Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 17 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 0 verborgen en 15 gasten

polle90, smillie


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+7
paularis
Uthrex
Keteltje
jeanhup
atlasgust
turkoois
Adeo
11 plaatsers

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel


    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast do mei 19, 2011 8:16 am

    1 van de meest gemaakte fouten bij zowel biomassa-CV ketels, als CV-pellet kachels. Vooral bij deze laatste wordt dat nogal eens vergeten.
    Door de te lage ketel/kachel temperatuur, krijg je condensatie en versneld doorroesten van je ketel/kachel.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty pelletbrander

    Bericht van Gast wo jan 18, 2012 4:01 pm

    Hallo,
    ik ben nieuw op dit forum maar heb reeds enkele jaren 2 pellet kachels.
    Nu was mijn vraag of iemand mij kon helpen aan een brander speciaal om mijn mazout brander te vervangen?
    rekening houdend met het verwarmen van 9 radiatoren +sanitair warm water en dit zonder de ketel te vervangen.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van jeanhup wo jan 18, 2012 4:19 pm

    Ja, die hebben wij in ons assortiment. De kleinste is echter 25-50kW. Dat lijkt me wellicht wat veel voor 9 radiatoren.
    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 BrucProdotti_0


    Laatst aangepast door jeanhup op wo jan 18, 2012 4:25 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast wo jan 18, 2012 4:21 pm

    Als je bedoelt om een pelletbrander in je mazoutketel in te bouwen, dan zou ik dit toch afraden.
    Op die manier ga je nooit het rendement halen van een degelijke pelletketel + dan zit je met de assen van je pellets die niet automatisch verwijderd worden, etc..

    Er is daar al ooit iets over gepost, dus via de zoekfunctie zal je daar wel iets van vinden, maar het blijft toch zo maar een halfslachtige oplossing.
    Ik twijfel eraan dat je gaat besparen, als je op die manier gaat beginnen verwarmen.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van jeanhup wo jan 18, 2012 4:29 pm

    Dat werkt prima: maar je moet inderdaad elke week even je ketel uitzuigen. Er zijn echter veel pellet-CV's die ook geen automatische asverwijdering hebben. Vergeet ook niet dat een dergelijke brander maar €1500 kost (inclusief worm). Een eenvoudige pelletketel kost al gauw het drievoudige en dan moet je hem ook nog installeren.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast do jan 19, 2012 10:05 am

    Jean,

    De prijs is volgens mij dan ook het enige voordeel.
    Meestal bouwen mensen dit in in een mazoutketel van de jaren stillekes, waarvan het rendement ook alles behalve ideaal is.

    Je gaat dan zowiezo meer pellets verbruiken, dan met een "echte" pelletketel.

    Nu de belastingvermindering voor het vervangen van mazoutketels door pelletketels verdwenen is, is het inderdaad een stuk kostelijker om een pelletketel te plaatsen.
    Maar met de sterke stijging van de mazoutprijzen de laatste tijd, blijft het toch het overwegen waard.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast do jan 19, 2012 1:55 pm

    mijn huidige mazoutketel is van het label "optimaz" voorzien,bijgevolg denk ik dat het misschien toch de moeite waard is.
    iemand in deze situatie?
    Keteltje
    Keteltje
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 55
    Registration date : 15-01-12

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Keteltje do jan 19, 2012 4:06 pm

    Als je plaats genoeg hebt, plaats je beter een echte pelletketel bij. Wink
    Ikzelf heb mijn mazoutbrander ook laten staan, deze dient nu om mijn sanitair water te verwarmen. En in noodgevallen kan ik ook nog op deze terugvallen.
    Anders dient je pelletketel in de zomer op te starten om maar enkele minuten je sanitair water te verwarmen Question
    Ik denk dat dit niet zo rendabel zou zijn, of je kan een elektrische boiler bijplaatsen voor in de zomer.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast do jan 19, 2012 4:28 pm

    of een zonneboiler plaatsen voor in de zomer...

    Wij hebben afgelopen zomer onze ketel kunnen uitschakelen van april tot eind september, dankzij de zonneboiler die het sanitair gedeelte voor zijn rekening heeft genomen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast do jan 19, 2012 9:06 pm

    wat zou dat alles bij elkaar kosten?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty mazoutbrander vervangen door pelletbrander ?

    Bericht van Gast wo apr 04, 2012 7:34 pm

    beste
    Dit is de eerste keer hier voor mij.
    Leg even de situatie uit.
    Wij verwarmen hoofdzakelijk onze woning met een speksteen houtkachel, enkel de badkamer met elektrisch vuurtje (zonnepanelen). Heel het huis is voorzien van cv verwarming op mazout, als het echt te koud is springt die aan.
    In eerste instantie waren we van plan om de houtkachel te vervangen door een pelletkachel met canalisatie aangezien het gemak en het minder werk.
    Maar nu zeggen ze ook dat je de mazout brander kunt vervangen door een pelletbrander.

