Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 9 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 9 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+5
Philip
jeanhup
turkoois
bogaerts
erwin
9 plaatsers

    probleem met artel pelletkachel


    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast zo dec 05, 2010 11:13 pm

    Ik zal morgen de instelling van de parameters even opschrijven en doorgeven. We verhuizen eind van de week en de kachel staat nu een 10-tal km's hiervandaan. Een andere mogelijkheid is de kachel verplaatsen. Een hoek van de woonkamer is uitstekend geschikt en dan kan de kachel z'n warmte ook meer verdelen. Kachel plaatsen, gat in de muur, buis (rvs) naar buiten, stukje omhoog en kapje erop. Is dit de juiste manier? En hoe hoog moet de buis (buiten) naar omhoog minimum zijn? We hebben ook nog een gaskacheltje te plaatsen, dit zal makkelijker zijn op de schouw met flexibel veronderstel ik. Ben echt leek mensen, maar ik vind de materie wel heel interessant en wil graag gebruik maken van deze warmtebron.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van jeanhup zo dec 05, 2010 11:23 pm

    vakske schreef:Ik zal morgen de instelling van de parameters even opschrijven en doorgeven. We verhuizen eind van de week en de kachel staat nu een 10-tal km's hiervandaan. Een andere mogelijkheid is de kachel verplaatsen. Een hoek van de woonkamer is uitstekend geschikt en dan kan de kachel z'n warmte ook meer verdelen. Kachel plaatsen, gat in de muur, buis (rvs) naar buiten, stukje omhoog en kapje erop. Is dit de juiste manier? En hoe hoog moet de buis (buiten) naar omhoog minimum zijn? We hebben ook nog een gaskacheltje te plaatsen, dit zal makkelijker zijn op de schouw met flexibel veronderstel ik. Ben echt leek mensen, maar ik vind de materie wel heel interessant en wil graag gebruik maken van deze warmtebron.

    Veplaatsen is waarschijnlijk een makkelijkere en goedkopere oplossing dan je schouw verbeteren of blijven stoeien met parameters om een slechte schouw te compenseren.
    De juiste manier om een schouw te maken is echter anders dan je beschrijft. Zo moet je buiten b.v. altijd dubbelwandig geisoleerde buis gebruiken. Voor meer aanbevelingen over hoe een schouw te plaatsen: Schouw FAQ.

    Tekening van een goede en goedkope basisopstelling:
    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Rookkanaal pelletkachel buitenmuur

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast ma dec 06, 2010 12:15 am

    Ok, dus binnen met een buis naar omhoog. Dan door de muur, vervolgens kom ik horizontaal buiten. Wat hierna, dubbelwandig naar omhoog of is dit niet nodig. M.a.w. eens buiten moet je dan nog verder omhoog gaan of is dit voldoende?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van erwin ma dec 06, 2010 12:36 am

    zoals jeanhup voorstelt is voldoende,
    hoe meer bochten extra hoe slechter voor de trek
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty update

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 12:01 am

    Vandaag is er een schoorsteenveger geweest. Hij heeft de kachel losgemaakt van de schouw. De flexibele buis zit inderdaad behoorlijk vol met roet en water (bruine pap). Bovenaan op het dak zit er ook veel roet in de buis. Volgens de veger is dit een gevolg van vele jaren verkeerd gebruikt. De flexibel zou niet echt geschikt zijn, en hij komt maar een kort stukje uit de bestaande schouw. Dit zou best 1 meter zijn. Het is niet mogelijk om de flexibel te vegen, alles is te nat. De flexibel zou eigenlijk om zeep zijn, dus te verwijderen. Op zolder zie je het condensvocht aan de buitenzijde van de schouw. We hebben samen met de veger een ongebruikte, klassieke schouw opengemaakt. Dit is een oud, gemetst model. De test met papier is gunstig, de schouw trekt zeer goed. Morgen gaan we de pelletkachel hierop aansluiten. We kunnen niet anders. Het is te koud en we hebben de verwarming nodig. En nu maar hopen dat hij goed werkt op een klassieke schouw. Tot schrijfs! Gunther.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van erwin di dec 07, 2010 12:22 am

    Dan zou ik die oude flexibel inderdaad niet meer gebruiken.
    Hopelijk werkt je kachel beter op de nieuwe schouw.
    Succes.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty kachel op andere schouw

