Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 9 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 8 gasten

grossard.rob


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


4 plaatsers

    Rookgasventilator "draait vanzelf"

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasventilator "draait vanzelf" Empty Rookgasventilator "draait vanzelf"

    Bericht van Gast wo jan 02, 2019 4:16 pm

    Hallo,

    wij hebben een Thermorossi Ecotherm 1000 met een raar probleem.

    Deze stond voorheen in een chalet. Na gebruik zetten we altijd de schakelaar aan de achterzijde uit. Tijdens onze afwezigheid vonden er elektriciteitswerken plaats op het terrein waar de chalet stond: er werd een fout gemaakt en onze Thermorossi kreeg 400V te verduren.

    Ondanks dat de schakelaar aan de achterzijde af stond was er toch schade. We leren dus dat de schakelaar enkelpolig is.

    Veel gedoe, verzekering, de kachel wordt hersteld (nieuwe print erin) en lijkt weer correct te werken.

    Enige tijd later wordt de chalet verkocht, kachel houden we bij en deze komt enkele maanden in onbruik in onze garage te staan. Na een tijdje besluiten we die daar te installeren en pas dan merken we dat er een probleem is.

    Als we de stekker insteken / de schakelaar aan de achterzijde aanzetten dan begint de rookgasafvoer vanzelf te draaien. We hebben op dat punt de kachel nog niet gestart, dus klopt niet volgens mij. Als we de kachel starten dan werkt alles correct, tot en met de afsluitcyclus waarna de rookgasafvoer wel stopt met draaien. Het "probleem" doet zich dus enkel voor wanneer we de stroom naar de kachel onderbreken en terug herstellen: dan draait de rookgasafvoer weer vanzelf.

    Ik vermoedde dat er misschien ergens een verschil was op de nieuwe print. In plaats van daar naar te zoeken besloot ik de oude print te herstellen. Zelf met elektronica bezig, dus geen grote opgave. De oude (herstelde) print er in en: zelfde probleem. Raar.

    Het probleem is dat ik de Ecotherm zelf pas kort gebruikte vooraleer die beschadigd werd, en ik weet dus niet met zekerheid hoe die zich hoort te gedragen. Maar het lijkt me niet logisch wat er nu gebeurt.

    Zijn er hier nog mensen die een Ecotherm 1000 hebben, en hoe gevraagd de kachel zich bij jullie wanneer jullie de stekker uittrekken (wanneer hij uit staat natuurlijk) en terug insteken? Draait bij jullie die rookgasafvoer ook vanzelf?

    Alvast bedankt voor jullie bevindingen.


    Groeten,

    Didier
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rookgasventilator "draait vanzelf" Empty Re: Rookgasventilator "draait vanzelf"

    Bericht van erwin wo jan 02, 2019 5:01 pm

    na elk gebruik de kachel zonder stroom zetten doet meer kwaad dan goed.
    dat doen de meesten 1x op een winter...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasventilator "draait vanzelf" Empty Re: Rookgasventilator "draait vanzelf"

    Bericht van Gast wo jan 02, 2019 5:58 pm

    akkoord, maar als er weken na elkaar niemand aanwezig is daar waar de pelletkachel staat / stond (afgelegen chalet) dan is het toch een beetje gezond verstand om de stekker uit te trekken, niet?

    En in ons geval: we verwarmen de garage maar zelden in de winter. Deels ook omdat die Thermorossi niet krachtig genoeg is voor de garage. Ik overweeg al langer om de Thermorossi en de Karmek van plaats te wisselen, maar als ik niet overtuigd ben van de (goede) staat van de Thermorossi dan ga ik die niet in huis halen snap je...

    Misschien moet ik in een ander topic een poll starten: wie trekt er de stekker uit van z'n pelletkachel wanneer die een week(eind)je weg is? Benieuwd wat het resultaat zou zijn...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rookgasventilator "draait vanzelf" Empty Re: Rookgasventilator "draait vanzelf"

    Bericht van erwin wo jan 02, 2019 7:41 pm

    weinigen, er zijn er zelfs die de kachel een weekend zouden laten branden.
    afwachten of er nog thermorossi stokers zijn waar de ventilator gaat draaien als er stroom op de print komt...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Antonius
    Antonius
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 122
    Registration date : 01-12-14

    Rookgasventilator "draait vanzelf" Empty Re: Rookgasventilator "draait vanzelf"

    Bericht van Antonius do jan 03, 2019 8:58 am

    Hallo,

    Voor iedereen al het beste voor 2019 alvast.
    Mijn MCZ Cap zijn rookgasventilator draait ook steeds even als je de kachel opstart,zowel bij opstart met RC als je hem volledig zou uit schakelen - dus uit het stopcontact - trekt.
    Lijkt me logisch om alles door te blazen en branderpotje proper te maken?

