Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 5 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 5 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+2
10072424
steven
6 plaatsers

    Piazzetta MP973

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta MP973  Empty Piazzetta MP973

    Bericht van Gast ma okt 10, 2011 11:36 am

    Wij hebben een bestaande woning die momenteel verwarmd wordt met mazout gekoppeld aan een luchtverwarmingssysteem.
    Bijverwarming in de winter is momenteel een inbouw houtkachel.

    Onze mazoutketel begint wat na te laten. De brander moest vervangen worden en dit zou ons toch al snel rond de 600 euro kosten.

    De houtkachel die we hebben, een "dovre" heeft na 16 jaar stoken ook al zijn gebreken.
    Een raampje moet vervangen worden en de achterste plaat is gebarsten dus moest ook vervangen worden. De zijkanten vertonen minischeurtjes ... (de oorzaak ervan zal wel te verklaren zijn maar hier hebben wij nu geen boodschap aan)
    Het rendement van de kachel is ook heel erg laag; we verstoken heel veel hout om slechts 2 ruimtes warm te krijgen. De asla zat na een hele dag stoken heel erg vol. Dit heeft natuurlijk ook te maken met het hout dat we gebruiken en wellicht ook de manier waarop we stoken.
    De badkamer moesten we telkens nog met de verwarming warm krijgen.

    Dus, als we dan toch zouden gaan voor een nieuwe kachel, zouden we kijken wat ook zou kunnen dienen als hoofdverwarming. Het maakte ons niet uit welk soort hoofdverwarming.

    Aangezien wij beiden buitenshuis werken van 8 - 16 uur overwegen we om over te schakelen naar een inbouw-pelletkachel, met name een PIAZETTA MP973
    Wij hebben de mogelijkheid gekregen om deze te zien opstarten en branden. Onze reactie is zeer positief:

    * We vonden dat deze zeer weinig geluid maakte, in tegenstelling tot veel andere pelletkachels.

    * Technische specificaties:
    - Vermogen: 3,5 - 13KW
    - Verbruik: 1,3 - 3kg/uur
    - Max. verwarmbaar volume: 400 m³
    - Rendement: 83%
    - Pelletcapaciteit: 60kg

    * We vonden deze ook zeer interessant omdat er 4 uitgangen op zitten die de warmte kunnen sturen naar waar we maar zouden willen.
    - 1 uitgang kan bijvoorbeeld naar de badkamer via de bestaande luchtverwarmingsbuizen
    - een andere uitgang willen we naar de hall (boven = slaapkamers) sturen zodat de koude er doorbroken wordt in de winter.
    - en de rest willen we in de leefruimten laten uitkomen, eventueel ook via de bestaande luchtverwarmingskanalen.

    * de afvoer kan op de bestaande schouw aangesloten worden.

    * alles valt te regelen, zowel de aanzuiging van lucht als de verbranding en de werking van de verschillende ventilatie-uitgangen.

    * je kan deze ook als thermostaat instellen. bv.
    - altijd een temperatuur van 15°
    - 's morgens van 6.00 - 8.00 uur: 21°
    - 's avonds van 15.00 - 23 uur: 23°

    Eigenlijk lijken er dus niks anders als voordelen te zijn en onze traditionele verwarming, met mazout, zouden we niet meer moeten gebruiken om het warm te krijgen waar we het willen warm krijgen !!

    Nu heb ik uiteraard ook vragen: Smile

    * Iemand ervaring met dit merk van kachel? En eventueel met dit type?
    * Zijn er ook nadelen?
    * Waarmee moeten we rekening houden?
    * Wat met de evolutie van de prijzen van de pellets. Zullen deze op termijn niet duurder worden?
    * Is een onderhoud van deze kachel verplicht. Ik bedoel hiermee of deze jaarlijks of 2-jaarlijks onderhoud nodig heeft met aflevering van bijvoorbeeld een certificaat?

    Het zou fijn zijn mochten er nog zo snel mogelijk wat reacties binnenkomen. Over dit model van piazetta vind ik namelijk weinig of niets terug.

