Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 5 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 0 verborgen en 3 gasten

smillie, willy1100


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+10
Groene Ridder
Fleur
pellbox
Annejanne
steven
ss
ZaurusUser
cuypersmarc
bart b
erwin
14 plaatsers

    ervaringen Rika Induo


    erwin
    Admin


    Aantal berichten : 31576
    Registration date : 15-02-10

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van erwin za sep 08, 2012 10:52 pm

    als ze bedoelen met behandeld op groen hout, dan zijn palletten niet behandeld
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van ss zo sep 09, 2012 3:59 pm

    Alle Europaletten zijn onbehandeld hout, andere paletten durven soms samengesteld te zijn uit onbehandeld hout + karton en gestampte vezels, maar dat kan toch geen probleem zijn voor de kachel denk ik!?
    jbke
    jbke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 72
    Leeftijd : 48
    Registration date : 22-04-12

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van jbke ma okt 22, 2012 7:11 pm

    vandaag ook induo geplaatst helaas werkt de usb updat niet.
    jakkes vandaag geen vlammetje dus
    tenzij iemand een oplossing heeft voor de usb-update.
    blijft hangen op "waiting for transmission"


    Laatst aangepast door jbke op ma okt 22, 2012 7:15 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : iets vergeten te melden)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van erwin ma okt 22, 2012 7:59 pm

    de verkoper moet zoiets toch oplossen


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jbke
    jbke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 72
    Leeftijd : 48
    Registration date : 22-04-12

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van jbke ma okt 22, 2012 8:18 pm

    helaas nog geen ervaring mee dus komt deze week nog iemand langs die het wel zou kunnen oplossen. wel jammer dat zo'n duur ding niet gewoon werkt van de 1e keer.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van erwin ma okt 22, 2012 8:25 pm

    toch nog niet volledig betaald neem ik aan affraid


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jbke
    jbke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 72
    Leeftijd : 48
    Registration date : 22-04-12

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van jbke ma okt 22, 2012 8:29 pm

    nee nee, ben tevereden over de plaatsing alleen vindt ik het jammer dat er nog een software update moet gebeuren als hij net uit fabriek komt kunnen ze dat daar dan niet doen.
    dan had ze nu wel gewerkt he.
    nu nog ffkes geduld het komt wel goed.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van Gast di okt 23, 2012 7:32 am

    Beste, Het is ook nog een redelijke nieuwe kachel met veel techniek in verwerkt. Maar naar mijn mening de enige combi kachel die echt goed funtioneert dus twijfel ik er niet aan dat je tevreden zal zijn van je keuze wanneer ze functioneert. Die aanpassingen worden meestal gedaan zonder inspraak van de verdelers en dan gebeurd dat wel eens dat de kachel dan niet dadelijk functioneert. Inderdaad spijtig maar dat komt zeker wel in orde.
    jbke
    jbke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 72
    Leeftijd : 48
    Registration date : 22-04-12

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van jbke do okt 25, 2012 7:28 pm

    gisteren is het software probleem opgelost. nieuw stukje moederbord in en usb installeerde direct. na 15min brande ze al. kij goede service van stroomop.
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van nick1 do okt 25, 2012 7:33 pm

    Net op tijd, gezien de komende weerberichten! Veel stookplezier, 'k heb die kachel van dichtbij in werking gezien op Batibouw en vond het een machtige kachel.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    jbke
    jbke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 72
    Leeftijd : 48
    Registration date : 22-04-12

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van jbke za nov 03, 2012 11:09 pm

    En travelvan, al op gewoon brandhout gestookt ook ?

    onze kachel staat er nu 2 weken maar als we op hout stoken maakt hij wel wat lawaai de rookgesventilator draait dan op 1500tr en dan hoor je die wel soms gaat hij naar 1000 tr en dan is hij echt geluidloos. ze hebben die rookgasventilator al van 0 naar -7 gezet maar daar merken we niet veel van enkel het raampje wordt dan vuiler.
    wat zijn u bevindingen ondertussen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty induo

    Bericht van Gast za maa 02, 2013 6:49 pm

    een vraagje : is het normaal dat rika INDUO na 5u branden al een gr reiniging doet(dooft dan uit en start terug op) , en na +- 2u een gewone reiniging? Het raampje wordt ook zeer snel vuil, momenteel gebruiken we pellets van wonter-pellet din+.
    jbke
    jbke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 72
    Leeftijd : 48
    Registration date : 22-04-12