    Wie heeft er al ervaring mee?
    Wat zou je aanraden in ons geval?
    Zou het voordeliger uitkomen.

    groetjes

    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van jeanhup wo apr 04, 2012 11:43 pm

    Hoi Roosje,

    We hebben daar al enige ervaring mee en het werkt eigenlijk prima als je niet te beroerd bent om elke week even je ketel open te maken en uit te stofzuigen met een aszuiger. Is maar 5 minuten werk maar sommige mensen schrikt het nogal af om de ketel open te maken.
    Grote voordeel is echter dat de investering relatief klein is (ca. €2000,- voor brander en reservoir) en dat je nauwelijks aanpassingen aan je bestaande verwarmingssysteem hoeft te doen. Ook is het comfort veel groter dan bij verwarming via kanalisatie.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Uthrex do apr 05, 2012 8:44 am

    Jean,
    Jullie hebben ervaring met het plaatsen (wedererom dank voor het verkoopspraatje(not)), maar volgens mij vraagt roosje naar gebruikerservaringen.
    En roosje, veel zal afhangen van jullie mazoutverbruik.

    Mvg,
    Uthrex


    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast do apr 05, 2012 9:02 am

    Dag Roosje,
    Veel hangt af van hoe de toestand nu is: grootte van de woning, gevraagde warmtecomfort, huidige installatie, isolatie van de woning, indeling van de woning enz. Wij hebben geopteerd om onze oliestook op huisbrandolie te vervangen door een pelletketel omdat die mazoutketel al 25 jaar oud was. Dan heeft het geen zin om een investering te doen in een pelletbrander alleen, en is de vraag of het ook nog kan op zo'n oude brander. Die pelletketel schoonmaken is een gewoonte en vraagt niet veel werk. Daarnaast hebben we nog een pelletkachel en beide systemen werken los van elkaar. Grote voordeel: in het tussenseizoen kunnen we de volledige benedenverdieping verwarmen met de kachel, 's avonds kunnen we die aansteken voor de gezelligheid (en warmte). Maar we kunnen dus ook het hele huis verwarmen via de bestaande radiatoren van de centrale verwarming, nu via een pelletketel. Een behoorlijke investering, maar na een winter stoken, toch meer dan een derde bespaard in verbruik in een goed geïsoleerde grote rijwoning.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van jeanhup do apr 05, 2012 9:07 am

    Uthrex: dat was geen verkooppraatje (ik zet duidelijk de voor- en nadelen tegenover elkaar en TS heeft al haar eigen leverancier die haar dit apparaat aanbiedt) maar een kort antwoord gestoeld op mijn ervaring als gebruiker van een dergelijk systeem en inderdaad ook als installateur bij onze klanten.

    En vanuit beide invalshoeken kan ik beamen dat het grootste struikelblok bij deze insteekbranders is dat je de ketel regelmatig moet openen om de assen te verwijderen. Bij sommige ketels gaat dat gemakkelijker dan bij andere (bij onze Viessman van 15 jaar oud moet ik 2 schroeven los maken, maar er bestaan ook ketels waar gewoon deurhendels op zitten). Daarnaast moet je vaak ook de pellettoevoerbuis verwijderen omdat anders de branderdeur niet goed weg kan draaien. Alles tesamen betekent dit dat een insteekbrander niet geschikt is voor mensen die niet een beetje technisch aangelegd zijn.
    Je zult ook een thermostaat met een grote hysterese (verschil tussen inschakel- en uitschakeltemperatuur) moeten hebben omdat anders de brander te veel start/stops heeft en dus niet efficient brandt.



    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast do apr 05, 2012 7:03 pm

    hey
    thx voor de snelle reacties.
    even voor de duidelijkheid onze cv ketel is 4jaar oud en ben daarom niet echt te vinden om die nu al te vervangen of te veranderen. Het huis is in verbouwing, boven verdieping nog compleet renoveren. Wij verbruiken zo een 700l mazout per jaar omdat je toch nog water moet verwarmen en omdat de houtkachel niet constant aan kan blijven vb. als we werken zijn enzo.


    Nu ik da hier op het forum zo een beetje heb gelezen gaat nu toch mijn voorkeur uit naar palletkachel en na aantal jaren, als de ketel zijn jaren heeft gehad of als de technologie nog iets verder staat. Dan pas de ketel vervangen/veranderen.

