Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 6 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 6 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+7
rotjer
ss
erwin
Fleur
Block
stef123
bart b
11 plaatsers

    een berg brandende pellets in de kachel


    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Aantal berichten : 2085
    Registration date : 22-11-10

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van ss vr feb 06, 2015 12:01 pm

    Saey Neema Error! Ik denk dat een paar mensen hier dit topic eens moeten doornemen!
    Had ik niet thuis geweest dan was ons huis nu weggeveegd!!! De fabrikant zal zich NOOIT borg gaan stellen, dat geef ik jullie op een briefje!!!!
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4420
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van krusty vr feb 06, 2015 12:38 pm

    Ik wil nu niet direct de zwartkijker uithangen maar ....
    Er kan altijd iets gebeuren als je niet thuis zijt.

    http://www.nieuwsblad.be/cnt/fp3i1ob6
    http://www.hbvl.be/cnt/aid1499406/pelletkachel-raakt-oververhit-in-tessenderlo
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van erwin vr feb 06, 2015 12:50 pm

    een pelletkachel is en blijft nog altijd vuur in huis.
    mits naleving van de installatie en onderhoudsvoorschriften is het risico beperkt maar er kan altijd iets mis gaan.
    en wees maar zeker dat er dan bij de meeste fabrikanten en verkopers heel veel paraplus opengaan...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast vr feb 06, 2015 1:01 pm

    Ik had helemaal niet meer willen reageren maar wat ik nu leest zakt echt mijn broek van af.
    Er wel degelijk luchtaanvoer! Je aanzuigbuis trek volop lucht aan.
    De stookruimte is bij zo'n geintje een hele grote bak vuur! van onder tot boven en links naar rechts.
    Zijn alleen veilig te stoken als je thuis bent: Je kan dus niet even de deur uit:onveilig!!
    Kachel zijn dus alleen maar voor de fun, dan kan je beter een open haard nemen.
    Pellet cv installatie nooit kopen!!!  Is wel jammer een cv dient om je huis te verwarmen ook als je er niet bent.
    Helaas is het nu winter maar anders ging vandaag de zooi nog de deur uit. Heeft helaas veel geld gekost!

    Het is waanzin om iedere keer naar slecht afgestelde kachel en zo meer te verwijzen!
    De oorzaak PELLETS! en niks anders in mijn geval! ( dezelfde partij als de rest deze winter maar toch) Kachel nadien opgestart en niets aan de hand.
    Dit kan bij iedere kachel gebeuren wanneer je pellets niet snel genoeg ontbranden zal je vuur smoren door de aanvoer en blijft de kachel eerst doorvullen. Als je dan pech hebt ontbrand het weer inplaats van dat de kachel uit gaat (in storing)
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Fleur vr feb 06, 2015 1:25 pm

    vanaf vandaag je kachel gebruiken zoals een houtkachel ; ernaast blijven zitten !!!!!!!!!
    dan is het toch nog geen weggegooid geld.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast vr feb 06, 2015 1:32 pm

    Lijkt het wel op  inderdaad. 30 jaar hout gestookt als hoofdverwarming zonder problemen,
    zorgen voor goede kachel/goed hout en een schoon en goed rookkanaal.Moet alleen wel hele kleine houtjes hakken voor een pelletkachel.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Fleur vr feb 06, 2015 1:48 pm

    nu even off-topic
    kort na nieuwjaar is bij vrienden van ons een groot atelier in de vlammen opgegaan
    oorzaak ; kortsluiting in het elektronica-gedeelte van een grote zitmaaier .aldus door het onderzoek uitgemaakt
    zo zie je dat je normaal alles ,maar ook alles waar elektrische spanning opzit tijdens de nacht van de spanning moet onderbreken ,
    eveneens je auto of zitmaaier die in de garage staat waar ook een batterij inzit.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van erwin vr feb 06, 2015 2:03 pm

    een overlopende brandpot (om welke reden dan ook) die de valbuis van de pellets kan verstoppen, zou dat een zwak punt zijn van de pelletkachels ?
    (uitgezonderd enkele merken waar de pellets langs onder in een soort brandpot zonder bodem worden geduwd, zoals bvb. harman en dielle)