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van jbke di maa 05, 2013 8:59 am

    onze induo maakt een kleine reiniging om het uur. max 2-3 min en blijft branden
    een grote reiniging elke 4u en dan gaat hij ook helemaal uit en draait het rooster om.
    peterman
    peterman
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 21-11-13

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty rika induo

    Bericht van peterman do nov 21, 2013 9:58 pm

    Hallo ik ben Peter ,na enkele jaren op mazout en hout gestookt te hebben ben ik overgeschakelt op een pelletkachel.Heb gekozen voor een Rika Induo vooral het combineren met hout trok me wel aan.Ben nu een drietal weken aan het branden met pellets van wonterspan.Ben voorlopig tevreden, al kan ik met nog niet veel vergelijken.Op dit moment brand hij op room functie op temp. met de draadloze ruimtevoeler.Nadeel vind ik wel dat hij als je 21gr vraagt de temp soms onder de 20gr zakt.Kan je die kachel instellen zodat hij op een bepaald moment rustiger gaat branden om de gevraagde temp. aan te houden .Aan een lager vermogen verder branden dus.Als hij nu aanslaat brand hij volgens mij aan 100%vermogen ,als hij de gevraagde temp. met 1gr. overschreden heeft  gaat hij in standby.Ik vraag me ook af wanneer je het zuinigst brand,namelijk constant branden aan een bep.vermogen of zoals ik nu doe met een soort thermostaat aan en af slaan en op vol vermogen.?

    Zal hier wel een en ander bij leren op deze interessante site!
    jbke
    jbke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 72
    Leeftijd : 48
    Registration date : 22-04-12

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van jbke ma nov 25, 2013 11:17 pm

    hey , je kan de induo ook met een gewone kamer thermostaat met een spanningsloos contact sturen via het kleine groene plugje achtereen op je kachel (nu zit er een brugje in) dan kan je hem zo laten branden op vermogenstand (30-100%) totdat het warm genoeg is in je huis en uitgaat.
    dit doe ik ook zo en is veel zuiniger dan met de raadloze voeler.

    peterman
    peterman
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 21-11-13

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van peterman di nov 26, 2013 8:19 pm

    Hallo , een gewone thermostaat aansluiten op dat groene plugje,dat is dan met een kabeltje maar hoe word deze dan aangesloten?Zorgt dit niet voor problemen bij de sturing van de kachel,je sluit er toch iets op aan dat niet van Rika is??
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van ben-revo di nov 26, 2013 9:22 pm

    Het groene plugje met brug is juist een aansluiting voor 2-draads thermostaat , type aan/uit
    (niet modulerend)


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    peterman
    peterman
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 21-11-13

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van peterman di nov 26, 2013 10:16 pm

    Heb het eens bekeken en snap nu hoe het aan te sluiten.Op die manier gaat de kachel minder aan en uit gaan ?afhankelijk hoe je dan het vermogen instelt waarschijnlijk?
    Bij het in standby gaan kan mijn kachel soms een schurend (huilend )geluid maken;weet iemand wat dit kan zijn?
    ben-revo
    ben-revo
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 257
    Leeftijd : 61
    Registration date : 09-12-11

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van ben-revo wo nov 27, 2013 8:35 am

    1-de kachel blijft uiteraard langer branden met een lager ingesteld vermogen .
    2-is dit geluid bij pellet-en/of houtverbranding ?


    _________________
    Rika Revo 9kw
    Rika Topo II 10kw
    jbke
    jbke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 72
    Leeftijd : 48
    Registration date : 22-04-12

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van jbke wo nov 27, 2013 6:58 pm

    hel lawaai zou kunnen komen van het volledig afsluiten van de luchttoevoer (plastieken klep luchtinlaat).
    peterman
    peterman
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 21-11-13

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van peterman wo nov 27, 2013 9:31 pm

    Het geluid komt voort na bij het uitdoven als hij pellets brand .Heb nog maar twee keer met hout gestookt dus kan ik daar niet s over zeggen.Dat huilend geluid duurt maar enkele seconden.Moet er eigenlijk jaarlijks iets aan de kachel gesmeerd worden,of andere belangrijke dingen i.v.m.onderhoud naar jullie mening en ervaring.Ik zou nl. zoveel mogelijk het onderhoud van de kachel zelf willen doen.
    jbke
    jbke
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 72
    Leeftijd : 48
    Registration date : 22-04-12

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van jbke do nov 28, 2013 9:53 am

    is misschien het rooster dat kantelt heb bij ons de ketting al is aangespannen (zit aan de linkerkant )
    Onze brand al een heel jaar op pellets als we niet thuis zijn en savonds op hout.
    Perfecte kachel.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty mijn induo problemen

