inderdaad Erwin een brand in de rookgasafvoer door vervuild kanaal.
    Zie ook bericht nr 2
    Kachel anders afstellen vaker de rookgasafvoer reinigen.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van erwin vr dec 15, 2017 7:07 pm

    rookkanaal is vorige winter en 3 maanden geleden gereinigd door een schoorsteenveger.
    volgens mij is er iets anders aan de hand ofwel niet goed gereinigd...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van harrielok vr dec 15, 2017 8:26 pm

    Is er onverhoopt wat in de rookgas afvoer gekomen Plastic lucht zwarte rook.
    Ik zou de kachel gewoon weer aanzetten een goed rookgaskanaal moet dit wel aan kunnen.
    Blijft natuurlijk een raar fenomeen


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van erwin vr dec 15, 2017 8:30 pm

    eigenlijk is het de 3e keer dat het gebeurt bij afzetten van de kachel.
    3 jaar geleden dacht ik ook aan iets in de schoorsteen.
    schoorsteenveger niets gevonden...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van Gast za dec 16, 2017 2:57 pm

    satand van zaken

    De hitte die ik gemeten heb is bij een enkelwandige pijp. Boven is de pijp dubbelwandig en was net iets meer dan handwarm. De schoorsteenveger staat goed bekend hier in de regio. Die streep ik af. Ik denk dat het ook een afstellingsprobleem is. Ik hoor van de technieker dat dit probleem bij meerdere Funnie en Cherries voorkomt ( sorry, ik heb een Funny, geen Cherrie). Waarschijnlijk door een hard afblazen.
    Ik heb mn afvoer van binnen bekeken en er zit wel wat aanslag op maar geen grote hoeveelheden creosoot. Stoken op mengsel van loofhout/ naaldhout is een optie. Dan heb je idd minder hars.
    Ik hoor van de technieker 2 mogelijkheden om bovenstaande op te lossen.
    1 een update van de software zodat minder hard afblazen mogelijk wordt. Hier onderneemt hij actie op naar de importeur
    2 Voor het afsluiten harder branden zodat de afvoer wat heter wordt. De importeur had het over een koude brug die isolerend werkt, hoger in de pijp. Dit voorkom je door wat harder stoken.
    350 graden zou volgens deze importeur geen probleem zijn omdat de afvoer meer aankan. Die uitspraak is voor zijn rekening..........   Ik wil dit niet meer! Ik brand nu wel, maar dan sluit ik de kachel af vanuit een hogere stand en ben er altijd bij wanneer de kachel stopt. Begin volgend jaar hoop ik op een update van de software.

    Bedankt voor het meedenken!

    peter
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van erwin za dec 16, 2017 3:04 pm

    waar zou die koude-brug dan wel zitten in de DW pijp tot boven.
    de pijp kan misschien 350° aan, maar wel zien dat de rubbers niet smelten.
    volgens mij weten ze ook geen oplossing en wordt je aan het lijntje gehouden.
    ik zou eerst eens kijken wat loofhout/naaldhout pellets geven...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van Gast za dec 16, 2017 3:07 pm

    We zullen zien Erwin. Uw tips van begin dit jaar wel in de oren geknopt: stroom eraf en luchtafvoer afdichten. Niet aan gedacht!
    Adeo
    Adeo
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 167
    Registration date : 22-02-11

    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van Adeo za dec 16, 2017 8:54 pm

    Peerke, ik lees in je bericht dat een technieker de tijd van de eindreiniging heeft verkort, maar op hoeveel toeren draait de rookgasafvoer dan ?
    Hier draait tie 2500 toeren bij de eindreiniging gedurende enkele minuten.
    Tijd en toerental zijn instelbaar via de parameters (niet dat ik daar mee zit te klooien, maar het is wel mogelijk), en inderdaad zie ik hier dat de temperatuur bij de eindreiniging een paar graden omhoog gaan en meteen weer onderuit.


    _________________
    Puros Nevis en Artel JuliaNext
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Rookkanaal zeer heet bij afsluiten