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 11:06 pm

    Vandaag de kachel op een andere (open) schouw aangesloten. Weer niks, opstarten, 10 minuten vuur tijdens "load wood" en daarna "alarm no acc". Installateur zegt dat de schouw niet geschikt is zonder flexibel. Hij geeft me de raad om de "pressostaat" te overbruggen. Kachel opengemaakt, 2 fiches af en doorverbonden. Nu start de kachel wel op en blijft voorlopig ook branden. Ik gebruik nu ook andere pellets "mandy". Alleen ben ik er niet 100% gerust in nu de "drukvoeler" er niet meer tussen zit. Hopelijk gaan er geen andere onderdelen stuk in de kachel. Dit zijn de parameters: Pro1 :15 - 2:4 - 3:45 - 4:1,8 - 5:1,2 - 6: 1,1 - 7:1,4 - 8:1,7 - 9:2,1 - 10:2,5 - 11:240 - 12:30 - 13:45, 14:240 - 15:70 - 16:2000 - 17:1800 - 18:1650 - 19:1700 - 20:1750 - 21:1800 - 22:1900 - 23:7 - 24:10 - 25:13 - 26:17 - 27:21 28: beetje vreemd dit staat op 80 maar ik weet niet echt wat deze waarde is.
    De installateur is geen verdeler meer van Artel. Enig idee wie dit wel nog doet in België of Nederland?
    groeten,
    Gunther
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van erwin di dec 07, 2010 11:15 pm

    neem kontakt met jeanhup op het forum
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 12:07 am

    wie zegt dat de pressostaat niet kapot is,als er vocht ingezeten heeft kan dat gemakkelijk hoor.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van jeanhup wo dec 08, 2010 12:10 am

    Probeer eerst maar eens hoe je kachel nu brandt. Eventueel kun je later je pressostaat wel weer aansluiten (ik denk namelijk dat de nieuwe schouw niet verstopt is - een geisoleerde geintubeerde schouw is natuurlijk beter, maar dit zal ook wel werken).

    De foutmelding die je kreeg na het opstarten (ALARM NO ACC) is geen foutmelding door de pressostat maar door het niet snel genoeg bereiken van de minimum temperatuur. Dat probleem bij de eerste keer opstarten (10 minuten branden en dan toch een ACC error) ligt meestal aan een lege worm door verplaatsing of leeg pelletreservoir.

    Je moet nu even je kachel monitoren op de volgende eigenschappen:
    - welke kleur hebben je vlammen (lichtgele vlammen met wit-blauw in het vuurpotje is goed)?
    - welke rookgastemperatuur meet de kachel bij de verschillende vermogensstanden (alles tussen ca. 100° en 180° is aanvaardbaar)?
    - heb je geen last van een kachel die zelf uitvalt of regelmatig niet goed opstart?
    - heb je geen last van residuvorming in het vuurpotje of vorming van vette roet?

    Als je kachel op bovenstaande punten goed scoort is er met de verbranding weinig mis en is er geen noodzaak om met de parameters te gaan stoeien.
    Als je wat anders op de bovengenoemde 4 punten scoort: post dit even hier dan kunnen we je een passend advies geven m.b.t. de parameters.

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 11:49 am

    Jean (en andere forumleden natuurlijk),
    De installateur spreekt van teveel tegendruk door een klassieke schouw die enorm trekt, vandaar de doorverbinding. Gisteravond opgestart en de kachel is de hele nacht blijven branden op 17°. Toen ik vanmorgen binnenkwam stond hij in de eco-stand. Echter, de vlam was zeer zwak door een enorme hoop as en half verbrande pellets. Ik heb de kachel uitgezet en alles proper gemaakt. Nu wil hij niet starten, load wood, een grote hoop pellets en dan na een tijdje no acc.
    Dit is het antwoord op jouw 3e en waarschijnlijk ook 4e vraag want het vuurpotje bevatte een koek van as. De vlammen waren gisteravond oranje en er zat veel beweging in. Vlammen tot boven in de kachel, eigenlijk een onrustig vuurspel.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van erwin wo dec 08, 2010 1:10 pm

    vakske schreef:Jean (en andere forumleden natuurlijk),
    De installateur spreekt van teveel tegendruk door een klassieke schouw die enorm trekt, vandaar de doorverbinding. Gisteravond opgestart en de kachel is de hele nacht blijven branden op 17°. Toen ik vanmorgen binnenkwam stond hij in de eco-stand. Echter, de vlam was zeer zwak door een enorme hoop as en half verbrande pellets. Ik heb de kachel uitgezet en alles proper gemaakt. Nu wil hij niet starten, load wood, een grote hoop pellets en dan na een tijdje no acc.
    Dit is het antwoord op jouw 3e en waarschijnlijk ook 4e vraag want het vuurpotje bevatte een koek van as. De vlammen waren gisteravond oranje en er zat veel beweging in. Vlammen tot boven in de kachel, eigenlijk een onrustig vuurspel.

