Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 9 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 9 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+7
paularis
Uthrex
Keteltje
jeanhup
atlasgust
turkoois
Adeo
11 plaatsers

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel


    jeanhup
    verkoper


    Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van jeanhup di okt 23, 2012 5:18 pm

    Paul: het is inderdaad een tussenoplossing die alleen interessant is als je een oude mazoutketel hebt en niet wilt/kunt investeren in een kompleet nieuwe pelletketel (investering is beperkt tot €1500-2000). Het rendement zal inderdaad richting 75-80% gaan - maar zelfs dan zul je nog altijd iets besparen t.o.v. een oude laag-rendement mazoutbrander.
    Daarnaast is het inbouwen en afregelen wel een werkje dat een hoog test- en improviseergehalte heeft - als je daar niet van houd: niet aan beginnen!
    Dan12
    Dan12
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 201
    Registration date : 18-12-11

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Dan12 di okt 23, 2012 5:50 pm

    @Paul,

    zoals jezelf schrijft; "Maar natuurlijk wil ik geen proefkonijn project gaan opstarten met de winter voor de deur"

    Raak je nog een belangrijk punt.

    Ik weet niet veel van techniek. maar weet ondertussen wel al uit ondervindingen dat je, zeker aan de start van de winterperiode, best regelt dat je een betrouwbare kachel of ketel plaatst. niet gaan klooien met tussenoplossingen. (goedkoop/duurkoop uiteindelijk).
    Pelletketels zijn zeer interessant, ik heb er zelf een.
    En zelfs in het gamma van originele fabrieks pelletketels kun je een behoorlijk miskoop doen.
    Ik spreek uit ervaring. (een Poolse combiketel die duurder was in pelletverbruik als mijn oude mazoutketel, daarbij kwam er buiten de schouw, op nog drie plaatsen rook uit de ketel. En houtverbranden was helemaal funest, na een half uur was de ketel oververhit, en stond de kelder onder water tgv de zgn veiligheid die op de ketel was gebouwd).
    Mijn advies aan jouw, en andere geïnteresseerden, lees hier op het forum over ketels in de verschillende topics, en ga bij een betrouwbaar installateur van pellet-cv-ketels je advies halen. er zijn enkele goede installateurs hier op het forum, zeker weten.


    _________________
    Mvg. Dan12



    edilkamin atlanta pelletketel CV
    paularis
    paularis
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 169
    Leeftijd : 61
    Registration date : 17-10-12

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van paularis wo okt 24, 2012 8:55 am

    Goede morgen iedereen,

    Bedankt voor jullie reactie , helaas van Pelletketels ken ik niet veel.
    Daarom jullie ervaring met deze helpt me alvast goed op weg.
    Zal dus nog even moeten kijken wat het beste is , ik vermoed een pellet ketel een betere oplossing is.( rendement)
    De Techniek en installatie schrikken me alvast niet af!
    (De afregeling en sturing van mijn radiator kringen en ketel heb ik zelf gemaakt met een Siemens PLC).
    Wink

    Groetjes

    Paul


    _________________
    Flumenfire(selecta) 9.5 kw
    Green Energie (3,36 euro)
    Agricon (2.86 euro)
    Igel pellets (3.25 euro)
    German pellets (4.0 euro)
    Makro premium wood pellets( (3.39 euro)
    Badger : (4,5 euro als test)
    Plospan : (3,75/14kg als test)
    Mandi : (3,97 euro als test)

    Pierre Girretz(4,5 euro als test)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Pelletbrander - Thermostaat

    Bericht van Gast vr dec 14, 2012 3:19 pm

    Hallo,

    Mijn mazout ketel omgebouwd naar pellets brander.
    Merk van PellasX mini 5-26kw + besturing X control
    Alles werk perfect.
    Hier technisch vraag over een kamerthermostaat.
    Graag wil op deze besturing X control een kamerthermostaat aansluiten.
    Eens na gevraag welke merk en type moeten kopen.
    Het zou een gemoduleerde thermostaat zien met CTP1 of CTP2 zijn.
    Weten iemand waar kopen en welke type of merk moet zijn?
    Alvast bedankt.