    Ann

    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van steven ma jan 30, 2012 8:36 am

    Jann71,

    Ik vind je verbruik wel langs de hogere kant. Blij dat je zo tevreden bent van de kachel


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van steven ma jan 30, 2012 10:13 am

    dat gebeurt bij mij ook. deurtje open ==> as op de grond


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    10072424
    10072424
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 14
    Registration date : 22-01-12

    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van 10072424 do mei 17, 2012 4:29 pm

    Heb van gisteren ook dezelfde MP 973 laten plaatsen en zijn nu momenteel met dit weer volop aan het uittesten. Het lijkt mij wel een zeer goede aankoop ivm de te verkrijgen warmte en verschillende mogenlijkheden van dit toestel. Heb het ook laten opsplitsen naar 3 verschillende kamers en ondervinden totaal geen problemen, dus zeer aan te raden tot nu toe.
    Heb nog wel enkele vraagjes, maar volgende week komt de leverancier terug langs om eens te polsen naar de werking en eventueel aanpassingen te doen en vragen te beantwoorden. Dus wat service betreft ben ik zeer tevreden, zowel op afspraken en plaatsing en uitleg op zelfs de stomste vragen, mag hem zelfs 24/24 hr tel. met onze problemen of vragen lastigvallen, altijd neemt men zijn tijd. ( Firma T.F.E uit aalst )

    Wat ik nog niet heb gevonden is dat mijn temp. is bereikt in de woonkamer, mijn toestel stopt met branden of op een lager verbruik verder werkt ? Momenteel stel ik een kamertemp. in van 22 C , maar lees op mijn afstansbediening een hogere waarde af. Moet ik soms de instellingen aanpassen ? Heb Je eventueel nog tips voor mij ivm dit toestel ?

    Mvg
    Danny
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van Gast za mei 19, 2012 6:35 pm

    Danny,

    De P973 heeft geen eco-stand. Dat wil zeggen dat deze bij het bereiken van de gewenste kamer temperatuur op min. valt dus P1. Zo blijft hij verder branden tot je hem stopt.De temperatuur die je afleest op de afstandsbediening is de heersende kamertemperatuur.

    grtn

    roger affraid
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta MP973  Empty piazetta mp973 - kanalisatie

    Bericht van Gast zo okt 21, 2012 7:41 pm

    beste pelletgebruikers
    wij zijn sinds enige tijd ook aan het rondkijken naar een pelletkachel, in eerste instantie als bijverwarming voor living en keuken samen met onze cv op mazout, tot een verdeler mij de vraag stelde of het niet interessanter zou zijn om een zwaarder model te nemen en daarmee via kanalisatie het hele huis te verwarmenen en zo de cv uit te schakelen, dat lijkt mij wel allemaal heel interessant maar ik stel mij toch de vraag of deze mp 973 krachtig genoeg zou zijn om het hele huis te verwarmen, ok de slaapkamers moeten niet warm zijn, als de koude gebroken is ben ik al tevreden, dit zou dan komen door de kanaaluitgang in de gang en de nachthal, zo ben ik dus op dit forum gekomen en ik las hier het verhaal van jann71 die dus juist hetzelfde systeem hebben geplaats, graag had ik nu van hun willen weten of ze tevreden zijn van het systeem en of ze al een zicht hebben op het verbruik van de pellets, ze mogen mij altijd een pb sturen want vermits ik hier nieuw ben kan ik zelf nog geen pb versturen, andere reacties zijn ook altijd welkom
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van Gast do okt 25, 2012 7:41 pm

    beste mario en kristien, wij zijn sinds kort eigenaar van een piazetta mp973, is inderdaad een duurdere kachel maar is kwalitatief een topper. Hij is heel krachtig 15Kw en heeft geen enkel probleem om het huis te verwarmen. Je kan zeker kanalisatie aanleggen op de 2 motoren.
    10072424
    10072424
    Starter
    Starter


    Man Aantal berichten : 14
    Registration date : 22-01-12

    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van 10072424 do okt 25, 2012 8:31 pm

    Smile Hallo, heb ook dezelfde pelletkachel een piazetta mp973 en ook zeer tevreden, verwarmd volledig de woning zonder problemen, zeker de investering waard.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van Gast do nov 01, 2012 2:51 pm