    oranje vlam wil juist zeggen dat de trek en dus de verbrandingslucht te laag staat

    met onvolledige verbranding en koekvorming tot gevolg

    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 1:31 pm

    In mijn geval heb ik de trek verlaagt en heb nu een rustiger vlammenspel, geen gensters die omhoog springen, het heeft soms ook de maken met de trek van schouw denk ik. Als je al een goed trekkende schouw hebt en je gaat dan verhogen, dan vliegt alles naar boven in de brandkamer.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 1:59 pm

    Dus ik zet de afvoer rookgassen hoger of lager ?
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Philip wo dec 08, 2010 2:00 pm

    testen he
    maar onthoud of noteer de waarden zodat je laters nog weet hoe ze stonden


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 2:03 pm

    En steeds heel voorzichtig, per 1, afwachten en kijken wat er veranderd.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 2:43 pm

    Ach ja, erger als nu kan eigenlijk niet ... Als ik het goed begrijp is er tijdens het veranderen van de parameters meteen resultaat te zien in de kachel en moet ik niet wachten tot een nieuwe opstart?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 2:51 pm

    Neen zolang moet je niet wachten, ook steeds je rookgastemperaturen in't oog houden als je iets veranderd.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 3:51 pm

    Kristel, dit heb ik nog eens ergens gelezen. Echter, ik weet niet waar ik deze waarde kan uitlezen. Jij enig idee?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 4:47 pm

    Dat weet ik eigenlijk niet, er staat hier ook al zoveel geschreven he.
    Wat wil je juist weten?

    Groetjes
    Kristel
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van jeanhup wo dec 08, 2010 6:08 pm

    Uitlezen rookgastemperatuur en toerental rookgasvent: linker + (of temp omhoog) ingedrukt houden.

    Ik zou eens beginnen met via UT04 -> C9 de parameter Casp iets te verhogen (indien aanwezig). Het lijkt namelijk of je een onvolledige verbranding hebt (zoals Erwin) ook al zei.

    Overigens is de bewering van je installateur nonsens: een goed (of te hard) trekkende schouw creëert onderdruk. Daar zal een pressostaat niet op reageren. Die reageert alleen bij overdruk (blokkering van de schouw).

    groet,

    Jean
    HK Pelletkachels
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 6:33 pm

    Dankjewel Jean, ik ga dit vanavond even uitproberen.
    Als het goed werkt sluit ik de pressostaat terug aan.
    De schouw trekt enorm (uitgeprobeerd met gasbrander) dus zeker geen blokkering.
    turkoois
    turkoois
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 297
    Leeftijd : 74
    Registration date : 23-10-10

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van turkoois wo dec 08, 2010 6:50 pm

    Misschien een domme vraag.... maar wat is een pressostaat?
    Ik ken wel een thermostaat....


    groetjes,

    chris (turkoois)


    _________________
    AMG Artel Norma met kanalisatie 10 kw.
    Elite pellets
    12 poly Zonnepanelen axitec 260 Wp.
    12 Solaredge embedded optimizers
    Solaredge 3000 omvormer.
    Totaal 3.12 kWp.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 6:52 pm

    Pressostaat
    Een `pressostaat` is een op druk werkende schakelaar: Het doel van een pressostaat is om elektrische apparatuur in- of uit te schakelen bij een bepaalde druk van lucht of gas of vloeistof. Bij het oplopen van die druk zal bij het bereiken van de ingestelde druk het contact schakelen, bij een daling van die druk, zal het contact weer terugschakelen. '

    Groetjes
    Kristel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van erwin wo dec 08, 2010 6:53 pm

    chris

    de pressostaat meet de doorstroming van inlaatbuis naar uitlaatbuis,

    dus onderdruk of tegendruk en ook de aanvoer van verbrandingslucht.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 7:13 pm

    hee kristel

    jij begint sinds je op het forum zit ook al goed
    techneutisch te praten,ik heb het al in de gaten
    gij leert snel lol! lacher

    Gesponsorde inhoud


    probleem met artel pelletkachel - Pagina 2 Empty Re: probleem met artel pelletkachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 1:02 pm