Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 11 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 10 gasten

SICCO


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+7
rotjer
ss
erwin
Fleur
Block
stef123
bart b
11 plaatsers

    een berg brandende pellets in de kachel

    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel Empty een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast do feb 05, 2015 7:45 am

    Ook hier vanmorgen was het raak bij mijn Piazzetta P957, vuur nog net niet in in de pelletgeleider. Zeer snel de pelletbak leeggemaakt! Het gebeurde hier dus gewoon bij een goed brandende kachel waar niets aan veranderd is is en welke brandschoon gehouden wordt. Ik krijg het idee dat er soms een zak pellets is welke zeer slecht ontbrand en waardoor de pellet toevoer doorgaat zonder dat er voldoende ontbranding is met alle risico's zoals hierboven genoemd. De kachel blijft vullen en dan ineens brand het weer voldoende en staat er dus een hele berg pellets te branden .Tot in de geleider in het slechtste scenario! Begin behoorlijk te twijfelen aan de veiligheid van pelletkachels in het algemeen. Alle merken zijn qua bouw in de basis gelijk dus dit is een niet uit te sluiten gevaar. Ik bedoel hier met name de manier van pellets aanvoeren mee (via de bovenkant). Overweeg zelf om terug te gaan naar een houtkachel na de ervaring van vanochtend.
    avatar
    bart b
    verkoper


    Man Aantal berichten : 223
    Leeftijd : 45
    Registration date : 06-02-09

    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van bart b do feb 05, 2015 8:03 am

    @pepe
    Er zijn ook merken met een ander syteem van pellet toevoer.
    Zoek de werking van Harman eens op via youtube .
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3083
    Registration date : 06-12-11

    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Fleur do feb 05, 2015 8:23 am

    @pepe
    hopelijk lezen we hier achteraf de juiste informatie over de oorzaak van dit euvel,want dat wordt meestal vergeten en voorkomen is beter dan genezen.
    de bedoeling van een forum is om er iets uit te leren........


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast do feb 05, 2015 8:32 am

    Dat is nu het probleem, er is hier geen oorzaak! Wat ik al aangaf is dat ik denk dat je een zak pellets kan treffen waar de ontbranding niet snel genoeg gaat als ze in het (brandende) bakje komen. Je kachel blijft dan de eerste tijd wel gewoon vullen maar er is bijna geen vuur meer alleen wat smeulende pellets. Als deze dus weer gaan branden heb je dus een berg brandende pellets in je kachel met alle risico's. Het gebeurde hier gelukkig net met opstaan vanochtend maar ik weet niet hoe het afgelopen was midden in de nacht! Wij hebben ettelijke duizenden euro's uitgegeven maar de veiligheid van pelletkachels is dus twijfelachtig te noemen.
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van stef123 do feb 05, 2015 11:36 am

    @pepe welke schouw heb je? Bij mij was het een gemetste schouw, oorzaak bij mij was dat bij vriestemperaturen de rookgassen TE veel afkoelden tegen dat ze boven in de schouw waren, koude gassen "vormen een zak" die blijft hangen, de volgende rookgassen "botsen" daar tegen, enz enz wat maakt dat je niet genoeg trek meer hebt in de schouw.

    Geen goede trek en gevolg geen goede verbranding meer. Mijn oplossing was (ik had een combi) hout stoken tot de schouw goed opgewarmd was en daar na pellets of als het -10 was, heel de dag hout stoken.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast do feb 05, 2015 11:43 am

    Heeft niets met mijn installatie van doen verder. Alles is gemaakt volgens de regels. Dubbelwandig rvs (binnenshuis)10cm gewoon boven het dak uit, T stuk achter de kachel, geen rare bochten. Kachel brandt ook normaal probleemloos. Vanmorgen na schoonmaak weer gewoon aangedaan en niks aan de hand. Ik ben er van overtuigd dat dit heeft te maken met pellet ontbranding. Voordat je kachel in storing kan gaan begint hij weer te branden namelijk. Alleen zit dan wel je kachel vol pellets.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3083
    Registration date : 06-12-11

    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Fleur do feb 05, 2015 12:29 pm

    @pepe
    bij mijn weten is er nog geen pelletkachel uitgebrand ,er kan trouwens geen vuur tot in de pelletbak, de worm zit in een wormhuis naar beneden toe ,
    onderaan begint de pelltetbak, om de voorraad te doen branden heb je zuurstof nodig vanonder de pellets.
    er moet een oorzaak zijn ,zowiezo,
    is het voorval gebeurd bij het ontsteken van de kachel of was die al een tijdje aan het branden ?


