Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 7 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 6 gasten

krusty


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


2 plaatsers

    Artel LST20-20 vraagje.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Artel LST20-20 vraagje. Empty Artel LST20-20 vraagje.

    Bericht van Gast zo apr 29, 2018 12:20 am

    Beste forumleden,
    Ik hen een gebruikte LST20-20 21,7 kw pellet cv kachel gekocht. Deze kachel is reeds keurig aangesloten op het bestaande cv systeem. Nu dacht ik dat als ik de thermostaat van de pelletkachel enkele graden hogen als de thermostaat van de cv ketel zou zetten, dat de pellet cv kachel dan de kamertemperatuur op peil zou houden en wanneer deze om welke reden dan ook in storing zou vallen, dat de cv ketel het dan automatisch weer over zou nemen. De pellet cv kachel heeft een sensor voor de kamertemperatuur en meet die ook keurig. Het interesseert hem alleen geen bos wortelen wat de kamertemperatuur is. Hij kijkt alleen hoe warm of koud het cv water is en past zichzelf daar op aan. Tijdens een enorme speurtocht van een week om info te vergaren, kwam ik er achter dat er modellen zijn waarbij je door middel van de juiste parameter wijziging, kunt kiezen of je de kachel op de kamertemperatuur of op de cv watertemperatuur wilt laten reageren. Voor die van mij kan ik dergelijke info nergens vinden. Voor de rest was het fijn afstellen van de kachel aan de hand van de parameters geen enkel probleem. Ik hoop dat hier iemand is die mij verder kan helpen omdat er geen enkele reactie kwam op een mail die ik aan de Artel fabriek stuurde. Ik heb gebeld met Richard (geloof ik) var RR Trading en die zei: Zet het ff op de mail als je wilt. Ook geen reactie op gehad.
    Mvg, Cor Meester
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Artel LST20-20 vraagje. Empty Re: Artel LST20-20 vraagje.

    Bericht van jeanhup zo apr 29, 2018 11:45 am

    CV-pelletkachels werken primair inderdaad op de interne watertemperatuur. Bij de Artel (en vele anderen met een Micronova besturing) kun je een externe thermostaat koppelen die de kachel in/uitschakelt. Alleen werkt dat in het algemeen erg slecht (grote vertraging en/of te vaak aan/uit door te klein verschil in in-/uitschakeltemperatuur).
    Hoe heb je de CV-pelletkachel nu aangesloten?

    Het eenvoudigste is een cascadesysteem waarbij de bestaande CV bijspringt als de pelletkachel de ingestelde watertemperatuur niet haalt. De pelletkachel sluit je dan in de retour aan van de bestaande cv. Het retourwater wordt dan eigenlijk voorverwarmd door de pelletkachel, waardoor de bestaande CV nauwelijks hoeft aan te springen. Pas als de pelletkachel uit staat of de retourtemperatuur niet warm genoeg krijgt zal de bestaande cv bijspringen. Voordeel hiervan is dat je de bestaande temperatuurregeling kunt blijven gebruiken en dat je je huidige comfort behoudt.
    Om onnodig branden door de pellet-cv te voorkomen zou je een externe thermostaat kunnen nemen met een zeer grote hysterese (verschil tussen inschakel- en uitschakeltemperatuur). Maar als je de pelletkachel alleen handmatig aanzet als het koud is heb je dat eigenlijk niet nodig.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Artel LST20-20 vraagje. Empty Re: Artel LST20-20 vraagje.

    Bericht van Gast zo apr 29, 2018 12:10 pm

    Ik heb hem op de retour en aanvoer van de cv ketel aangesloten. Tussen de aanvoer van de ketel heb ik vlabij de ketel een terugslagklep geplaatst om te voorkomen dat de pelletkachel alleen over de ketel gaat circuleren en zo ook eentje bij de pelletkachel geplaatst. Komt dus ongeveer op hetzelfde neer. Waarsschijnlijk is het beter om het op jouw manier te doen. Wat is daar het voordeel van?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Artel LST20-20 vraagje. Empty Re: Artel LST20-20 vraagje.

    Bericht van jeanhup zo apr 29, 2018 12:13 pm

    In de retour plaatsen heeft als voordeel dat je een eenvoudig cascadesysteem krijgt zonder ingewikkelde regelingen.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Artel LST20-20 vraagje. Empty Re: Artel LST20-20 vraagje.

    Bericht van Gast zo apr 29, 2018 12:16 pm

    Op de printplaat zit een grote connector aan de bovenkant. Pin 5 en 6 zijn voor de room temp sensor. 3 en 4 zijn doorgelust. Daar kan inplaats van het lusje een externe thermostaat op zeker?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Artel LST20-20 vraagje. Empty Re: Artel LST20-20 vraagje.

    Bericht van jeanhup zo apr 29, 2018 12:37 pm

    Hier vind je een schema voor een eenvoudige seriele cascadeaansluiting: http://www.adlerpellet.nl/wp-content/uploads/Ecogeneration-CV-schema-simpel.jpg

    Voor echte gerichte aansluithulp kun je beter even het elektrisch schema en de technische handleiding van je kachel plaatsen/linken. Om je nu op basis van een paar regels tekst een echt aansluitadvies te geven lijkt me niet verstandig.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Artel LST20-20 vraagje. Empty Re: Artel LST20-20 vraagje.