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast vr feb 06, 2015 2:11 pm

    werking bij bijv. Dielle is idd. precies andersom Pellets worden van onderen in de brandende laag gedrukt.
    Je krijgt dus geen ophoping van pellets op het bakje.
    http://www.diellepelletkachel.nl/werking/

    Heb eens gegoogled: pelletkachel en veiligheid. Verkopers/fabrikanten durven dus keihard te beweren dat een pelletkachel even veilig is als een cv. Niets is minder waar schijnbaar als ik door dit topic lees en wat ik gisterenmorgen heb meegemaakt. De praktijk zal er op neer komen dat men altijd gaat wijzen naar de gebruiker als het mis gaat! `Het is niet prettig als je 's ochtends om 6 uur brand ruikt in je huis.Ik weet zeker dat de situatie die ik aangegeven heb te simuleren is met bijv een wat vochtige of slecht ontbrandende partij pellets en ik denk dat er dan een hoop mensen zullen schrikken wat er gebeurt mits de kachel niet uitdooft.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Fleur vr feb 06, 2015 2:56 pm

    pepe
    waarom zou dit anders zijn bij harman en dielle.
    de worm duwt toch ook alle pellets van de reservoir naar de branderruimte , de pellets gaan daar toch ook beginnen branden.
    bij deze met een gewone branderpot gaan ze naast de branderpot in de asbak belanden .
    het enige wat je dan hebt is enorm veel rook in huis.......al zelf aan den lijve ondervonden
    maar daarom staat de kachel aan de buitenkant nog niet in brand !

    maar wat gebeurt er daarna ,welke veiligheid gaat eerst af ?
    wordt dat niet getest op voorhand in het fabriek ? zo dom zijn ze toch niet zeker !


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van erwin vr feb 06, 2015 3:15 pm

    ik heb ook eens gegoogled...
    er worden inderdaad heel veel kachels getest en verwezen naar de behaalde norm DIN EN 14785.
    toen ik dan onderstaande las heb ik mijn wenkbrauwen toch wel even gefronst...

    In DIN EN 14785 wordt beschreven dat het beveiligingssysteem van de pellet kachel voldoende bescherming moet bieden tegen weerbrand in het transportsysteem/brandstof reservoir, onder alle mogelijke defecten en incidenten. Dit vormt echter geen wezenlijk onderdeel van de gestelde DIN EN 14785-eisen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast vr feb 06, 2015 3:33 pm

    Volgens mij doordat de pellets van onder af in een brandende laag worden gedrukt heb je niet de kans op het verstikken wat wel gebeurt als de pellets van boven af in het bakje vallen. De vallende laag kan bij een niet snelle ontbranding je vuur verstikken en laten smeulen. Onderaanvoer bij bijv. een niet of slecht brandende zak pellets doen alleen het vuur uitgaan.Je vuur komt dan op een niet brandende laag te liggen.

    Volgens mij is de grote fout in een pelletkachel dat door de hoge temp. bij langdurig branden de kachel niet direct in storing gaat  als er onvoldoende ontbranding is. De kachel meet dan nog een hele tijd voldoende hoge temp om geen error te geven.
    De bovengenoemde DIN norm is een lachertje want er zijn dus geen eisen. (geen wezenlijk onderdeel)
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van ss vr feb 06, 2015 5:02 pm

    Pepe, sedert mijn wedervaren met de Saey Neema (identiek aan Rika RIO, ijzersterk Oostenrijks merk met een imago van topkwaliteit), laten wij de kachel nooit meer branden als we afwezig zijn noch als we slapen!!! En dat vind ik erg, maar soit, we durven de kachel niet meer automatisch laten werken! Zelfs mijn installateur laat de kachel niet meer automatisch opstarten!!!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast vr feb 06, 2015 5:10 pm

