Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 8 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 8 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+4
ponneke
harrielok
krusty
erwin
8 plaatsers

    pelletkachel makro

    Guess who
    Guess who
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 220
    Leeftijd : 72
    Registration date : 13-09-18

    pelletkachel makro Empty pelletkachel makro

    Bericht van Guess who vr sep 14, 2018 10:15 am

    Hallo, Effe voorstellen en al gelijk een paar vraagtekens :-) .
    Guess who is eigenlijk Chris.
    Ik heb een maand geleden een pellet kachel 6.5 kw aangeschaft bij Makro van het merk Schneider. Wat me eerst en vooral opvalt is dat op het toestel een plaatje aangebracht is met het merk Schneider. Dat plaatje is op een zodanige manier aangebracht ( mooi geplooid rond een lat van een luchtsleuf )dat dit zo omwisselbaar is met een een ander merk/logo.
    Op de de meegeleverde Prestatieverklaring/documentatie staat Fontana vermeld en als je de de kachel onder stroom zet passeert er op de display Eco Vertigo naam die ik in de rest van de documentatie nergens terug vind.
    Wat de bijgeleverde documentatie aangaat, Los voorblad bij de doc. in een nooit geziene mengeling van erbarmelijk Engels en Nederlands en een voorstel voor een onderhoud/uitgebreid garantie kontrakt waar ik toch wel van de prijs verschoot 14.99 of 19.99 €/maand gedurende 5 jaar....................Is een pellet kachel dan nog wel rendabel?!
    Nou ben ik vrij handig en besloot de kachel zelf te plaatsen echter.........bij t lezen van de gebruiksaanwijzing staat letterlijk dat alle garantie vervalt als dat niet door een erkende installateur uitgevoerd wordt! Nou verwacht je als je uw waren verkoopt in een doe het zelf zaak het geleverd materiaal ook gaat geplaatst worden door een doe het zelver! Kunnen ze dit zomaar in praktijk brengen !
    Nou bij t verder lezen van de gebruiksaanwijzing is een pelletkachel blijkbaar een niet zo eenvoudig te programmeren / in te stellen toestel vb Bij "eerste lading"
    Deze functie is alleen beschikbaar in fase off. Vul het pellet reservoir en voer de volgende procedure uit . Druk voor 2 sec op P1, Druk 5 keer op P2,Druk voor toegang op P3, Druk op P2 om de lading te starten. Wacht, het systeem wordt ingeschakeld gedurende de op display weergegeven tijd of tot er op P3 toets gedrukt wordt.
    Ik heb de procedure nog niet doorlopen ben nog niet verder dan het snoer in t stopcontact :-) maar hier klopt toch iets niet gezien er op dat moment geen stroom op de kachel zit krijg je niets te zien op het display.
    Ik kan me natuurlijk tot de Belgische invoerder wenden maar stel hier niet veel hoop op gezien t gebrekkig NL van t begeleidend schrijven Rolling Eyes
    Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt voor alle positieve feedback
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van erwin vr sep 14, 2018 11:29 am

    fontana is familie van flumenfire, zie bovenaan: https://www.kachelsenhaarden.be/Pelletkachels
    opstarten en afstellen door hun is inderdaad verplicht voor de garantie, komt op ongeveer 180€.
    als je het zelf doet later bij een panne eerst 180€ overschrijven en een paar weken wachten tot ze goesting hebben om te komen.
    wie niet akkoord is met deze werkwijze en geldklopperij kan best kontakt nemen met de invoerder, spreken goed NL volgens mij...

    niets op het display dan staat de hoofdschakelaar achteraan op 0, geen stroom op de prise of een defecte print.
    lees ook goed de voorschriften van de rookgasafvoer in de handleiding, geen trekkende schouw geeft ook verval van garantie...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Guess who
    Guess who
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 220
    Leeftijd : 72
    Registration date : 13-09-18

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van Guess who vr sep 14, 2018 1:02 pm

