Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 6 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 6 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+7
rotjer
ss
erwin
Fleur
Block
stef123
bart b
11 plaatsers

    een berg brandende pellets in de kachel


    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 3 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van stef123 za feb 07, 2015 10:38 am

    We zijn nu met 3 of 4 (tot nu toe) mensen die dit hebben meegemaakt. Mogen we daaruit concluderen dat pelletkachels onveilig zijn?

    In mijn nieuwe huis (1963) staan er nu gaskachels, wie weet van welk jaar die zijn en ik heb daar toch ook een raar gevoel bij, deze vind ik toch ook niet veilig en worden zo snel mogelijk weg gedaan om terug een pelletkachel en houtkachel te plaatsen (ik heb 2 schouwen)

    Een CV plaatsen op gas? Ik ben zowieso al niet zo'n fan van gas in huis. Daar kan ook altijd iets mee gebeuren. Mijn conclusie, pelletkachels zijn niet meer of minder onveilig dan andere vormen van verwarming, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 3 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van ss za feb 07, 2015 10:55 am

    Akkoord met de conclusie van Stef123, vuur houdt altijd gevaar in...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 3 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast za feb 07, 2015 11:27 am

    Op een forum vindt je slechts altijd een klein groep gebruikers en/of bezitters van iets. Als je info over iets zoekt wat 500000 keer verkocht is en er zijn er 100 niet goed van dan lees je 99 klachten op internet. Ik ben wat verder gaan zoeken over dit verhaal en in USA/Canada spreekt men zelfs over oud en nieuw systeem. Het nieuwe is dus onderaanvoer van pellets. Dit is wat Harman vertelt:

    This system is about as close as you can get to a bottom feed system, without out being a bottom feed system. The reason you do not see bottom feed systems is because the were prone to hopper fires. The pellet pro system makes a hopper fire almost impossible (or at least very unlikely) because it creates a separation between the pellets in the hopper and the pellets in the auger. To my knowledge no other pellet stove manufacturer does anything like this.

    Hier maak je dus uit op dat de pelletaanvoer en het deel dat brand gescheiden is.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 3 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Fleur za feb 07, 2015 11:42 am

    pepe
    dit staat letterlijk in deze tekst:systeem maakt een hopper brand BIJNA onmogelijk...... Rolling Eyes


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 3 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gast za feb 07, 2015 11:53 am

    Yep had ik ook gezien, alleen is wel duidelijk dat er geen ophoping van pellets plaats vindt en dus ook geen vulbuis vol kan lopen en branden . Dit is waar de problemen door ontstaan om wat voor reden dan ook. Dacht dat de foto van Stef wel duidelijk was. Vaak is een brand ontstaan door slecht schoonhouden als je het leest maar zelfs dan vindt ik mag je kachel je huis niet laten afbranden. In Canada zijn dus diverse malen huizen uitgebrand door pelletkachels. Het is voor mij een moeilijk verhaal geworden, de kachel brandt gewoon weer normaal maar of het een prettig gevoel is, nee niet echt.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 3 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Fleur za feb 07, 2015 12:08 pm

    pepe
    in 1972 is de cv-installatie bij mij in de fik gegaan door falen van 2 veiligheden (installatie was amper 2 jaar oud in het huis dat we huurden)
    kijk en zoek maar eens op het net naar alle installaties allerhande die een huis in de fik zetten ,ik was verwonderd hoeveel het er elke dag zijn in de wintermaanden.
    zoals ik al zei in een hoger bericht,dan moet je alles van de stroom halen of s nachts een beroep doen op rookmelders en hopen dat het goed afloopt.
    als we verder paniekvoetbal blijven spelen word iedereen bang natuurlijk........ Twisted Evil


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 3 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van erwin wo jan 18, 2023 10:32 pm

    2 weken contunue stoken zonder kachel kuisen dan is het niet moeilijk om vuur in de pelletbak te krijgen.
    en dan op FB vragen waarom de pellets blijven hangen in de toevoer.  Smile

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 3 Knips780


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Daniel00
    Daniel00
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 84
    Leeftijd : 61
    Registration date : 25-11-12

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 3 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Daniel00 do jan 19, 2023 8:33 pm

    Na 10+ jaar pellets te hebben als hoofdverwarming in twee pelletkachels (ong 5 ton per jaar) heb ik dit voorval van "overstroomd pelletkorfje" 3 maal meegemaakt. (En NEEN de kachelbuis is geen kort meterpijpje doch telkens een dubbelwandige buis tot boven de nok, zoals het hoort).
    Ik wil ook meteen vermelden dat het steeds met een ander merk van pellets was.
    Hoofdreden voor mij was - en dit geef ik grif toe - geen tijd genomen om de kachel te poetsen. Door samenloop van bla bla bla was ik steeds anderhalve dag te laat om het reguliere poetsen te doen. Ja ik weet het: dit is geen excuus!
    Precies als ik ben heb ik ook bijgehouden onder welke weersomstandigheden dit gebeurd is: TELKENS met mistig weer, weinig wind èn telkens ook met de kachel gedurende langere tijd (meer dan 6 uur) op minimum stand te laten branden.
    Zijn deze samen de oorzaak van het overstromen van het branderkorfje? Ik weet het niet.
    Ik geef maar even mee dat een pelletkachel onderhoud en reiniging vraagt. Dit is nu eenmaal geen centrale verwarming waar je enkel op een knopje hoeft te duwen telkens je te koud (of te warm) hebt.
    Zeg ik dat de oorzaak steeds te lang wachten met poetsen is? Neen. Dit is enkel mijn eigen ervaring.
    Ik wil dit maar mee geven aan alle forummers.
    Ik weet wel dat het beter is om een keer te veel te poetsen dan te weinig. Dat geldt zowel voor de kachel als de kachelbuis. Properder ruitje, betere verbranding, minder asse...
    Vraag het maar aan onze Noorse boskat, ze is niet voor de kachel weg te slaan... Laughing
    Succes. Keep them (safely) burning.
    kampvuur kampvuur pelletforum


    _________________
    Nordica Exraflame Teodora: Super kachel. Lust alles   Razz
    Dovre 300G gerestaureerd.
    Green Energy 2012 - 2017.
    Basic Plus 2018 - 2019.
    Perfect Flame 2020 - 2022.
    Erda 2022 -2023 - 2024.
    Agricon ****
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 3 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van erwin do jan 19, 2023 9:12 pm

    heeft meestal te maken met te weinig lucht door de brandpot.
    ipv dat wifi gedoe om de kachel vanop afstand te bedienen hadden ze beter een temp sensor in de toevoerbuis gezet.
    als die buis volkomt tot aan de worm is zoals een lont tot in de pelletbak...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 3 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Fleur do jan 19, 2023 10:47 pm

    ik heb geleerd dat het branderbakje volledig leeg moet zijn als de kachel volledig stilvalt .....


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________

    Gesponsorde inhoud


    een berg brandende pellets in de kachel - Pagina 3 Empty Re: een berg brandende pellets in de kachel

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 5:19 am