    Bericht van erwin zo apr 29, 2018 7:55 pm

    de enige technische handleiding die ik kan vinden is in tsjechië: KLIK
    komt natuurlijk omdat het al een ouder model betreft.
    de artel importeur in NL moet de nederlandse versie normaal nog kunnen bezorgen.
    maar die heeft weinig zin om iemand met een oudere gebruikte artel kachel verder te helpen volgens bericht 1...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Artel LST20-20 vraagje. Empty Artel LST20-20 vraagje

    Bericht van Gast zo apr 29, 2018 8:26 pm

    Bedankt voor het vinden van deze handleiding. Helaas is dit een beknopte versie zonder uitleg over de service parameters. Bij veel modellen van Artel kun je namelijk via een parameter wijziging kiezen tussen reageren op de watertemp of de roomtemp. Deze week zal ik testen wat hij doet als ik er een externe thermostaat aanvast knoop. Dankzij dit mooie forum ben ik al met al toch weer wat wijzer geworden. Smile
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Artel LST20-20 vraagje. Empty Re: Artel LST20-20 vraagje.

    Bericht van erwin zo apr 29, 2018 8:41 pm

    voor te testen kun je ook een knop op de plaats van de lus aansluiten.
    knop dicht voor warmtevraag en open als het warm genoeg is.
    is maar een tip...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Artel LST20-20 vraagje. Empty Re: Artel LST20-20 vraagje.

    Bericht van Gast wo mei 02, 2018 7:39 pm

    Met de lus op het printplaatje open, reageert alleen de warme lucht blower op de gemeten kamertemperatuur. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat hij niet aan de hand van de kamertemperatuur aan of uit kan gaan maar alleen aan de hand van cv water temperatuur. Hij staat mooi centraal in het midden van mijn huiskamer en als het 30° in de huiskamer is en hij ingesteld staat op een kamertemperatuur van 21° dan brand hij net zo lang door tot het cv water 75° is omdat die ingesteld staat op 60°. Dit moet toch anders kunnen? Een pelletkachel zonder cv aansluiting gaat toch ook uit als de ingestelde kamertemperatuur bereikt is?. Ik geloof dat ik weer eens een miskoop gedaan heb. Sad
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Artel LST20-20 vraagje. Empty Re: Artel LST20-20 vraagje.

    Bericht van jeanhup wo mei 02, 2018 7:44 pm

    Geen miskoop, maar ik denk wel dat je je niet genoeg hebt geinformeerd of laten informeren. Zo werken 95% van de CV-pelletkachels nu eenmaal. De ingestelde watertemperatuur is leidend. Het CV-water gaat ook pas pompen als dit boven de 50gr (oid) is.
    Een CV-kachel zou kapot roesten door interne condensatie als de watertemperatuur niet leidend zou zijn (of als je deze niet op temperatuur laat komen, door bv de kachel weer uit te laten gaan voordat hij op temperatuur komt).


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Artel LST20-20 vraagje. Empty Re: Artel LST20-20 vraagje.

    Bericht van Gast wo mei 02, 2018 8:04 pm

    Het is niet anders. Ik ga er nog eens goed over nadenken. Thanks so far.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Artel LST20-20 vraagje. Empty Re: Artel LST20-20 vraagje.

    Bericht van erwin wo mei 02, 2018 10:05 pm

    kan de draad die van de print naar de pomp gaat niet via een externe thermostaat passeren.
    30 graden zal het in de huiskamer toch al niet meer worden.
    is zomaar een idee en mag natuurlijk niet nadelig zijn voor de kachel...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Artel LST20-20 vraagje. Empty Re: Artel LST20-20 vraagje.

    Bericht van Gast wo mei 02, 2018 10:26 pm

    Als de kachel het niet erg vind om af en toe te branden zonder dat de pomp draait dan klinkt dat idee helemaal zo gek nog niet. De externe thermostaat middels een relais de circulatie pomp aan laten sturen en mijn probleem zou opgelost zijn. Dan hoeft hij alleen het kleine beetje water wat zich in de kachel bevindt op te warmen en hoeft hij niet al het cv water van de gehele woning onnodig heet te stoken. Nu dus nog de vraag of de kachel dit niet erg vind.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Artel LST20-20 vraagje. Empty Re: Artel LST20-20 vraagje.

    Bericht van jeanhup wo mei 02, 2018 10:56 pm

    Ik zou je dit soort experimenten afraden: zonder circulatie zal hij oververhitten en gaan koken binnen 20 minuten na het opstarten en schiet het overstort open. Je kunt deze kachel niet als alleen heteluchtkachel gebruiken.
    Een CV-pelletkachel is altijd primair een waterketel, de heteluchtventilator is maar aan een relatief kleine warmtewisselaar gekoppeld: meestal niet meer dan 2,5kW vermogen als de kachel (inclusief water) op zijn maximum temperatuur is.
    Als je niet wil dat het water je CV-circuit in circuleert moet je een bypass (drukverschilregelaar) plaatsen zodat er in elk geval enige circulatie is zodat het kokende water bovenin in elk geval nog een beetje gemengd wordt met het koudere water onderin de ketel. Maar dan stel je het oververhitten hoogstens enkele minuten langer uit, misschien wel net genoeg om niet te gaan koken.
    Hoe dan ook: de kachel zal nooit langer dan 20/30 minuten branden als hij zijn warmte niet via het water kwijt kan: cv-pelletkachels schakelen zichzelf uit als de ingestelde watertemperatuur overschreden wordt (om koken te voorkomen).


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Artel LST20-20 vraagje. Empty Re: Artel LST20-20 vraagje.

    Bericht van Gast wo mei 02, 2018 11:13 pm

    Ik was idd al bang voor het oververhitting probleem. Maar weer eens verder piekeren. Misschien is het beter om een pelletketel of een pelletkachel zonder cv aansluitingen te kopen.

    Gesponsorde inhoud


    Artel LST20-20 vraagje. Empty Re: Artel LST20-20 vraagje.

    Bericht van Gesponsorde inhoud

      Soortgelijke onderwerpen

      -

      Het is nu ma mei 20, 2024 1:44 pm