    Hey Erwin,
    Dank vr jouw snel antwoord. Dat opstart geld vermelden ze uiteraard niet bij aankoop bij Makro of de andere doe het zelf zaken. De schouw is zoals zij ze beschrijven en trekt dus dat zou geen probleem mogen geven.
    De invoerder, is dat dan Kachels en haarden in Gent? Dat lijkt mij dezelfde adres gegevens alleen een andere firma naam = Smeco
    Niets op display is geen stroom, dat is nou juist het probleem dat ik probeer te stelen. Ze schrijven dat je hem bij de eerste lading niet op stroom mag zetten maar anderzijds wel dat er een melding op display te voorschijn komt = toch tegenstrijdig niet?
    vr gr
    Chris
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van erwin vr sep 14, 2018 1:48 pm

    waarschijnlijk een drukfout in de handleiding, standby/off zullen ze bedoelen.
    ik denk dat smeco de service voor hun doet, in zoverre je het service kunt noemen...

    deze kachel wordt verkocht onder de merken steiner, fontana, horus, selecta, runax.
    zouden ze er in gent zelf nog aan uit geraken ?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van erwin vr sep 14, 2018 2:17 pm

    misschien kun je op de site van makro een review schrijven.
    dat die kachel op meer dan het dubbel komt als je 5 jaar garantie wil.
    hopelijk laten er zich dan minder vangen...

    https://www.makroshop.be/nl/wonen/verwarming/kachels/RM_2220985/pelletkachel-vertigo


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van Gast vr sep 14, 2018 9:32 pm

    Volgens mij is makro toch verplicht 2 jaar garantie op het toestel te geven.
    Ik heb ooit gemaild naar makro dat ik op ieder forum zou vermelden wat hun praktijken waren en heb toch mijn gedacht gekregen.U zeker niet laten doen maar hoeft ook niet aan de balie te gaan want dan sturen ze u met alle mogelijke redenen terug naar huis.Er werken daar dames die de toestellen zelf zouden durven repareren.En u zou de palletkachel niet mogen zelf plaatsen???Uiteindelijk is makro niet zo slecht maar sta maar op uw strepen!!!
    gr alain
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van erwin vr sep 14, 2018 9:42 pm

    wettelijk staat de verkoper in voor de 2 jaar garantie: www.makro.be/service/garantie
    maar voor pelletkachels maakt makro (net als hubo, brico en gamma) zich er mooi vanaf...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4420
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van krusty vr sep 14, 2018 10:32 pm

    Brico plan it ook !
    Opgesomde doehetzelf zaken zijn zeker geen aan te bevelen winkels voor pelletkachels
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van erwin vr sep 14, 2018 10:41 pm

    waar zou flumenfire of qlima hun basic budgetkachels anders wel kwijt geraken.
    als een verkoper die laat branden in zijn toonzaal lopen de klanten buiten van het lawaai...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Guess who
    Guess who
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 220
    Leeftijd : 72
    Registration date : 13-09-18

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van Guess who za sep 15, 2018 9:58 am

    Dank vr de reacties, ik heb alvast smeco aangeschreven om e weten hoe het nu zit met de opstart. Ik wacht effe af en laat hier hun al dan niet reactie zeker weten
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van erwin za sep 15, 2018 7:39 pm

    vraag hun ook naar de kode en de parameters als je de opstart zelf wil doen.
    voor het geval de kachel moet bijgeregelt worden op de pellets of de schouw...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Guess who
    Guess who
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 220
    Leeftijd : 72
    Registration date : 13-09-18

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van Guess who zo sep 16, 2018 11:02 am

    Doe ik, maar gezien weekend alvast nog geen antwoord :-)
    Guess who
    Guess who
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 220
    Leeftijd : 72
    Registration date : 13-09-18

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van Guess who ma sep 17, 2018 11:38 am