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast do feb 05, 2015 12:53 pm

    Denk dat de kachel wel kan uitbranden, de kachel blijft vullen namelijk dan loopt ook de worm vol als het te lang duurt.
    Kachel brandt hier als hoofdverwarming, brandt dus altijd. Gaat alleen een uurtje uit voor schoonmaken iedere dag. Kachel had gewoon de hele nacht gebrand, temperatuur in de kachel is dus dermate hoog dat die niet direct in storing gaat als zo iets gebeurt en vult dus eerst een tijd lang gewoon pellets bij op de smeulende laag in je potje welke dan ineens weer ontbrand.Oorzaak gewoon pellets die niet snel genoeg tot ontbranden komen.In ieder geval ga ik stoppen met hardhout-pellets stoken.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3083
    Registration date : 06-12-11

    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Fleur do feb 05, 2015 1:13 pm

    pepe
    als je kachel aan het branden was is er ZEKER een oorzaak ,een doorstroomprobleem of je kachel slecht afgesteld ,een pelletkachel heeft ALTIJD een gejaagde vlam en kan niet zomaar beginnen smeulen


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast do feb 05, 2015 1:31 pm

    Alleen is in P1 dat gejaagde vlammetje niet zo groot en als er dan toevoer van pellets is die langzaam of slecht ontbranden dan is het gauw over met branden en wordt het smeulen. Dat is wat er volgens mij gebeurd is .Een andere verklaring heb ik niet, de kachel draait normaal zonder problemen. Pas afgeregeld met meter naar fabrieks specificaties!
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3083
    Registration date : 06-12-11

    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Fleur do feb 05, 2015 1:36 pm

    pepe
    bij het stoken of overschakelen van zachthout naar hardhout pellets moet je altijd ofwel de pellettoevoer verlagen of de onderdruk wat verhogen ,zodoende dat er steeds een gejaagde vlam is in de branderpot en zeker op de laagste stand


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Block
    Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Block do feb 05, 2015 2:39 pm

    Koekvorming kan ook dit effect teweeg brengen. De ontbranding gaat dan niet zo vlot bij de volgende opstart en dan loopt je korfje wel snel te vol. Wat dan weer een slecht vlammenspel geeft.


    _________________
    Premium pellets
    26x180 Watt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast do feb 05, 2015 3:07 pm

    Pelletbakje is altijd schoon, van koekvorming nog nooit last gehad. Ook vanochtend niet! Het blijft een onprettige situatie om met een brandende kachel te gaan slapen vanavond. Overweeg ook daadwerkelijk om te stoppen met pelletkachel stoken na deze ervaring. Investering is helaas zeer fors geweest om het goed voor elkaar te hebben. Heb mij met een houtkachel nog nooit onveilig gevoeld maar dat is nu wel anders.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31613
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van erwin do feb 05, 2015 3:24 pm

    @PePe: verhoog de onderdruk eens lichtjes en speel wat met de pellettoevoer tot de hardhoutpellets regelmatiger blijven branden in P1.
    hoe je het ook draait of keert, een pelletkachel is niet gemaakt om te branden op een waakvlam.
    als iedereen zich daarvan eens bewust zou worden dan zouden er al veel problemen opgelost zijn.

    wat betreft de veiligheid, volgens mij zal een pelletbak niet vanzelf ontbranden, daarvoor komt er onderaan veel te weinig lucht.
    ik heb het zelf nog niet uitgetest...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast do feb 05, 2015 3:35 pm

    Heb ik vandaag al gedaan de instelling in P1 gewijzigd. Maar het blijft vreemd dat dit bij een goed brandende kachel gebeurd dit hier de hele winter zonder enige verandering van parameters/pellets heeft staan te branden.
    Heb hier vandaag een paar uur voor de kachel vertoeft om te kijken of de pellets snel of langzaam beginnen te branden. Volgens mij zit hier echt de oorzaak.Controleer ook regelmatig de Pa waarden van de kachel 's winters om te zien of er iets veranderd is.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3083
    Registration date : 06-12-11

    een berg brandende pellets in de kachel Empty een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Fleur do feb 05, 2015 3:42 pm

    pepe
    jou pelletkachel is veel veiliger als jou houtkachel
    er is nog nergens dergelijk incident gemeld dat een kachel is uitgebrand, dus zou ik me niet teveel zorgen erover maken
    binnen enkele jaren als je jou kachel door en door kent ga je begrijpen wat ik bedoel


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31613
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van erwin do feb 05, 2015 3:42 pm