    Dus lijkt me geen issue?correct me when i am wrong off course Laughing
    Geert
    Geert
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 334
    Leeftijd : 51
    Registration date : 02-12-08

    Rookgasventilator "draait vanzelf" Empty Re: Rookgasventilator "draait vanzelf"

    Bericht van Geert do jan 03, 2019 9:21 am

    Bij elke thermorossi begint de rookgasventilator even de draaien na het aansluiten op de stroom als ik de stekker-schakelaar hier terug insteek van de thermorossi 7000 doet deze dat ook, staat trouwens in de gebruiksaanwijzing , dus al da werk wat je gedaan hebt was voor niks
    mvg, Geert

    p.s. vindt ik trouwens heel normaal


    _________________
    Thermorossi Ecotherm 7000(11/2008)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rookgasventilator "draait vanzelf" Empty Re: Rookgasventilator "draait vanzelf"

    Bericht van erwin do jan 03, 2019 3:34 pm

    probleem opgelost dus.
    waarschijnlijk geen aandacht aan geschonken voor de overspanning in de chalet kwam.
    voor niks was het werk niet, de herstelde print kan dienen als reserve print.
    en de te zware karmek voor de living kan naar de garage...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasventilator "draait vanzelf" Empty Re: Rookgasventilator "draait vanzelf"

    Bericht van Gast do jan 03, 2019 6:49 pm

    tja, ben niet echt overtuigd. In de handleiding van onze kachel wordt daarover met geen woord gerept, dat had ik al lang geleden gecheckt en voor m'n post hier nogmaals. Zowel in de beknopte als in de uitgebreide handleiding...

    Als ik de stekker insteek dan begint die rookgasventilator niet even te draaien. Die begint te draaien en die stopt niet meer. Dus: als ik zometeen de stekker zou insteken, en ik ga binnen drie dagen nog eens kijken dan draait die nog. Dat lijkt me niet noodzakelijk de bedoeling. Kan me ook niet voorstellen wat daarvan het nut zou kunnen zijn.

    De herstelde print is inderdaad nu een reserveprint. Zoveel werk was dat trouwens niet om die te herstellen.

    Spijtig dat de Karmek 3x zo breed is als de Thermorossi, en dat z'n uitlaat naar rechts(achter) of naar boven moet, terwijl dat bij de Thermorossi links(achter) is. Dat maakt het helaas geen 1-2-3 operatie, en dus de moeite waard om daar nog even over na te denken. Ook lijkt de Karmek beter te presteren nu, maar dat is voor in een ander topic.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rookgasventilator "draait vanzelf" Empty Re: Rookgasventilator "draait vanzelf"

    Bericht van erwin do jan 03, 2019 8:27 pm

    even draaien is ok, maar dagen blijven draaien is zeker niet normaal.
    het is wel raar dat de kachel voor de rest normaal werkt van opstarten tot afleggen.
    vraag het eens na bij de importeur van thermorossi, g-systems in lokeren.
    misschien hebben ze het nogal voorgehad...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Rookgasventilator "draait vanzelf" Empty Re: Rookgasventilator "draait vanzelf"

    Bericht van francky za jan 05, 2019 5:00 pm

    Bij mijn zibro kachels is dit ook zo.Die draaien ook als de stroom er vanaf is geweest voor zo 10 tal min .  
    Denk dat alles normaal moet zijn bij u ! Denk dat je een probleem zoekt die er niet is.
    En aangezien de sturing van u kachel bijna de zelfde is als die van zibro zie ander topic van u .
    Zal mijn vermoeden wel juist zijn .


    _________________
    Edelkamin funny 11kw
    zibro carmen 11 kw
    lava
    Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasventilator "draait vanzelf" Empty Re: Rookgasventilator "draait vanzelf"

    Bericht van Gast za jan 05, 2019 5:51 pm

    Franky opgelet: in ander topic gaat het over m'n Karmek Alice, hier gaat het over m'n Thermorossi Ecotherm 1000. Verschillende sturingen...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rookgasventilator "draait vanzelf" Empty Re: Rookgasventilator "draait vanzelf"

    Bericht van erwin za jan 05, 2019 8:34 pm

    en 10 min draaien tegen 10 dagen is ook wat anders...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Rookgasventilator "draait vanzelf" Empty Re: Rookgasventilator "draait vanzelf"

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 1:48 pm