    Dat is dus een heel vervelend iets waar ik dus nu ook mee zit. Zoals in dit verhaal inmiddels wel duidelijk: de veiligheid van pelletkachels goedkoop of duur laat zwaar te wensen over. Alleen verkoopt men overal de kachels als veilig of nog erger even veilig als cv. Ik ben er al uit: er uit die kachel en nooit meer er in! Helaas moet ik er nog mee de winter uit omdat het hier hoofdverwarming is.
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van stef123 vr feb 06, 2015 5:28 pm

    @pepe, hier een foto van toen ik het zelfde voor had toen ik 's morgens opstond, niet plezant en was redelijk verschoten en ongerust (ik heb hier boven reeds uitgelegd wat bij mij de oorzaak was en ben het gelukkig niet meer tegen gekomen) Zoals je kan zien zaten de brandende pellets reeds in de buis.....

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Berg1
    hermanV
    hermanV
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 128
    Leeftijd : 67
    Registration date : 07-01-12

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van hermanV vr feb 06, 2015 6:02 pm

    Nu is het al ver gekomen, dat je je pelletkachel niet meer onbewaakt brandend kunt achterlaten!
    Mijn kachel brandt aan 1 stuk door van november tot maart (op de laagste stand, met ventilator op 3). Behalve bij de 4 a 5 daagse reiniging gedurende 2 uur niet.
    Wat me ook opvalt is dat er bij zulke accidentjes, een aantal mensen direkt willen stoppen met hun pelletkachel.
    Een tip: als je goede pellets hebt, stop dan met zoeken naar nog goedkopere! Goedko(o)p(er) is duurko(o)p(er).

    gr,
    hermanV

    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast vr feb 06, 2015 6:18 pm

    Stook de hele winter Elite ( aangeschaft als 1 partij). Je kan het bij de duurste pellets hebben! Het gaat hier niet om goedkoop maar om het gevaar dat er in de kachels schuilt blijkbaar. Stef bij jou was het maar een klein vuurtje met wat het hier was. Mijn hele stookkamer was compleet alleen vuur wat zeer hard brandde. Maar zo'n hoop als op je foto is het dus gewoon 1kg of meer pellets die vol kunnen ontbranden.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van ss vr feb 06, 2015 6:21 pm

    Herman V. Wat heeft uw reactie nu te maken met dit topic? Ik ben fan van de pelletkachel, hier staat er eentje van 2009, heel het horrorverhaal kun je op dit forum volgen... Als u denkt dat een pelletkachel 100% veilig en betrouwbaar is dan is dat uw goed recht, wie ben ik om u tegen te spreken, maar, ik zit al meer dan 40jaar in de elektronica, ik denk niet dat u mij nu gaat uitleggen dat elektronische veiligheden onfeilbaar zijn en u moet zeker niet denken dat pelletkachels over-beveiligd zijn want dat zijn ze zeker niet en bewijs maar eens als je huis in de fik staat dat het niet werken van de beveiliging van je kachel de oorzaak was!!! Eén ding weet ik zeker en ik ken mijn kachel van binnen en van buiten beter dan de meeste installateurs, had ik de dag van ons laatste defect niet thuis geweest dan stond mijn huis er nu niet meer. En het is niet zoals Fleur zegt "enkel enorm veel rook in huis " neen, de kachel kreeg nog genoeg zuurstof en er was een enorme rook (door de berg pellets kreeg de ventilator er geen rook door) de buren zagen dus veel rook door de schouw (natuurlijke trek) en binnenin de kachel waren het enorm likkende vlammen met een kokendhete kachel tot gevolg.... De kachel ging langs geen kanten in alarm en er was paniek in huis, kachel schakelen naar uit-modus was de enige optie zodat er geen pellets meer aangevoerd werden en de kachel de berg verder laten uitbranden met de brandblussers klaar ernaast...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast vr feb 06, 2015 6:30 pm