    Van t invoerder front geen nieuws maar goed we zullen dit maar onder de noemer " eigen aan de SNELLE ( sic ) internet tijden " toeschrijven Smile
    Anderzijds is de opstart gelukt. Moet inderdaad uiteraard op stroom = nogal logisch maar dubbelzinnige/verwarrende uitleg in de brochure
    Men zou er ook wel mogen bijzetten dat eender wat je programmeert ( met uitzondering van de tijd, dag enz.) men steeds voldoende (zeg maar geruime) tijd moet wachten vooraleer de parameter aangepast is . Eén vb heb hem nu gestopt en staat al 10 minuten te reinigen/uit te schakelen. Misschien is dat normaal voor pellet kachels?.......k heb er geen enkele ondervinding mee.
    Mbt de opmerking die iemand maakte over t geluid , in t uurtje dat ik hem aan had viel dit uitermate mee maar misschien draaide de ventilator wel niet op zijn volle snelheid of bedoelde je t geluid bij t uitschakelen dat is inderdaad bijna gelijk met t geluid die men mobiele airco maakt......... met dat verschil dat die als ie aanstaat continu dat geluid maakt :-)
    Wat ik wel verwonderlijk vind en misschien wel niet correct werkt is de thermostaat die stond ingesteld op 13.5 ° dit heb ik niet veranderd het verwarming vermogen heb ik teruggebracht van 3 naar 1 en toch bleef de pellet kachel pellets (weinig) aanvoeren maw t werd toch wel snel 23 ° en k had niet de indruk dat hij van plan was te stoppen . Moet ik mij hierover zorgen maken?  
    Nu is t vermogen van de kachel aan zich niet enorm (6.5kW) dus daar zal t niet aan liggen Ik had me een idee gevormd dat eigenlijk uitging als hij ingestelde temperatuur bereikte en eens er onder weer automatisch zou opstarten maar hier heb ik me blijkbaar in vergist Smile
    PS Erwin, De code waar je me op attent maakte is die eigen aan ieder toestel of is dat algemeen voor de Steiners/Runax enz?
    Toevoeging , na wat grondiger lezen van de niet gebruik vriendelijk handleiding :-) is er blijkbaar een standby functie die niet voor geprogrameerd is, deze zou dus toestel uit en inschakelen na bereiken ingestelde temperatuur mocht t niet lukken kom ik er op terug :-)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van erwin ma sep 17, 2018 12:21 pm

    de kode en de technische menu erachter hangen samen met de sturing die flumenfire in deze kachels steekt.
    10-15 min. hard blazen bij het uitzetten is voor de kachel af te koelen.
    het is normaal dat de temperatuur nu oploopt op stand 1, het is nog te warm buiten.
    standby functie is dan een optie, maar de gloeikaars gaat veel sneller stuk zijn en lawaai van elke afkoelfaze...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Guess who
    Guess who
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 220
    Leeftijd : 72
    Registration date : 13-09-18

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van Guess who ma sep 17, 2018 2:07 pm

    Antwoord van Smeco ontvangen.....................willen de code niet geven. Als uitleg melden ze dat deze uitsluitend voor hun technici bestemd is. Sorry hier laat ik ze niet mee wegkomen. Ik maak er werk van bij test aankoop. Volgens mij kan dit niet die code hoort bij het toestel en is onderdeel of middel van goede werking qua veiligheid en milieu. Ook hun verkoop/garantie voorwaarden maak ik over want ook daar schort wel één en ander aan. Ook aan makro stuur ik mooi episteltje.
    K hou jullie op de hoogte
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van erwin ma sep 17, 2018 2:17 pm

    had ik wel verwacht.
    breng ook de economische inspectie op de hoogte dat ze extra laten betalen voor de garantie.
    als smeco die op hun dak krijgt gaan ze wel anders piepen...

    https://economie.fgov.be/nl/themas/consumentenbescherming/de-garantie


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van harrielok ma sep 17, 2018 3:57 pm

    Guess who
    Als ze de code verspreiden dan kan elke leek de parameters veranderen wat kan resulteren en in niet meer of niet goed werkende kachel.
    Als een pelletkachel via een gedegen dealer verkocht wordt wordt vaak ook geen code gegeven dit is niet toegestaan door de importeur.
    Veelal weet je als dealer of een klant wel of niet de parameters in overleg kan instellen.
    Ik weet niet of makro bij een eerste opstart de kachel afstelt op de bestaande situatie.
    Bij ons in Nederland staan dezelfde kachels van Q lima