    Mvg, Jef
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van erwin vr dec 14, 2012 3:51 pm

    was de thermostaat niet inbegrepen in het pakket?

    hier alles erover: modulerende thermostaten


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast vr dec 14, 2012 4:29 pm

    Alvast bedankt.
    Google is mijn vriend dat weet ik maar heb me dood gezocht over CTP1 en CTP2 en vind daar niks van terug.
    Meestal bij specificatie staat erop de thermostaat CTP1 CTP2 ondersteunt.
    En heb al verschillende winkels gebeld en nog nooit van gehoord zeggen ze. drunken
    Neen er was geen thermostaat bij de pakket pale

    Mvg, Jeffry
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van erwin vr dec 14, 2012 4:35 pm

    al eens geinformeerd bij de verkoper van het pakket, deze zou het toch moeten weten..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast za dec 15, 2012 12:32 pm

    De verkoper antwoord de mail niet meer en heb ook gebeld neemt niet op.
    Nu staat ik alleen voor.
    Maar ik weet dat ze in Polen te koop zijn kamerthermostaat CTP-02.
    Maar hier België kennen ze het niet, eigenlijk zit in het meeste pellets kachel zo een thermostaat.
    Dan moet ik maar verder zoeken of in Polen kopen.
    Zie link: http://www.estyma.pl/en/room-temperature-controller-ctp-02-8903.html
    Deze kamerthermostaat is twee draad en heeft geen voeding nodig.

    Grt, Jeffry
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast za jan 12, 2013 5:39 am

    Ik heb mijn mazoutketel omgebouwd (oliebrander) naar pelletsbrander deze werk bij mij perfect en zuinig.
    Al in maand werking totaal 220kg verbruikt.
    Om de twee weken doe ik 4 bouten los van mijn pelletsbrander voor de as te verwijderen 5 min werk klaar is kees zoveel werk is dat niet.
    Dit is de goeie koop oplossing maar ook energie besparend tegen over mazout te stoken halveer je de prijs toch.
    Heb naar verschillende pelletsbrander informatie gezocht eind conclusie was de merk PellasX mini vermogen: 5-26 kW + vijzel en met controle computer gestuurd hier kan je kamerthermostaat, circulatiepompen, buitenvoeler, enz... aansluiten, laag verbruik van stroom, automatische ontsteking,reiniging (branderkamer), vlamcontrole, auto-startfunctie na spanningsuitval – opslag van laatste instellingen.
    Wat wil je nog meer Smile

    Grt, Jeffry
    paularis
    paularis
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 169
    Leeftijd : 61
    Registration date : 17-10-12

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van paularis ma jan 14, 2013 10:18 am

    @Jeffry,

    Bedankt voor je informatie , was er ook over aan het nadenken , ofwel dit proberen ofwel een volledig nieuwe Pellet ketel te zetten.
    Kan ik je vragen waar je deze heeft aangekocht en de prijs ?
    Eventueel kan je me een PM verzenden!
    Alvast bedank!

    Met vriendelijke groeten,

    Paul


    _________________
    Flumenfire(selecta) 9.5 kw
    Green Energie (3,36 euro)
    Agricon (2.86 euro)
    Igel pellets (3.25 euro)
    German pellets (4.0 euro)
    Makro premium wood pellets( (3.39 euro)
    Badger : (4,5 euro als test)
    Plospan : (3,75/14kg als test)
    Mandi : (3,97 euro als test)

    Pierre Girretz(4,5 euro als test)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast ma jan 14, 2013 10:44 am

    Paul,

    Deze pellets brander heb ik gekocht bij PellasX in Tessenderlo.
    http://www.pellasx-benelux.be/
    Vraag naar Maurice of stuur een mail geeft mijn naam door (Jozef Dominczak) hij zal je verder helpen met al je vragen.
    maurice@pellasx-benelux.be

    Eventueel kan je gsmnr geven als geïnteresseerd zijt.

    Grt, Jef
    paularis
    paularis
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 169
    Leeftijd : 61
    Registration date : 17-10-12

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van paularis ma jan 14, 2013 10:46 am

    Bedankt Jef voor je snelle reactie,

    Ik ga kontakt met Maurice opnemen.

