Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 5 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 5 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


3 plaatsers

    runax marianna komt in veiligheid

    Anonymous
    Gast
    Gast


    runax marianna komt in veiligheid Empty runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van Gast ma jan 12, 2015 10:29 pm

    Ik heb al een paar jaar een Runax Marianna 7,12.
    Echter na meerdere maanden zorgeloos branden begint mijn kachel nu soms harder te branden waardoor deze in veiligheid komt.
    Weet iemand een manier om de fabrieksinstellingen terug te zetten, of waar ik de 'eco' modus nog kan minderen ? Dank
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van erwin za jan 17, 2015 11:52 pm

    als de kachel na maanden goed gewerkt te hebben plots harder gaat branden heeft dat niet zo dadelijk iets met de instellingen te maken.
    gebeurt dat harder branden regelmatig/onregelmatig, brandt de kachel daarbij op vraagtemperatuur of manueel in vermogen.
    op wat voor schouw zit de kachel, wanneer was het laatste onderhoud van de kachel met kuisen van de schouw.
    is er onlangs iets verandert aan de schouw of aan de pellets.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van Gast zo jan 18, 2015 12:33 am

    De kachel is aangesloten met enkel inox buis van 80mm , 2 bochten van 90° en 50cm rechte buis er tussen zo in de schouw.
    Laatste groot onderhoud deed ik zelf 2 weken geleden nadat de klachten zich al voordeden van oververhtting (ALARM HOT TEMP).
    Ganse kachel uiteen en alles voorzichtig gereinigd, ook alle platen er uit in de brandkamer.

    Krijg nu meer en regelmatig foutmelding ALARM FUM SOND dus de rookgassensor zal hier wel aan het sneuvelen zijn.
    Ik had dus graag de meting van de gastemperaruur kunnen aflezen op de kachel zelf. De andere parameters kan ik aflezen/wijzigen (ut04, a9,pr...),
    maar de meting van rookgas dus niet en dat had ik graag kunnen doen. Kan ik deze info krijgen ?

    Ben er ook zeker van dat de kachel zijn ecostand nog harder doet branden dan workpower 1 die ik zeer laag heb ingesteld : 0,3 sec !
    Dus kan ik de automatische temperatuur niet gebruiken...
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van jeanhup zo jan 18, 2015 1:07 am

    ALARM FUM SOND betekent dat het signaal van de rookgastemperatuurprobe niet goed gemeten kan worden. Dit kan aan de probe zelf, de kabel of het moederbord liggen. Meestal is het de kabel die (na schoonmaakwerkzaamheden) tegen de ventilor aangekomen is en doorslijt. Die kun je gewoon weer doorverbinden of een nieuwe bestellen bij je leverancier.

    De rookgastemperatuur kun je op deze kachel zeer waarschijnlijk aflezen door de + knop ingedrukt te blijven houden (als de probe het nog goed doet).

    ECO en Power1 zijn exact hetzelfde bij deze (en vele andere) kachels. In de parameters kun je niks apart regelen voor de ECO stand. Je kunt wel de ECO-OFF functie instellen door parameter 28 op b.v. 2 te zetten. Dan zal de kachel uit gaan bij een temperatuur van 2 graden boven de ingestelde temperatuur en weer aanspringen bij 2 graden onder de ingestelde temperatuur.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van Gast zo jan 18, 2015 1:28 am

    Inderdaad, lang op + drukken geeft een temperatuur aan, nu de kachel af staat geeft hij 30° aan en 000
    Danku voor de tip.
    Ik maak geen gebruik van uitschakeling op temperatuur .
    Ik vermoed een falen van de sonde zelf , en hoop dit ook, zal goedkoper zijn dan moederbord vervangen
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van erwin zo jan 18, 2015 1:34 am

    als je onderdelen nodig moest hebben, informeer dan eens bij www.inoxbuis.be in zoersel.
    de site komt wat chaotisch over, maar ze hebben daar heel wat in voorraad van diverse merken.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van Gast zo jan 18, 2015 1:46 am

    Ik heb ook in schoten een onderdelenwinkel ontdekt, die Zibro onderdelen verkopen,
    maar vermits zij kachels hebben met exact hetzelfde bedieningingspaneel , hoop ik met mijn uitgebouwd onderdeel hetzelfde te krijgen
    Wist ook van het bestaan af van inoxbuis, zal zeker bezocht worden als ze mij in Schoten niet kunnen helpen.
    Nogmaals bedankt, ik laat nog iets weten als het opgelost geraakt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van Gast zo jan 18, 2015 10:26 am

    Nog wat vaststellingen :
    Heb net weer gezien dat bij werking op laagste brandstand de af te lezen rookgastemp zo'n 190° is, lijkt me veel, na een tijdje stijgt deze nog en gaat de kachel in Eco mode vanaf 220° , waarbij de vlammen door het dak willen gaan en hij al de ventilatoren op volle kracht doet draaien. Verlaagde nogmaals de pelletvoeding naar 0,2 sec en krijg de indruk dat de worm toch langer draait, en zo dus teveel pellets in de brandpot geeft.
    Dus de sturing zou ook al kunnen falen, werkt met Triac's zeker ?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van jeanhup zo jan 18, 2015 10:46 am