    wij hebben 2 jaar geleden na heel lang twijfelen ook gekozen voor een Piazetta MP 973 met kanalisatie (13 kw en uitbreidbaar tot 15 kw als ik me niet vergis?). Wij wonen in een rijhuis en verwarmen hier ook onze volledige woning mee, behalve de badkamer, omdat die toch wel lekker warm mag zijn als je er zit en verder moet daar niet onnodig gestookt worden vind ik. Die verwarmen we dus met een elektrisch vuurtje.
    Eerste jaar niet geheel tevreden, beneden (woonkamer, open keuken, hal, WC en berging) snikheet en boven (hal en 3 slaapkamers) niet meer dan 12 à 13 graden na een hele dag stoken.
    Heb vorig jaar dan de zoldervloer geïsoleerd en dat geeft een gigantisch verschil. Nu gaan we beneden vlot naar 23 à 24 graden (MP 973 is te zwaar voor bv het tussenseizoen als het kouder wordt, maar nog niet ijskoud is, hoewel mijn vrouw vind dat het nooit warm genoeg kan zijn Laughing ) en boven halen we ook vlot 20 à 21 graden, wat ruim genoeg is voor slaapkamers.
    Wij stoken ongeveer 175 zakken per jaar (tot nu toe, en we hebben toch al twee pittige winters achter de rug) wat best meevalt als je rekent op een prijs van maximaal 4 euro per zak (meer wil ik niet betalen voor een zak Laughing )
    Wij zijn dus heel tevreden over de Piazetta MP 973, maar je moet inderdaad wel rekening houden met de grootte en isolatie van het huis.
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4420
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van krusty do nov 01, 2012 3:00 pm

    Ha ja , een zolder isoleren wordt nogal dikwijls verwaarloosd omdat men er toch bijna nooit of nooit op verblijft. Maar eens geissoleerd voelt men toch het verschil, en is dus zeer belangrijk !!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van Gast do nov 01, 2012 8:17 pm

    dat kan ik helaas alleen maar bevestigen. Weet wel niet goed hoe we de zolder nog moeten gaan verwarmen als we die toch ooit willen gebruiken voor meer dan alleen maar rommel, want de kanalisatiemogelijkheden van onze kachel zijn nu wel uitgeput, vrees ik.
    Maar dat zijn zorgen voor later, en wie weet kan ik één van de vertakkingen nog wel eens extra laten vertakken.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta MP973  Empty mijn pelletkachel piazetta mp973 inbouw

    Bericht van Gast do jan 24, 2013 2:29 pm

    sinds vorig jaar een piazetta mp973 inbouw pelletkachel.
    15kw, verwarmt met gemak de nodige ruimtes. Mogelijkheid tot kanalisatie.

    Verbruik nu in deze koude dagen is +- 1 zak pellets per dag, staat continue aan, dit wel voor 15kw.

    Heel tevreden over.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van Fleur do jan 24, 2013 3:57 pm

    pieske

    amaai,1 zak maar op 24 uur ?


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Péétje Brik
    Péétje Brik
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 175
    Leeftijd : 62
    Registration date : 19-01-11

    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van Péétje Brik do jan 24, 2013 5:00 pm

    Zal wel een zak van 25kg zijn zeker, die dingen verbruiken 1.3kg op zijn laagste stand
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van Gast do jan 24, 2013 5:18 pm

    Eén zak op 24u dat is echt toveren.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van Gast za jan 26, 2013 8:32 pm

    heb ook een MP 973 en ik wou dat ik ook 24 uur kon branden met 15 kg.
    ik denk dat ik met dit weer zo'n 25 kg verbruik en onze kachel brandt maar een 13-tal uur.
    Misschien moet ik eens proberen van de kachel gewoon te laten opstaan in plaats van ze af te zetten als we niet thuis zijn.
    Maar eigenlijk hoor je me niet klagen hoor, heel het huis is toch lekker warm en het blijft goedkoper dan gas Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van Gast za jan 26, 2013 10:23 pm

    Ik denk dat met dat verbruik het toch niet al te warm daar zal zijn kampvuur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta MP973  Empty iemand ervaringen met piazetta mp 973 ?

    Bericht van Gast wo okt 02, 2013 9:58 pm

    graag de voor   en nadelen van piazetta   mp  973  dank
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van Gast zo okt 13, 2013 9:05 pm

    ze komen de mijne donderdag plaatsen iemand tips tis ook een mp 973
    ik ga een deurtje moeten voorzien in men schouw mantel
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4758
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van pedro zo okt 13, 2013 10:05 pm

    Als je een inbouwkachel neemt met een vullade(bijv MCZ powerbox) dan dien je geen opening te voorzien in de schouw maar kan je kachel gewoon bijgevuld worden door het uittrekken van de vaullade...

    Beste is eerst de kachel te plaatsen en dan de schouw hé


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van Gast zo okt 13, 2013 10:10 pm

    het is de piazetta mp973 geworden dus moet wel een deurtje voorzien
    de verkoper zij dat mijn hele schouwmantel wel moet weg kunnen voor jaarlijks onderhoud te doen iemand die daar over tips heeft hij jullie dat opgelost hebben
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4758
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van pedro zo okt 13, 2013 10:12 pm

    De kachel kan toch uitgeschoven worden op de rails???!!