    Groetjes

    Paul


    _________________
    Flumenfire(selecta) 9.5 kw
    Green Energie (3,36 euro)
    Agricon (2.86 euro)
    Igel pellets (3.25 euro)
    German pellets (4.0 euro)
    Makro premium wood pellets( (3.39 euro)
    Badger : (4,5 euro als test)
    Plospan : (3,75/14kg als test)
    Mandi : (3,97 euro als test)

    Pierre Girretz(4,5 euro als test)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast ma apr 08, 2013 7:50 pm

    Ik blaas deze oude topic even nieuw leven in.

    Mijn schounouders hebben cv op mazout, een Feroli mazoutketel van 1993.

    Vorige maand hebben ze warm water losgekoppeld door een boiler te plaatsen van 100 l, dus mazoutketel dient nu alleen voor verwarming radiatoren.

    Vanmiddag vastgesteld dat de brander best wordt vervangen, trekt nogal veel mazout, amai!
    Is het aangeraden om een pelletbrander te laten installeren op een installatie van 1993?
    Indien ja, wat zou de kostprijs zijn?
    De prijs van een nieuwe mazoutbrander zou ongeveer 1000 é 1500 euro zijn.
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van jeanhup ma apr 08, 2013 8:01 pm

    Of de oude mazoutketel geschikt is om om te bouwen naar een pelletbrander hangt van een paar factoren af:
    - past het vermogen van de ketel bij een eventuele pelletbrander?
    - is de deur geschikt om een pelletbrander op te bouwen (beste een eenvoudig te openen deur ivm schoonmaken ketel)?
    - hoe is de vorm binnenin de ketel: past deze bij de vlam van de pelletbrander en is deze geschikt om as op te vangen en makkelijk te verwijderen?

    Daarnaast moet de waterinhoud van het hele systeem relatief groot zijn om te voorkomen dat de ketel gaat pendelen. Eventueel kun je de oude waterketel gebruiken als buffervat.

    Qua prijs moet je ongeveer rekenen op €1500 voor een Oostblok brander, €2000,- voor een goede Italiaan en €2500 voor een top Zweed (prijzen excl. BTW maar incl. bijbehorende pellettoevervijzel, branders van ca. 20-25kW).


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van steven ma apr 08, 2013 9:54 pm

    je zal veel werk hebben aan het verwijderen van de asse om dat een mazoutketel niet voorzien is om een opvangbak te hebben voor de as.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van jeanhup ma apr 08, 2013 9:59 pm

    Steven: dat valt wel meer. Met een assenzuiger ben je in 5 minuten klaar en het hoeft maximaal 1 keer per week of nog minder (is bij sommige gewonen pelletketels ook). Overigens is het meeste werk meestal nog de deur van de ketel open krijgen: soms zit daar geen hendel op maar moet je een paar moeren losdraaien.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast di apr 09, 2013 5:42 pm

    http://www.sbsolar.lv/granulu-apkure-en/granulu-degli-en/granulu-deglis-pv30a-en.html

    ik vermoed dat dit de brander is?
    en hoe wordt die pijp dan geregeld naar pelletvoorraadruimte?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van jeanhup di apr 09, 2013 6:45 pm

    Bovenop die pijp zit een wormschroefmotor die de dosering regelt (net als in je 'normale' pelletkachel). Die wordt aangestuurd via de kabel die je op de brander aansluit.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast di apr 09, 2013 7:07 pm

    bedankt voor de info alleszins

    heb de prijs doorgebeld naar mijn schoonvader, hij vindt het zinloos om zoveel kosten te doen aan oude installatie

    gaat nakijken om een pelletketel te zetten
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast vr okt 04, 2013 12:22 pm

    Hallo iedereen,

    Nu ongeveer 2 jaar geleden onze mazout brander laten vervangen door pelletbrander (op bestaande Buderus ketel van 15 jaar oud).

    De commerciële blabla van verkopers stroken niet altijd met de realiteit maar toch al bij al een goede indruk nagelaten. Installatie was op een voormiddag gedaan (brander + pellet silo van 130kg).
    Zeer goed contact met de installateur behouden tot op vandaag. Deze komt nu ook het onderhoud ervan doen samen met de schoorsteen reiniging.

    In het begin een paar problemen gehad die vooral met afstellingen te maken hadden. De ketel sprong constant op veiligheid en de pomp bleef continue draaien.
    Na enkele bezoekjes was dit opgelost en sindsdien geen noemenswaardige problemen meer gehad.