    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Uthrex do apr 05, 2012 7:53 pm

    Als jullie 'slechts' 700l mazout per jaar verbruiken zal het niet zo moeilijk zijn te berekenen hoe lang het duurt eer een investering van 2000€ ? terug verdient is.
    Een palletkachel heb je al voor een paar honderd euro, zit je natuurlijk nog wel met al die nagels enzo. Wink

    Uthrex


    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast wo jun 20, 2012 12:35 pm

    bij piekpellet in bocholt heeft ook pellet branders van pelltech die je op mazoutketels kan plaatsen met zeer goede Resultaten en tevreden klanten.mvg


    technieker ben jij verkoper?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast wo jun 20, 2012 8:30 pm

    ben geen verkoper hoor . grt
    paularis
    paularis
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 169
    Leeftijd : 61
    Registration date : 17-10-12

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van paularis di okt 23, 2012 11:49 am

    Hallo iedereen,

    Heeft er iemand ervaring met ombouw CV mazout naar Pellet brander?
    Denk er ook aan om deze ombouw te doen.
    Alvast bedankt!
    Paul
    Smile


    _________________
    Flumenfire(selecta) 9.5 kw
    Green Energie (3,36 euro)
    Agricon (2.86 euro)
    Igel pellets (3.25 euro)
    German pellets (4.0 euro)
    Makro premium wood pellets( (3.39 euro)
    Badger : (4,5 euro als test)
    Plospan : (3,75/14kg als test)
    Mandi : (3,97 euro als test)

    Pierre Girretz(4,5 euro als test)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast di okt 23, 2012 1:54 pm

    Hoi Jean,

    is korrekt jou feedback over ombouw.

    Daarenboven is het zo dat iemand die pas een nieuwe mazoutketel heeft het zeker niet gaat doen.
    Meestal zijn het mensen die een oude stookolieketel hebben die het overwegen.

    Deze oude stookolieketel zelf mag je ook al niet gaan vergelijken met een ketel van vandaag.

    Ik zou zeggen ik noem het een tussenoplossing.

    Over de techniek kan ik me niet uitspreken, maar ik kan me niet voorstellen dat deze dan volledig te vergelijken valt met echte pelletketels.

    Het zal wel enkel om de brander gaan en dan houdt het op zeker ??

    gr spartherm,
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van jeanhup di okt 23, 2012 2:31 pm

    Hoi Spartherm,

    Die pelletbranders bestaan vaak uit een setje van brander, besturingsunit en opvoerbuis (met ingebouwde wormschroef + motor) om in een zelf te bouwen pelletreservoir te steken.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Dan12
    Dan12
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 201
    Registration date : 18-12-11

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Dan12 di okt 23, 2012 4:38 pm

    @Paul,
    Ik kan me niet voorstellen dat het veranderen van brander (oliebrander naar pelletbrander) de meest effectieve manier van stoken is.
    Ik twijfel ten zeerste aan het rendement van zo een combinatie.



    _________________
    Mvg. Dan12



    edilkamin atlanta pelletketel CV
    paularis
    paularis
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 169
    Leeftijd : 61
    Registration date : 17-10-12

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van paularis di okt 23, 2012 5:07 pm

    Hallo Dan12,

    Vandaar ook mijn vraag , ik heb nog een mazoutbrander staan voor opwarmen sanitair warm water ( 2x 1/2 uur per dag) en voor radiatoren van de badkamer(s).
    Indien dit goed moest werken zou ik wel een ombouw overwegen. Surprised
    Mijn ketel heeft een goede regeling ( Vertrek curve in functie van buitentemp en met recuperatie van restwarmte).
    Maar natuurlijk wil ik geen proefkonijn project gaan opstarten met de winter voor de deur Shocked

    Groetjes
    Paul


    _________________
    Flumenfire(selecta) 9.5 kw
    Green Energie (3,36 euro)
    Agricon (2.86 euro)
    Igel pellets (3.25 euro)
    German pellets (4.0 euro)
    Makro premium wood pellets( (3.39 euro)
    Badger : (4,5 euro als test)
    Plospan : (3,75/14kg als test)
    Mandi : (3,97 euro als test)

    Pierre Girretz(4,5 euro als test)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast di okt 23, 2012 5:08 pm

    Inderdaad kun je deze vervangingsbrander niet vergelijken met een speciaal ontworpen pelletketel, het is een soort tussenoplossing voor mensen die de ketel nog niet willen vervangen maar toch van de dure mazout af willen.

    De branderunit kan een vuurzijdig vermogen hebben van 25 KW maar dat zal niet als nuttige warmte worden afgegeven aan de leefruimte omdat bepalend is wat waterzijdig wordt opgenomen. De oudere warmtewisselaar van de mazoutketel is de verliespost omdat die veel minder efficient ia als die van een moderne pelletketel.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van jeanhup di okt 23, 2012 5:18 pm

    Paul: het is inderdaad een tussenoplossing die alleen interessant is als je een oude mazoutketel hebt en niet wilt/kunt investeren in een kompleet nieuwe pelletketel (investering is beperkt tot €1500-2000). Het rendement zal inderdaad richting 75-80% gaan - maar zelfs dan zul je nog altijd iets besparen t.o.v. een oude laag-rendement mazoutbrander.
    Daarnaast is het inbouwen en afregelen wel een werkje dat een hoog test- en improviseergehalte heeft - als je daar niet van houd: niet aan beginnen!


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets

    Gesponsorde inhoud


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 2 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 9:26 am