    @Pepe: heb je de luchtaanzuigbuis naar de kruipkelder gekontroleerd.
    desnoods haal je deze even eraf om te zien of het verschil geeft.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast do feb 05, 2015 3:57 pm

    Erwin wil je mijn topics verwijderen en mijn account.
    Er wordt hier door sommigen gesuggereerd dat ik fabeltjes vertel terwijl ik hier een serieus probleem heb gehad vanmorgen.
    Ik kan mijn tijd wel beter besteden als op dit forum waar je blijkbaar niet voor vol wordt genomen. Laatste bericht!

    uw probleem wordt wel degelijk serieus genomen, maar een antwoord komt soms anders over dan iemand eigelijk bedoelde.
    er is eens met de tipex doorheen het topic gegaan.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    een berg brandende pellets in de kachel Empty een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van ss do feb 05, 2015 5:24 pm

    Mag ik hier toch effe tussen noteren dat ik toch de indruk heb dat Pepe zijn eigen diagnose maakt en geen oren heeft naar de nochtans interessante raadgevingen van ervaren forumleden!?

    het is begrijpelijk dat iemand na zulke ervaring niet op zijn gemak is, dat zal wel gelden voor de meesten onder ons.
    rotjer
    rotjer
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 29
    Leeftijd : 74
    Registration date : 29-03-12

    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van rotjer do feb 05, 2015 7:21 pm

    De pellets zijn al een tijdje opgeslagen, en ze trekken ook een beetje vocht,
    en dan kan er ook in de brandpotje stof ontstaan dat vast komt te zitten, en zo komt het potje soms te vol,
    ik bemerkt het hier aan het ruitje is vettiger als anders.
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4425
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van krusty do feb 05, 2015 7:44 pm

    Het komt er eigenlijk op neer dat ik nog nergens gelezen heb tussen al die mooie reklamepraatjes dat brandgevaar uitgesloten wordt, daar hoor je geen enkele fabrikant over praten.

    Hooguit een installateur zal zeggen " Mocht er iets misgaan in de pelletkachel dan gaat hij in veligheid ttz. de pellettoevoer wordt afgesloten. Dat zijn voor mij woorden in de wind want een veiligheidmechanisme kan het ook laten afweten.

    De vraag is dus " Kan een fabrikant zich met 100% borg stellen op papier dat er geen brandgevaar is ?"
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3083
    Registration date : 06-12-11

    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Fleur do feb 05, 2015 8:11 pm

    pelletkachels worden toch getest en gekontroleerd voor ze op de belgische markt mogen verkocht worden of niet ?
    als je een elektrisch mes koopt en je snijd ermee in je vinger ga je moeilijk kunnen bewijzen dat de oorzaak bij het mes te zoeken is.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    avatar
    bart b
    verkoper


    Man Aantal berichten : 223
    Leeftijd : 45
    Registration date : 06-02-09

    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van bart b vr feb 06, 2015 9:17 am

    Hey

    De fabriekant steld zich borg .
    Door in de handleiding er op te weizen dat voor iedere opstart de vuur korf moet gereingd worden ,
    En alle ,-/+2500 kg een goed onderhoud moet gebeuren door een erkende istallateur .

    Maar ik wijs jullie er op dat de Meeste pelletkachels NIET gemaakt zijn voor continu gebruik .
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van harrielok vr feb 06, 2015 11:49 am

    Een pelletkachel is en blijft een kachel die hout (pellets) verbrand.
    Er kan altijd iets mis gaan.
    Slechte afstelling van de kachel verkeerde of andere samenstelling van de pellets.
    Er zijn tot nu toe geen berichten van een uitgebrande pelletkachel.
    De mogelijkheid tot brand in de pelletvoorraad lijkt mij uitgesloten.
    Door geen luchtaanvoer zal er hooguit wat kunnen smeulen.
    Terecht natuurlijk dat dit een enorme overlast geeft.

    Zoals Krusty het beschrijft, kun je de kachel alleen veilig laten branden als er iemand aanwezig is bij de brandende kachel.
    Als er niet iemand aanwezig is blijft er een kleine kans op storing met vervelende gevolgen.
    Lees maar de topics rook in de kamer o.i.d.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van ss vr feb 06, 2015 12:01 pm

    Saey Neema Error! Ik denk dat een paar mensen hier dit topic eens moeten doornemen!
    Had ik niet thuis geweest dan was ons huis nu weggeveegd!!! De fabrikant zal zich NOOIT borg gaan stellen, dat geef ik jullie op een briefje!!!!

    Gesponsorde inhoud


    een berg brandende pellets in de kachel Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 31, 2024 3:03 pm