    Waar je wel rekening moet mee houden want wij hadden dit onderschat is dat je wekelijks je silo moet vullen. Dus zakken sleuren en uitgieten. Tov van de besparing is dit zeker de moeite maar hou er wel rekening mee.

    Staat nu bijna 2 jaar en nog steeds zeer tevreden. Verbruik ligt rond de 10ton/ jaar. Maar we komen van een mazoutverbruik van 4-5000 liter dus de rekening is snel gemaakt :D

    Dus als conclusie: het is zeker de moeite financieel om deze aanpassing te doen, investering is snel terugverd. maar hou rekening met het practische van de vullingen.

    Grtjs, Christophe
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast vr okt 04, 2013 12:25 pm

    ah ja en vergat te zeggen:

    hou ook rekening met de reiniging van je ketel. Moet toch elke week of zeker één keer om de twee weken gebeuren.
    Anders stapellen de verbrandingsresten zich op en springt de brander op veiligheid.
    Wat er ook kan gebeuren dat is dat de rook ontwikkeling teruggaat naar de silo en dan is het juist of deze in brand staat.
    Verschieten de eerste keer maar al snel ontdekt dat het niets met vuur te maken had. De buis trouwens van de brander naar de silo is in speciaal materiaal dat smelt bij vuur dus in  principe kan er geen vlam/vuur geraken aan de silo...

    Grtjs,
    Christophe

    avatar
    atlasgust
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 100
    Leeftijd : 80
    Registration date : 01-01-09

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty ervaring met insteekpelletbrander

    Bericht van atlasgust vr okt 04, 2013 7:41 pm

    Hoi,
    10 ton pellets p. jaar is toch niet weinig he, zou een originele pelletketel het niet met minder kunnen?.

    Heb over drie jaar ook navraag gedaan om een pelletbrander te plaatsen, maar uiteindelijk toch voor een pelletketel gekozen.
    Wij zaten ook aan ruim 4000 l.mazout, nu vier ton pellets voor ketel en kachel (wel fel geisoleerd in tussentijd).
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Fleur vr okt 04, 2013 7:57 pm

    ctes..schreef :Wat er ook kan gebeuren dat is dat de rook ontwikkeling teruggaat naar de silo en dan is het juist of deze in brand staat.
    Verschieten de eerste keer maar al snel ontdekt dat het niets met vuur te maken had. De buis trouwens van de brander naar de silo is in speciaal materiaal dat smelt bij vuur dus in  principe kan er geen vlam/vuur geraken aan de silo...



    stond dat ook in de handleiding vermeld ? jij gaat daar nogal geruststellend mee om.....Shocked


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast za okt 05, 2013 12:47 pm

    @atlasgust
    Hoi,
    10 ton pellets p. jaar is toch niet weinig he, zou een originele pelletketel het niet met minder kunnen?.
    Wij zaten ook aan ruim 4000 l.mazout, nu vier ton pellets voor ketel en kachel (wel fel geisoleerd in tussentijd).


    Waarschijnlijk wel maar dat is een keuze dat je op dat moment maakt. Men had ons verzekerd dat de ketel uitstekend was en dus hebben we voor de minderen investering gekozen. Nu wat zeker is als we de ketel vervangen komt er een pellet ketel (heb mij ook laten vertellen dat het kuiswerk veel minder tot niets is)...

    bedankt voor de tip Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gast za okt 05, 2013 12:50 pm

    @fleur
    stond dat ook in de handleiding vermeld ? jij gaat daar nogal geruststellend mee om.....

    neen dit stond niet in de handleiding en in het begin was het grote paniek geloof me, maar éénmaal je weet van waar het komt en het uiteindelijk ligt aan het feit dat we niet regelmatig genoeg de brander reinigden wel dan weet je het wel...

    heb dit tevens ook aan de plaatser gezegd die het aan de verkoper zou doorgeven...of er iets mee zal gebeuren weet ik niet
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van erwin za jan 28, 2017 12:34 am

    dit "was" zo een omgebouwde mazoutketel.
    gelukkig is het geen drama geworden...

    www.hbvl.be/cnt/dmf20170127_02698387/kinderen-ontsnappen-aan-woningbrand-in-winterslag


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Ombouw mazoutketel naar pelletketel  - Pagina 3 Empty Re: Ombouw mazoutketel naar pelletketel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 8:01 am