    Bericht van Gast wo dec 27, 2017 2:35 pm

    Hallo,

    Dit zelfde probleem heb ik ook naar mijn inziens gehad, dus spreek uit ervaring.
    Bij mij betrof het de ravelli rave 80 pelletkachel die meerdere keren dit incident veroorzaakte, zeer heet rookkanaal bij afsluiten met resultaat een sterk stinkende plastic geur ten gevolge van een schoorsteen brandje die dan ontstaat, dit zijn de siliconenringen die versmelten in de pijp.
    Elke keer na dit incident was er niets te zien in de pijp.
    Geen vervuiling dus, maar telkens na enige tijd stoken het zelfde probleem van schoorsteen brandje om moedeloos van te worden.
    Na enige tijd toch het probleem opgelost met mijn leverancier van de kachel en schoorsteen kanaal. Het kanaal bestaat uit 2 meter enkelwandige pijp die dan overgaat in dubbelwandig 8 meter.
    Het probleem is verkeerd stookgedrag dit betekent dat de kachel in het begin niet in een te lage stand mag branden of te wel ecostand.
    Hierdoor ontstaan er veel koude gassen en condensvorming in de pijp die naar beneden zakken en onder in de enkelwandige gedeelte creosoot vormen aan de binnenzijde. Bij afsluiten kachel blaast men gensters mee in de pijp met veel zuurstof waardoor het creosoot ontbrand.
    Met gevolg een schoorsteen brandje. Wanneer creosoot is verbrand ligt deze als een soort van grijze verbrande pellets onder in het t stuk.
    Oplossing eerste uur pelletkachel hoog laten branden en dan pas lager zetten of automatisch in ecostand laten zakken. Met dit stookadvies nog nooit geen schoorsteen brandje weer gehad.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van Gast zo sep 16, 2018 10:09 pm

    Dag Biomasaal,

    Dit advies heb ik nu ook gehad. Omdat mijn funny teveel vermogen heeft voor de kamer alleen brandt deze met name in stand 1. We hebben gekozen voor een kanalisatie naar boven en de funny had toentertijd deze mogelijkheid.
    Ik ga dit stookseizoen ook op deze wijze stoken door eerst wat hoger op te stoken en vervolgens lager zetten. Bij het afsluiten stook ik de kachel ook wat hoger om de koude brug te voorkomen bij het afsluiten. verder verhoog ik de pellettoevoer in stand 1. Krijg je een iets betere verbranding dus minder creosoot ( hoger verbruik neem ik op de koop toe en naar mijn omgeving is dit vriendelijker gezien de lagere uitstoot)

    Goed om te horen dat dit bij jou de oplossing is.
    Mogelijk komt volgende maand iemand van edilkamin italie kijken of er een oplossing is. Idd is er nu geen instelling die het uitblazen regelt. Lijkt me wel nodig........
    To be continued.

    Peter
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van Gast ma sep 17, 2018 10:22 am

    als u een kleinere (smallere)brandkorf laat maken in metaal en de parameters van de aanvoer pallets verminderd is de de kachel lager in kw en kan u makkelijk in stand 1,2,3 de kachel aanpassen en laten branden.heb dit gedaan met een kachel die veel te krachtig was voor mijn huis en werkte perfect.
    in mijn geval was de brandkorf diameter 110mm en ben naar diameter 80mm .aanvoer pallets startfase moet wel aanpasbaar .
    Weet wel wat je doet anders loopt het fout.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van erwin ma sep 17, 2018 6:38 pm

    is niets voor beginners.
    als de brandpot te klein gemaakt wordt of niet goed afgesteld kans dat de brandpot overloopt.
    en dan nog liever een schouwbrand als een volle brandende pelletbak...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van Gast vr dec 27, 2019 7:57 pm

    Update: het lijkt erop dat ik het probleem van een te heet rookkanaal onder controlle heb. Minder lang afblazen in de afsluitfase (edelkamin funny). Meer stoken op 2 waardoor je een betere verbranding krijgt en minder creosoot. Als laatste maak ik iedere maand in het stookseizoen het rookkanaal schoon van onderen uit. Het enkelwandige gedeelte waar de meeste creosoot zou zitten verdwijnt dan. Het is wat werk maar tot nu nog geen problemen meer gehad.
    Deze week stond er nog een horrorverhaal van een in brandvliegend rookkanaal in de tubantia (regio twente nl). Oorzaak nog onbekend. Mag mij niet overkomen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van erwin vr dec 27, 2019 8:25 pm

    deze bedoel je waarschijnlijk: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    als de creosoot opgebrand is lijkt de pijp proper en vinden ze natuurlijk geen oorzaak meer.
    dat is toevallig ? ook een edilkamin met leonardo systeem.
    waarschijnlijk geplaatst zonder afstelling zoals vaker gebeurt bij deze kachels.
    omdat de slimme computer zogezegd alles regelt...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4421
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van krusty vr dec 27, 2019 9:55 pm

    Als je op de link klikt van vorig bericht en dan onderaan scrolt naar Familie uit Vriezenveen woont gasloos: 'teleurgesteld in rol overheid'

    Dat is dezelfde familie ?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van erwin vr dec 27, 2019 10:13 pm

    idd.
    wel raar dat hij nu niet spreekt over die andere pelletkachel in huis ?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van Gast di dec 31, 2019 3:48 pm

    jep, dat is het bericht.
    Was wel een vaag bericht en heb mijn twijfels over wat er nu werkelijk gebeurd is

    Gesponsorde inhoud


    rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten Empty Re: rookkanaal wordt zeer heet bij afsluiten

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 11:42 am