    De foto van Stef toont wel overduidelijk aan dan het vuur dus gewoon de vulpijp intrekt. Je bak met pellets kan daardoor wel degelijk gaan branden.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Fleur vr feb 06, 2015 6:34 pm

    de vraag is nu aan de pessimisten,welke verwarming gaan jullie dan s nachts gebruiken in de toekomst eenmaal jullie kachel op het schroot is beland.....want verkopen kan niet meer om de veiligheid te garanderen van de eventuele koper ... study


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast vr feb 06, 2015 6:44 pm

    Ga mij eens verdiepen in bijv. een Dielle. Anders stoppen wij met deze manier van stoken. Ik slaap graag rustig ondanks dat er hier rookmelders hangen.Heb bewust een dure kachel gekocht i.v.m. kwaliteit maar had het geld beter ergens anders aan uit kunnen geven blijkt nu.Hier staat incl. rookkanaal een kleine €5500. Er is niemand die de veiligheid bij normaal gebruik kan garanderen! Als er installateurs zijn die zoals hier in dit topic te lezen de kachel ook niet meer door durven laten branden zegt dat genoeg denk ik.
    hermanV
    hermanV
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 128
    Leeftijd : 67
    Registration date : 07-01-12

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van hermanV vr feb 06, 2015 6:49 pm

    @ss,

    Erg wat je meegemaakt hebt, maar ergens moet je de techniek WEL vertrouwen. Want anders moet je de auto ook vaarwel zeggen. (geen remmen, geen besturing, ontploffingsgevaar door benzine...)
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Fleur vr feb 06, 2015 6:54 pm

    nu versta ik het helemaal niet meer pepe,jij zou een pelletkachel vervangen door een andere pelletkachel waar niemand kan garanderen dat dit toestel 100procent veilig is ?


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast vr feb 06, 2015 6:59 pm

    Dat zeg ik, eerst eens in verdiepen. De aanvoer van onder uit lijkt dus wel veilig.Ik zal absoluut nooit meer een pelletkachel met bovenaanvoer kopen na deze week. Ik ben in ieder geval niet de enigste die dit heeft meegemaakt blijkt wel. Maar het is wel erg triest dat een dergelijk duur product in de praktijk wel degelijk risico's heeft in tegenstelling tot wat de verkopende partijen beweren.Het is van de zotte dat je hier leest dat je niet eens meer de deur uit kan eigenlijk met een brandende kachel. Daar koop je volgens mij geen kachel voor.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van erwin vr feb 06, 2015 8:02 pm

    worst case scenario (en zeg niet dat het niet kan gebeuren)

    een brandende kachel met de vulpijp vol pellets tot aan de worm (zoals bij stef123 in bericht 40).
    de kachel gaat in alarm op overtemperatuur en gaat hard blazen om af te koelen.
    je sluit de inlaatbuis van de lucht af met de gedachte "minder zuurstof zal het vuur doen verminderen".
    volgens mij gaat de hard blazende kachel daardoor extra lucht trekken langs de vulpijp.

    het filmpje van die test zou ik wel eens willen zien. Wink


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van stef123 za feb 07, 2015 10:38 am

    We zijn nu met 3 of 4 (tot nu toe) mensen die dit hebben meegemaakt. Mogen we daaruit concluderen dat pelletkachels onveilig zijn?

    In mijn nieuwe huis (1963) staan er nu gaskachels, wie weet van welk jaar die zijn en ik heb daar toch ook een raar gevoel bij, deze vind ik toch ook niet veilig en worden zo snel mogelijk weg gedaan om terug een pelletkachel en houtkachel te plaatsen (ik heb 2 schouwen)

    Een CV plaatsen op gas? Ik ben zowieso al niet zo'n fan van gas in huis. Daar kan ook altijd iets mee gebeuren. Mijn conclusie, pelletkachels zijn niet meer of minder onveilig dan andere vormen van verwarming, maar ik kan me vergissen natuurlijk.

    Gesponsorde inhoud


    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 2 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 5:17 am