    Bericht van Gast vr maa 07, 2014 1:29 pm

    De meest voorkomende problemen met mijn Rika Induo kachel, mijn inziens ERNSTIGE GEBREKEN
    - Zingen/Kreunen/knarsen ->zowel hout als pellets, pellets 3 merken geprobeerd & stookgedrag al gewijzigd van 24/7 op 40-50% naar kortere periodes op 100% -> Brengt geen oplossing
    - Kachel blijft pellets aanvoeren zodat de brandkorf vol met pellets zat tot in de "houtplaats" toe en onverbrande pellets in de aslade
    - Toestel weigert meermaals te starten met de melding "Geen pellets"
    - Toestel valt regelmatig uit met "Schroefmotor blokkage" -> soms 1x per week, soms 5-6x per dag
    - Kachel zit regelmatig vast op "Ontsteken" en/of "Reiniging"

    Kleine zaakjes waar ik mee kan leven;
    - Raamdichting losgekomen vanonder
    - Deurhendel is ook al 2x losgekomen, pinneke teruggestoken
    - Het scharnier van het vulklepje is ook al losgekomen, zelf terug vastgezet
    - Ik moet regelmatig de stroom erafhalen en blijkbaar verliest mijn Induo (andere toestellen niet volgens dit forum) zijn waarden (aantal kg tot service etc...)

    De installateur is ok, we hebben een kleine slechte start gehad maar hij komt altijd direct als ik hem bel. het probleem ligt bij de kachel.
    Ik zou vrede nemen met mijn problemen ALS ik 1500 eurokes had neergeteld voor een kachel in de Brico of Hubo, MAAR ik heb bijna 9000 neergeteld voor een "kwaliteitskachel" van RIKA en dan verwacht ik een kachel die zonder problemen warmte brengt in mijn huishouden.
    Ik heb reeds met Wim van Stroomop gemaild & hij verwijst mij door naar de installateur. De installateur verwijst mij terug door naar Stroomop...
    peterman
    peterman
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 21-11-13

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty rika induo ervaringen

    Bericht van peterman zo nov 23, 2014 9:56 pm

    Hallo ,na één jaar branden wil ik mijn ervaringen met onze Rika Induo nog eens delen,
    Naar mijn gevoel ,kan moeilijk vergelijken natuurlijk,veel warmteafgifte, geluidshinder hebben we niet van deze kachel,zeer stil.
    De ruit word bij mij wel redelijk zwart rechts onderaan bij pelletverbranding, de rest van het glas word eerder mistig wit.
    ook bij houtverbranding zeer veel warmte en weinig houtverbruik; wel moet men wachten om de deur te openen tot er slechts wat gloeiende kooltjes overblijven van de vorige houtblokken anders komt er snel rook uit de kachel.
    Verder ben ik tevreden over mijn kachel,ik gebruik de draadloze thermostaat en brand altijd in het tijdsprogramma room.

    Het grootste probleem blijft voor mij het aankoeken van het horizontale wormwiel,nog mensen die dit voorhebben?
    Als ik dat niet wekelijks reinig(afbeitelen)blokkeert dat wormwiel om de twee weken.
    Eerst dacht ik aan stof in de pellets(wonterspan) maar nu brand ik met elite pellets en dat is er niet mee veranderd,
    een update van de software bracht ook geen soelaas.

    Zijn er ook mensen die me meer kunnen zeggen wat men doet bij het onderhoud,haalt men de kachel naar buiten ,
    wat word er allemaal losgemaakt om te reinigen,ik volg gewoon de reiniging aangegeven volgens het onderhoudsboekje..
    Groeten Peter
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van ss ma nov 24, 2014 2:08 pm

    Peter, gezien het gewicht en de omvang van de kachel vind ik het geen goed idee om de kachel buiten te halen!?
    peterman
    peterman
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 43
    Registration date : 21-11-13

    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van peterman ma nov 24, 2014 9:32 pm

    Ik was inderdaad ook niet van plan om deze kachel elk jaar naar buiten te brengen, heb geholpen om hem binnen te brengen bij de installatie en dan genoeg gezien dat dit een helse onderneming is,waar je soms veel schade kan mee berokkenen.
    Ik reinig de rookkanalen met de meegeleverde lange staalborstel en daarna alles goed uitstofzuigen.
    gr.Peter

    Gesponsorde inhoud


    ervaringen Rika Induo  - Pagina 3 Empty Re: ervaringen Rika Induo

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 11:12 am