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van Gast zo okt 13, 2013 10:18 pm

    denk het niet met er staat er reservoir op voor de pellets
    ga dat zeker nog eens moeten vragen is de jouwe ook ingebouwd


    en hartelijk bedankt voor de snelle reactie
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Piazzetta MP973  Empty (Op)nieuw op het Forum

    Bericht van Gast di apr 15, 2014 8:24 pm

    Hello,
    Vorig jaar had ik me al even aangemeld als nieuwe bezoeker van jullie Forum, nav de aankoop van een inbouw Piazetta MP973.
    Ben dan het forum een beetje uit het oog verloren, maar door jullie mailtje ivm groepsaankoop Pellets, weer eens ingelogd.
    Ondertussen ben ik al meer dan 1 jaar aan het verwarmen met de pellet kachel, met de bedoeling om dit te proberen gebruiken als hoofdverwarming. Het toestel blaast lucht vooraan en aan de zijkant in de living, achteraan in de gang en via convectie naar boven in 1 vd slaapkapers. Mijn ervaringen tot nu zijn :
    - Meer dan voldoende warmtecapaciteit om het gehele huis te verwarmen.
    - Op warmere dagen zelfs soms te warm. Als je de kachel afzet blijft hij nog een hele tijd warme lucht blazen.
    - Gemiddeld verbruik gedurende het eerste jaar ca 1 zak per dag ( heb gestookt met Xylets). Het aangeduid verbruik van de leverancier in de brochure klopt redelijk ( rekening houdend met de brandduur natuurlijk)
    - He grote reservoir (70 kg) is toch een zeer groot voordeel, je kan gerust enkele dagen wachten met bij te vullen. Heb wel de invulbak een beetje aangepast zodat er gemakkelijk een zak kan ingestort worden zonder te morsen.
    - Geen tot weinig stof in huis : een zeer groot verschil met onze oude inbouw houtkachel die er daarvoor stond !
    - Het geluid van de blazers valt mee, als je ze niet op het maximum zet valt het na een tijdje niet meer op.(niet veel anders dan een houtkachel)
    - Mooie vlam, maar de vlam is soms heviger dan een houtkachel door de geforceerde verbranding.
    - Moet toch 2 maal per week uitgestofzuigd worden, maar het as gaat heel gemakkelijk van het venster ( met een platte verfborstel). Een pellet kachel is dus niet onderhoudsvrij ( maar wel minder werk dan een houtkachel)
    - Achteraan/onderaan de kachel is het inspectiepotje voor de schouw niet zo gemakkelijk te bereiken (door de inbouw), en als je het eraf gekregen hebt is het niet zo gemakkelijk om het er weer op te krijgen. Gelukkig komt daar niet zo veel as in; Heb het nu 3 maal uitgekuist in 1 jaar, maar 1 maal is waarschijnlijk voldoende.
    - In het begin ging de kachel na een aantal uur in thermische beveiliging door het feit dat de pellets te warm werden (interlock), dit kwam vooral omdat de kachel in een bijna gesloten ruimte staat. Dit is verbeterd door de minimum temperatuur waarop de kachel begint/stopt met te blazen te verminderen, en door een ventilatie gat naar boven (door het plafond) te steken waardoor de warme lucht na het branden gemakkelijker wegkan en de bovenverdieping zo opwarmt. Beste is om de voorraad deur open te laten; maar mooi is dat natuurlijk niet. Deze zomer ga ik nog het ventilatiegat aan de zijkant van de schouw vergroten waardoor de warmte in de inbouw makkelijker wegkan.
    - De kachel is geprogrammeerd om 's morgens en 's avonds te branden, verschillend week en weekend programma. Alles is in te stellen,zelfs aparte regeling van de beide ventilatoren, maar de afstandsbediening is van vorige eeuw, hier zouden ze toch wat meer gebruiksvriendelijke software mogen in steken

    Al bij al dus zeer tevreden van de kachel in het eerste jaar van gebruik
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4758
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van pedro wo apr 16, 2014 1:24 am

    Welkom terug Pino,en da noemen ze nu es een gebruikerservaring zi  Wink 

    Grtz,
    Pedro


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena

    Gesponsorde inhoud


    Piazzetta MP973  Empty Re: Piazzetta MP973

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 8:31 am