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Guess who
    Guess who
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 220
    Leeftijd : 72
    Registration date : 13-09-18

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van Guess who ma sep 17, 2018 4:19 pm

    Hey Harrylok,
    Ik snap het wel maar t principe is toch verkeerd als je zegt dat de kachel zijn garantie verliest als je als invoerder niet installeert. Dit staat nergens vermeld in wat voor verkoops voorwaarden, staat in de handleiding die je bij t openen van de doos ontvangt. Maw je kan niet zeggen ben niet akkoord ik koop je toestel niet want...je hebt het al gekocht Verder staat er dat de parameters moeten gecontroleerd worden door de technieker maw je installeer zelf , wat je volste recht is gezien niet in verkoopvoorwaarden vermeld en weg garantie en je hebt er hebt raden naar of toestel optimaal afgesteld is .
    Ondertussen gaf de invoerder me een antwoord dat er eigenlijk niets af te stellen valt want al wat er in zit van de nieuwste generatie is en geen individuele afstelling meer nodig is. ....Als dat zo is vind ik dat je t niet in je verkoopsvoorwaarden (die het eigenlijk niet zijn want staat in de handleiding :-) kan vermelden want dit is tegenstrijdig. Nou k zie wel heb om te beginnen Makro aangeschreven want daar is toestel gekocht en zijn mijn eerste aanspreekpunt.
    Thanks voor uw reactie
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van erwin ma sep 17, 2018 4:20 pm

    Ondertussen gaf de invoerder me een antwoord dat er eigenlijk niets af te stellen valt want al wat er in zit van de nieuwste generatie is en geen individuele afstelling meer nodig is.


    tot de pellets aan de korte kant zijn of de trek van de schouw niet ideaal is...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Guess who
    Guess who
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 220
    Leeftijd : 72
    Registration date : 13-09-18

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van Guess who ma sep 17, 2018 4:27 pm

    Zo denk ik er ook over.
    Ze zeggen er uiteraard bij dat hij optimaal zoals beschreven moet geïnstalleerd zijn maw mocht het toch niet het geval zij dan ligt het aan uw schouw of uw buis of weet ik veel wat ................zelden een grotere paraplu gezien wat?
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van harrielok ma sep 17, 2018 9:13 pm

    Dat roepen verkopers ook die er geen verstand van hebben want dan moeten ze in de instellingen en dat weten ze niet.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van erwin wo sep 26, 2018 1:30 pm

    400€ korting en gratis voor de deur gezet.
    voor 1 te bestellen het ganse topic nog eens aandachtig lezen.
    en de kode/parameters zijn achteraf bij makro of de importeur te bevragen want die zijn hier niet...

    https://www.makroshop.be/nl/wonen/verwarming/kachels/RM_2220985/pelletkachel-vertigo


    Laatst aangepast door erwin op wo sep 26, 2018 1:38 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4420
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van krusty wo sep 26, 2018 1:37 pm

    Nog eens herhalen .........doehetzelf zaken zijn alleen goed voor pellets , voor een pelletkachel blijf daar weg !

    Het kan niet genoeg gezegd worden !
    Guess who
    Guess who
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 220
    Leeftijd : 72
    Registration date : 13-09-18

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van Guess who wo sep 26, 2018 1:38 pm

    @Erwin, deed ik maar k snap niet wat je bedoeld?
    @ krusty, over de werking mag ik tot hiertoe niet klagen , t gaat me om hoe ze je als klant behandelen. + Makro op zich geen slechte ervaring mee, ik heb het voornamelijk over de invoerder. Het enige wat ik tot hiertoe naar Makro toe zou kunnen opmerken en waar ik hun ook ga over aanspreken is dat ze adverteren met 5 jaar garantie maar dat op hun site nergens vermeld staat dat je hiervoor een onderhoud kontrakt moet afsluiten die meer kost dan de kachel zelf


    Laatst aangepast door Guess who op wo sep 26, 2018 2:02 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van erwin wo sep 26, 2018 1:45 pm

    dat de parameters hier niet zijn en ik er zeker niet ga achter zoeken...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    pelletkachel makro Empty Re: pelletkachel makro

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 6:27 am