    Je kunt de pellettoevoer op Power1/Eco testen door in het parametermenu (UT04 -> A9) naar PR06 te gaan (dat zal die zijn die je op 0,2 gezet hebt) en dan 60 seconden te wachten. De worm zal dan 10 minuten draaien op de ingestelde dosis. Als je dan deze pellets opvangt en weegt zul je een indicatie krijgen van de exacte dosis. Bij de fabrieksinstelling voor Power1 zou het ongeveer 800 gram per uur moeten zijn / 135 gram per 10 minuten. Als je veel meer krijgt is er dus iets mis.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van Gast zo jan 18, 2015 11:49 am

    Hier een kort filmke dat ik maakte tijdens branden in probleemfaze: https://youtu.be/WbjzVhZFvS4
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van jeanhup zo jan 18, 2015 11:59 am

    De rookgasventilator draait ook veel te hard. Kun je je parameters eens hier plaatsen?


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van Gast zo jan 18, 2015 12:04 pm

    Die toerentallen gaan pas de hoogte in als kachel in veiligheid komt door te hoge temperatuur.

    Parameters van mijn Runax Marianna: https://youtu.be/nxPHHNq-oqQ
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van jeanhup zo jan 18, 2015 2:30 pm

    In die parameters is niks raars te zien (behalve die 0,3), dan zou het toch aan de hardware moeten liggen. Doe die dosismeting maar eens of meet de outputduur van het moederbord naar de pelletmotor.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van Gast zo jan 18, 2015 2:43 pm

    Zucht, vermoed ook hardware... Welke temperatuur is normaal voor rookgas ?
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van jeanhup zo jan 18, 2015 2:49 pm

    Op power 1: 90-120ºC
    Op power 5: 140-180ºC


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van erwin zo jan 18, 2015 2:55 pm

    vermoedelijk een haperende/defecte triac die de pelletmotor foutief aanstuurt vanop de print.
    iemand met enige kennis van elektronica kan dat soms herstellen voor een paar euro, anders betekent dat meestal een nieuwe print.

    best niet teveel meer "testen" want je gaat de kachel letterlijk kapot stoken op deze wijze.
    de extreme warmte kan niet zo goed weg door de 2 90° bochten achter de kachel.
    als ik de vlammen zie op het eerste filmpje mag je overigens blij zijn dat de kachel in veiligheid komt.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van erwin zo jan 18, 2015 6:50 pm

    @jeanhup: hoe hoort de worm te draaien bij een instelling van bvb. 0,2" en 2,0".
    is er een rechtstreeks verband tussen de waarde die ingesteld staat en de uiteindelijke draaitijd van de worm.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van jeanhup zo jan 18, 2015 7:10 pm

    De worm draait bij deze kachels in periodes van 6 seconden. Bij een ingestelde draaitijd van 0,2" zal hij dus 5,8" stil staan, dan 0,2" draaien, 5,8" stilstaan etc.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van Gast ma jan 19, 2015 8:37 am

    Bedankt voor de reacties, ik ga eerst een temp sonde vervangen vandaag, want die waarden zijn torenhoog, ook bij kleine vlammen die nauwelijks boven de brandpot uitkomen. Sebiet naar PVG in Schoten, maar nu uitbouwen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van Gast wo jan 21, 2015 12:04 am

    Heb de rookgassensor vervangen, kostte 23 euro bij PVG Schoten ( identiek onderdeel uit een Qlima Fiorina) en mijn kachel helemaal gedemonteerd om alles goed te reinigen, de parameters van pelletvoeding op alle brandstanden nog een beetje laten zakken, behalve power 1, want die stond al laag. Voorlopig geen probleem meer, maar ben nog niet overtuigd dat de sturing geheel feilloos zal blijven werken. De tijd  zal dit uitwijzen. Ben wel weer wat slimmer geworden dankzij dit forum, waarvoor dank !

    Trouwens zou de storingsoorzaak goed kunnen liggen bij externe invloeden via de stroomkabel, afkomstig uit andere (keuken)toestellen zoals koelkast die in dezelfde verdeelblok zit ingeplugd. Dit Volgens een electronicus op mijn werk , die het raar zou vinden dat een triac in een halve geleiding zou blijven. Een defecte triac uit zich meestal in blijvend geleidend of  blijvend gesperd, en niet af en toe iets tussenin...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van erwin wo jan 21, 2015 12:19 am

    de kans dat een koelkast die al een paar jaar op dezelfde stekkerblok zit nu ineens problemen geeft lijkt me klein, maar alles kan natuurlijk.
    als de kachel zijn kuren weer krijgt, plaats hem dan eens op een ander geaard stopkontakt (eventueel met een geaarde verlengkabel ertussen).
    mogelijk ga je dan snel weten of de koelkast al of niet de oorzaak was...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van harrielok wo jan 21, 2015 11:57 am

    Draait de warme lucht ventilator wel voldoende?
    Op beide filmpjes met uitzondering van het tweede filmpje hoor je deze amper draaien.
    Als de parameters voorbij komen moet de ventilator harder gaan draaien, deze hoor je niet duidelijk


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van Gast wo jan 21, 2015 1:34 pm

    Jawel hoor, die draait snel genoeg indien nodig, en ook als ik door de parameters blader versnelt deze mee op die bepaalde pr-stappen

    Gesponsorde inhoud


    runax marianna komt in veiligheid Empty Re: runax marianna komt in veiligheid

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 4:48 am